Capitala Croației, Zagreb

Data publicării: 04 apr 2014

Înainte de a ne despărţi de Croaţia am vizitat şi capitala, oraşul Zagreb. Este un oraş modern, plin de viaţă, semn că ora exactă şi afacerile mari se fac aici. E un oraş european în adevăratul sens al cuvântului, curat, pus la punct foarte bine în ceea ce priveşte serviciile publice.

Zagrebul are astăzi aproape 800.000 de locuitori.

Gara din Zagreb

Noi ne-am început călătoria în faţa gării. De aici şi până în centru traversezi câteva parcuri. E o plimbare agreabilă ce nu durează mai mult de 30 de minute. Centrul Zagrebului este considerat a fi în piaţa Ban Jelacic.

Parcul Maksimir

Piața Ban Jelacic

Pe o străduţă laterală pătrundem în Delac, piaţa de legume şi fructe a oraşului. Se găsesc de toate, negustorii, că pretutindeni, îşi lauda zgomotos marfă.

Ieşim din piaţă pe colţul opus penrtu a vizita catedrala oraşului. E o construcţie impresionantă, înaltă ce te face să te simţi mic.

Zagrebul este un oraş împărţit în două: oraşul de jos şi oraşul de sus. Ca să ajungi în oraşul de sus poţi folosi treptele sau funicularul. Noi am preferat varianta sportivă.

Înainte de asta am mers însă pe principala strada pietonală, Ivana Tkalcica. Locul e plin de terase, restaurante şi artişti stradali. Mergem până la capătul străzii iar apoi urcăm câteva sute de trepte până în oraşul de sus.

În partea înaltă a Zagrebului se afla clădirile guvernamentale grupa în jurul pieţei Trg Sveto Marka. În mijlocul pieţei se afla o bisericuţă foarte frumoasă al cărei farmec este dat de acoperişul său. Biserica poartă hramul Sf. Marcu. Acoperişul este un mozaic multicolor în care au fost create stema oraşului Zagreb şi stema Croaţiei.

Din păcate nu am putut intra în interior. Ne-am nimerit într-o zi în care biserica era închisă. În apropiere am căutat Muzeul de Artă Naivă. Nu am putut face poze. Este un muzeu dedicat practicanţilor de artă naivă din secolul al XIX-lea, fiind locul unde găsim peste 1,850 de lucrări de artă.

Detalii legate de acest muzeu, pe site-ul oficial:

Cele mai multe din picturi, sculpturi şi desene au fost realizate de către artişti croaţi, laolaltă cu câţiva artişti internaţionali. Din când în când, acest muzeu este gazda unor expoziţii de artă naivă, fiind amplasat la primul etaj al Palatului Raffay care a fost construit în perioada secolului al XVIII-lea. Muzeul de artă naivă este considerat a fi primul de acest fel din lume.

Dacă tot suntem în oraşul de sus, ar fi de preferat să vedem şi o panoramă a oraşului. Această intenţie ne duce la aşa numitul Muesum of Broken Relationships. În traducere Muzeul Relaţiilor Deteriorate.

În fapt este vorba de un turn în care erau închişi soţii care aveau probleme în căsnicie. Acolo puteau discuta şi rezolva disputele. Legenda spune că a existat doar un singur cuplu care a ieşit din acet turn fără să se fi împăcat.

De lângă turn observăm bine şi funicularul. Nu e lung, are cam 70 de metri. E folosit în special de locuitorii oraşului de sus dar şi de către turişti. Noi coborâm pe scările amenajate chiar pe lângă şinele sale.

Şi astfel ne încheiem scurtul şi frumosul periplu prin centrul capitalei croate. Dar nu plecăm până nu vedem şi cele mai bune locuri din Zagreb...unde poţi fi îngropat. Mergem la Cimitirul Mirogoj. O glumă locală spune că locurile de veci de aici sunt mai bune decât multe case din oraş.

Situat în partea de nord a Zagrebului, Mirogoj este unul dintre cele mai frumoase cimitire din Europa. Aici pot fi admirate câteva mausolee absolut spectaculoase, iar peisajele de tip englezesc sunt împrejmuite de o amplă arcada în stil neo-renascentist, datând din secolul al XIX-lea.

Candelele pâlpâitoare, aşezate alături de pietrele funerare bogat ornamentate şi înconjurate de flori multicolore, transforma acest loc de odihnă a morţilor într-un colţ de paradis destinat celor vii.

Este interesant de observat felul în care sunt reprezentate aici diferitele religii, limbi şi culturi. Cimitirul reprezintă ultimul loc de popas pentru personalităţi locale precum Drazen Petrovie, dr. Franjo Tudman, Petar Preradovie sau Ljudevita Gajă.

Mormântul primului preşedinte al Croaţiei, dr. Franjo Tudjman

Plecăm din Zagreb ţintind o altă captala europeană, Belgrad. Ne aşteaptă un drum lung, de aproximativ 500 de km şi întâlnirea cu un oraş cel puţin la fel de interesant. Dar despre asta într-un episod viitor.