În Postăvaru la Refugiul Vanga

Data publicării: 05 mar 2013

Nici nu a început bine anul 2013 că hop și noi pe undeva pe sus. Excursia a avut loc pe 2 ianuarie cu plecare și sosire pe același traseu. Am plecat din zona Cheilor Rîșnoavei, Cabana Dorului. Astăzi am fost pe traseu următorii: Florența, Ioana, Ramona, Zoli, Codrin și eu.

Am intrat pe un traseu marcat cu punct roșu, părăsind un drum forestier. O vreme am mers pe o vale, pe malurile unui pârâu. Cam după 10 minute am părăsit valea și ne-am apucat de urcat serios pe versantul din stînga. Zăpada e relativ puțină însă panta e mare la început. Urcăm conștiincios și încet-încet vine și răsplata: printre copaci zărim o mare parte din depresiunea Birsei, Piatra Craiului și un colțisor din masivul Iezer-Păpușa.

La un moment dat ajungem într-un loc stîncoas și abrupt. Facem un scurt popas pentru admirare și restabilirea unui puls normal. Trecem apoi de o zonă îngustă și puțin mai tehnică. Urmărim în continuare pe marcajul care este bun și ajungem în fața unei crăpături în stîncă. Este vorba de avenul Groapa de Aur.

Avenul nu e foarte evident. Lîngă el este pusă o balustradă, că nu cumva să cadă cineva. Mă gîndeam că dacă zăpada e mare de acoperă balustrada și nu cunoști zona ai unele șanse să îl vizitezi fără să îți dorești.

Puțin mai încolo este un indicator. Marcajul nu se schimbă însă se actualizează timpii. Denumirea in germană a Gropii de Aur s-ar traduce prin Groapa Diavolului. Cam mare difierenta..

De la indicator coborîm către stînga. Dăm și de primele urme de urs. Sunt niște labe mari însă ursul probabil că s-a plimbat pe aici în urma cu citeva zile. Mergînd mai departe am constatat că și ursul a folosit o bună bucată marcajul punct roșu. La un moment dat urmele au luat-o către stînga însă nici unul din noi nu a fost curios să vadă unde s-a dus mai exact Moș Martin.

Mai facem o schimbare de direcție la dreapta, apoi coborîm iară. Ne intersectăm cu o potecă mai largă ce vine din stînga. Găsim iarăși un indicator. Facem la dreapta și trecem de o zonă mai mocirloasa unde sunt cîteva pâraie. La un moment dat părăsim marcajul și îl urmăm mereu pe Codrin. El ne conduce sub o stîncă mare. Încă o bucată abruptă și gata suntem la Refugiul Vanga. Acesta a fost construit sub un perete de stinca unde se antrenează cataratorii.

De la stinga la dreapta: Codrin, Florenta, Ioana, Ramona, Bogdan, Zoli

În fața refugiului este o masă cu băncuță, ambele acoperite, și o vatră de foc. Înăutru încap cam 6 persoane și există ceva provizii pentru situații  de urgență: chibrite, conserve, apa. Facem o pauză mai lungă și ne bucurăm de cîteva felii de cozonac dar și de ceai cald. Facem o poză de grup la final și facem calea întoarsă.

Piatra Craiului si o parte din Depresiunea Bîrsei văzute la drumul de întoarcere

Pe drum nu am mai întîlnit nici o situație specială. Pe ultima coborîre eu și Zoli am am luat niște trînte dar și astea au farmecul lor. Am terminat circuitul cam în 5 ore și jumătate. Pentru început de an a fost o mișcare binevenită. Traseul se poate face și în circuit dar numai cînd ziua e mai lungă. Circuitul arată astfel: Cabana Dorului - Groapa de Aur- Poiana Popii - patinoar Poiana Brașov( punct roșu ) - Pîrtia de Schi Lupului - Valea Lungă - Cabana Dorului.

Per total am avut o zi reușită și cu siguranță mă voi întoarce cu gîndul de a realiza și circuitul descris mai sus care cred că este foarte frumos toamna.