Munții Leaota: vîrful Cioara

Data publicării: 07 aug 2014

De 1 Martie, de mărţişor a venit vremea unui nou circuit în Munţii Leaota. Ideea venise mai demult, la începutul anului, când am urcat Piatra Dragoslavelor. Aşadar meregem iarăşi cu maşina până în Dragoslavele, de acolo însă plecăm încă câţiva km pe Valea Caselor. Lăsăm maşina lângă un canton unde se afla o barieră.

Astăzi suntem în echipa de patru: Ramona, Dan, Csabi şi eu. Nici unul nu mai făcuse traseul aşa încât la început suntem un pic surprinşi fiindcă marcajul e rar pe porţiunea de drum forestier, iar din când în când mai apar intersecţii.

Traseul parcurs este următorul:
Dragoaslavele - Valea Caselor - Muntele Cioara - Vf. Cioara( cruce roşie până aici ) - Muntele Albescu - Şaua Prislopului - Valea Caselor - Dragoslavele( banda galbenă).

Până la urma dăm de o săgeată care ne confirmă că suntem pe drumul cel bun. O vreme mergem pe drumul principal, urmând marcajul cruce roşie, până ajungem la o exploatare forestieră. De acolo o luăm la dreapta şi începem un urcuş mai pronunţat pe un vechi drum de TAF. Câştigăm repede ceva altitudine şi începem să ne bucurăm de peisaj. Aproape de noi sunt Piatra Dragoslavelor şi Masivul Iezer - Păpuşa.

Drumnul oferă destul de multe privelişti fiindcă traversează nişte poieni largi. Mai departe dăm de zăpadă. Şi e zăpadă serioasă, începem să ne punem parazăpezile şi bine facem. Potecă nu e deloc făcută aşa că ne revine onoarea de a o deschide. Ramona are ceva probleme de ordin fizic. Un medicament potrivit primit de la Csabi o repune însă pe picioare. De la un moment dat urcarea e din ce în ce mai abruptă, zăpada din ce în ce mai mare. În plus suntem de ceva timp în pădure. Din fericire marcajul e bun şi nu prea pierdem timp căutându-l.

Ieşirea din pădure o facem sub vârful Cioara. Nu mai e chiar mult până pe el şi drumul pare a fi prietenos, cu câteva serpentine. Ne luăm avânt şi atingem, cam la 4 ore de la plecare vârful Cioara( 1856m ).

Stăm un pic pe vârf. E plăcut, linişte şi nu bate vântul. Facem tradiţională poză, mâncăm în grabă câte ceva. Suntem în întârziere şi de aceea trebuie să fim atenţi la cum gestionăm timpul. Zona vârfului Cioara e chiar frumoasă. Oferă o vizibilitate foarte bună către Vf. Leaota şi către partea mai înaltă a acestor munţi.

Mai jos de Vf. Cioara

De pe Vârful Cioara coborâm uşor pe culme, preţ de vreo 20 de minute. Ajungem pe un alt vârf bine individualizat dar care nu ştiu cum se numeşte. De aici schimbăm marcajul, trecem pe banda galbenă care vine de pe Vârful Leaota.  De aici începe o coboire consistentă, tot pe zăpadă, pe muntele Albescu. Ajungem la zona de pădure dar nu stăm mult fiindcă dăm de o poiană largă. Pe aici se urcă uşor către Vf. Albescu (1756m).

Marcajul ocoleşte însă vârful prin dreapta şi ne duce la două stâne sănătoase care la nevoie pot oferi adăpost. De la stâne intrăm pe un drum forestier care ne duce înapoi în pădure iar de acolo coboară şi tot coboară.

Csabi şi Vârful Leaota

Pe forestier întâlnim nişte urme de urs, par a fi destul de proaspete. Ursul pare ataşat de drumul forestier şi de traseele marcate.

Noi ţinem conştiincioşi drumul şi ajungem într-un final în poiana largă din Curmătura Prislopului, Aici găsim un drum de maşină în stare destul de bună, cu rigole şi tot ce trebuie. Pare că mai aşteaptă doar utilizajele care să îl asfalteze.

De aici încolo coborâm acest drum în speranţa că poate cineva ne va lua la ocazie. Din păcate nu a trecut nici o maşină aşa că a trebuit să ne descurcăm cu propriile picioare. Până la urmă totul s-a terminat cu bine nu a mai fost nevoie să folosim frontalele pentru că am ajuns la maşină după 9 ore de traseu.

A fost cu siguranţă o excursie interesantă, un traseu ideal de parcurs primăvara sau toamna. De-om fi sănătoşi, vom reveni să colindăm şi alte poteci ale Leaotei şi poate data viitoare ajungem şi pe vârful cel mai înalt.