Tatra: pe Rysy

Data publicării: 29 aug 2012

Ultima noastră zi în Slovacia pentru mine a reprezentat împlinirea unui vis: acela de a urca în Munții Tatra. Aflasem de mic faptul că Munții Carpați nu încep și nu se termină în România, ci traversează partea de sud-est a URSS pînă în Cehoslovacia și Polonia. între timp URSS-ul a devenit istorie, cehii și slovacii s-au despărțit după căderea comunismnului, Polonia a scăpat și ea de comunism și, pînă acum, și de criză. Însă virfurile cele mai înalte din Carpați au rămas tot în Masivul Tatra.

Inițial plănuiam mai multe ieșiri în Tatra pe mai multe trasee. Diverse probleme ivite la fața locului și vremea rea ne-au silit să rămînem doar cu o singură zi. Dar ce zi! Scopul nostru era să ajungem pe vîrful Rysy.

Traseul începe în zona numită Visoke Tatry, lîngă stația unui trenuleț electric numit Popradske Pleso( adică Lacul Poprad ).

Doar că pînă la Lacul Poprad însă mai avem de mers. Traversăm calea ferată și mergem pe un drum de asfalt. în stînga și în dreapta pădurea a fost rasă și de undeva încă se mai aude zgomot de drujbă. Nici slovacii ăștia nu se poartă mai frumos cu pădurea..

Mergem pe drumul de asfalt cam 45 de minute pînă găsim o bifurcație de trasee. La dreapta, pe banda galbenă se merge la Simbolic Cintorin( Cimitirul Simbolic ). Puțin mai sus ne intersectăm cu un traseu care vine de la Strbke Pleso, un alt lac celebru din Tatra.

Noi însă ne vedem de drumul nostru. Peste cîteva minute ajungem la o altă intersecție aflată chiar lîngă Lacul Poprad. De aici vom părăsi asfaltul și începem să urcăm pe o vale. Atmosfera e destul de apăsătoare, nori grei apasă pe crestele zimțate ale Tatrei.

Poteca aceasta pe care mergem nu e o potecă obișnuită. Se vede că a fost cumva amenajată, adică niște oemeni au pus niste pietroaie pe drum. De multe ori ai senzația că urci niște trepte.

La prima vedere această vale din Tatra mă duce cu gîndul la Munții Retezat: pîraie limpezi și repezi, bolovăni mari peste tot, știm că trebuie să vedem și niște lacuri.

Dar pînă acolo mai avem de urcat pe niște serpentine largi. La un moment dat schimbăm marcajul, o luăm pe o bandă roșie care ne urcă undeva spre dreapta. După ce ieșim din jnepeni vedem o cascadă. Poteca trece chiar pe la baza ei.

Mai e puțin și ajungem într-o căldare glaciară. Dăm de limbi de zăpada. Pășim și vedem că ne ține, aveam ceva emoții fiindcă nu aveam bocanci și parazăpezi ci doar niște papuci de trekking cu talpă vibram.

Se văd și lacurile Velke Zabie și Mala Zabie, situate într-o frumoasă căldare glaciară. Limba de zăpada se prelungește de pe uscat și intră cîțiva metri și în apa. E din ce în ce mai frig. în fața noastră sunt turiști care urcă pe serpentine un perete. Mai vedem o cascadă. Se pare că drumul ne va urca undeva deasupra ei.

După ce parcurgem relativ repede căldarea cu cele două lacuri Zabie începe o porțiune ceva mai tehnică.

Există cabluri dar și un fel de trepte de metal prinse în stîncă. Rolul lor nu îmi e destul de clar, dar bănuiesc că trebuie să prevină alunecarea atunci cînd este gheață.

Poteca e tare aeriană în această porțiune, merge o bucată pe buza unei prăpăstii. Cîștigam altitudine și vedem mai bine lacurile. Urcăm susținut și în sfîrșit se vede și cabana. Dar pînă la ea trebuie să urcăm pe o limbă de zăpada și să trecem pe sub o poartă făcută din stegulețe cu mantre nepaleze.

Urcarea e solicitantă și ne tetsteaza răbdarea și mușchii. Cel puțin pe ai mei.

Ajungem și la poarta cu stegulețe și trecem pe sub ea. Sentimentul e că ai trece cumva o linie de sosire însă cu toții știm că mai avem de mers.

înainte de a ajunge la cabană găsim o păpușă cu coasă ce simbolizează moartea. Suntem avertizați că ne pinadeste.

Cabana se numește oficial și complete Chata Pod Rysmy( în traducere aproximativă, cabana de sub vîrful Rysy ) și este situată la altitudinea de 2250m, fiind cea mai de sus cabană din Tatra înaltă. Cabană a fost construită în 1932 iar în 1977 i s-a mai adăugat încă un nivel. Aprovizionarea se face, ca și la multe cabane de la noi, cu spatele.

Aproape de intrarea în cabană e un afiș cu niște bărboși pe care scrie ce va de genul: Nu intrați, tabără de antrenament Al-Qaida.

Totuși ne luăm inima în dinți și intrăm. în cabană e cald și bine, lume multă. Chelnerii pregătesc niște beri aburinde cu guler de spună regulamentar. Stăm cîteva minute și ne încălzim. Apoi ne pregătim de asaltul final. Deasupra cabanei este o șa. Mai avem de parcurs o lungă bucată de zăpada pînă acolo însă suntem încurajați de faptul că vremea dă semne de îmbunătățire.

Peisajul din șa este într-adevăr extraordinar. Practic am ajuns pe o creastă. în dreapta este un vîrf înalt pe care se poate ajunge cu atenție dar și cu ceva aprobări. Părăsirea traseelor marcate este strict interzisă în Slovacia cu excepția celor care sunt practicanți de alpinism.

Noi facem un popas mai lung pentru a admira două lacuri aflate în căldarea de sub noi dar și nenumărate picioare de munte, unul mai frumos decît celelalte. Lacurile se numesc Zmzle și Tazke.

Tatra înaltă este un masiv solid și extrem de compact. Aproape de noi se află și vîrful Gerlacovski Stit( 2665m ) cel mai înalt din Carpați, care însă nu se lasă văzut și își ține permanent o căciulă de nori.

Tatra înaltă are 10 vîrfuri care depășesc 2600 de metri însă acestea sunt accesibile doar alpiniștilor. Pe cel de-al treilea vîrf al Carpaților, Lomnlicky Știț( 2633m ) se poate ajunge cu o telecabină, însă biletele sunt cam scumpe.

Continuăm urcarea pe niște serpentine încă amenajate. Remarc o piatră care stă pe un bolovan într-un echilibru perfect. Mai sus dăm de o mică șa. De aici încolo nu mai există amenajări. Se merge pe o zonă ușor expusă. Mai întîi se coboară ca apoi să se facă urcarea finală și dreaptă spre Vîrful Rysy.

Ultimele 10-15 minute au fost cele mai frumoase din toată excursia fiindcă din cînd în cînd mai trebuia să ne cățărăm. Am observat că de regulă cînd mă apropi de un obiectiv aflat pe munte prind viteză. Așa a fost și aici. Și eu și Adi am luat-o la deal fără să ne mai uităm după marcaje. Ne-am trezit pe creastă iar în partea opusă era un hău de toată frumusețea. Ne aflăm la doar cîțiva metri de Rysy și pentru a-l atinge a trebuit să coborîm puțin fiindcă drumul în linie dreaptă era destul de dificil.

Ajungem și pe Rysy, placa de pe vîrf ne anunța că ne aflăm la o altitudine de 2499,6m! Cîtă precizie.

Vîrful Rysy are o poveste interesantă din două motive:

1. Este cel mai înalt vîrf din..Polonia. Da, practic pe acești ultimi metri am trecut granița dinspre Slovacia înspre Polonia. Traseul nostru de fapt continua în Polonia pînă în celebra stațiune de schi Zakopane.

2. Vîrful Rysy este cel mai înalt vîrf din Tatra înaltă accebil pe jos, pe potecă. Omologul său slovac, din acest punct de vedere, este Vîrful Krivan( 2494m ).

Poza de virf: Bogdan, Adrian, Claudia si Ramona

Telefoanele încep ne ureze bun venit în Polonia, dar cine mai are timp de ele. Din fericire atmosfera s-a mai limpezit și vedem puțin și continuarea traseului. E superb,se străbate o creastă îngustă sunt porțiuni cu lanțuri, poteca e tare aeriană.

Dedesubt există un lac, lîngă lac cabană. Poteci felurite pe văi și pe creste se strecoară prin munți. E absolut minunat. Nu îți mai vine să pleci de acolo.

Și într-adevăr, am stat destul de mult timp acolo pe pietre privind în toate părțile, am făcut poze și celorlalți turiști. Am început, pe parcurs ce ceată se îndepărta să identificăm noi lacuri( Czmy Staw, Vysne Bjelovodske Zabie, Morzkie) și noi poteci. Ce mult mi-ar place să merg  și pe alte trasee, dar din păcate e timpul scurt iar meleagurile astea sunt departe.

începem coborirea exact pe același traseu ca și la urcare. Pe prima porțiune trebuie să fim foarte atenți fiindcă e cam abrupt însă lucurile se calmează în momentul în care poteca merge pe curbă de nivel.

De aici știm ce e de făcut, știm cum e traseul. Coborîm pe zăpadă pînă la cabană, apoi mergem puțin pe uscat, după care urmează o noua porție de coborît prin zăpada.

Ajungem în zona de lanțuri unde observ un bolovan fixat cu un fel de piron. Ce au mai muncit oamenii ăștia. Pe drum urcă cîțiva inși care duc în spate butoaie de bere la cabană.

încercam să mărim pasul și deși oboseala e mare ajungem destul de repede la Lacul Poprad. Aici deviem puțin de la traseul de urcare pentru a vedea lacul și a vizita Cimitirul Simbolic.

Intersectie de trasee

Dar să le luăm pe rînd. Lacul Poprad e situat la o altitudinde de aproximativ 1500m, ocupă o suprafață destul de mare, 6,88 hectare. Adîncimea maximă este de 17 metri. Este mărginit de pădure într-o parte dar și de pereți stîncoși și înalți de cealaltă. Pe malul său se află o frumoasă cabană. Dacă te apropii de apa poți vedea pești mărișori înotînd.

Facem o tură de lac. Ne oprim în fața unei cruci colorate care ne anunța că ne apropiem de Cimitirul Simbolic. Dar ce este acet cimitir simbolic?

Este un loc special amenajat aflat la 1525 metri altitudine în memoria turiștilor și alpiniștilor care au murit în Munții Tatra. Există peste 60 de cruci din lemn pictate dar mai ales multe plăcuțe( în jur de 160 ) pe care sunt scrise numele celor ce au murit pe munte. Am văzut nume din țări diferite, nu doar cehe și slovace.

într-un loc mai înalt există o capelă mică asemănătoare cu cele de pe la noi.

Plăcuțele și crucile au fost adunate de pe întreaga arie a Munților Tatra înaltă și aduse aici. Ideea acestui cimitir simbolic i-a aparținut lui Otakar ș tAîfl. Acesta, împreună cu soția să și cîțiva prieteni au fost cei care au realizat acest cimitir între anii 1936 și 1940. La intrare există următorul motto: O amintire pe cei morți și un averisment pentru cei vii.

Ciudată senzație. Să te știi cumva aproape de cei care iubesc muntele ca și ține dar care poate au avut mai puțin noroc..Odihnească-se în pace!

Revenim în marcaj, trecem peste rîul care curge din Lacul Poprad și ajungem din nou la asfalt. De aici avem de mărșăluit cam o oră pînă la mașină. Aproape de stația de tramvai ne atrag atenția niște trunchiuri de copaci pe care cineva a sculptat cîteva fețe.

Aceasta a fost prima aventură a noastră în Tatra. Eu am fost foarte încîntat și sper să revin pentru o tură unde să fie loc de mai mult munte dar și de vizitat castele și cetăți pe care le-am întîlnit mai apoi pe drum.