Munții Bucegi: Cheile Orzei

Data publicării: 13 nov 2014

Bucegii au fost dintotdeauna nişte munţi pe care i-am iubit mult. I-am colindat pe diverse trasee, mai blânde ori mai grele dar niciodată nu am ajuns în Cheile Orzei. Am fost aproape doar o singură dată, în 1999.

Până la urmă a venit şi un alt prilej, dar abia după 15 ani. Ne-am strâns cinci: două Ramone, doi Dani şi un Bogdan. Am plecat la drum cu un Duster care ne-a urcat în Şaua Dichiu că mai apoi să coboare uşor către Lacul Scropoasa.

Cabana Scropoasa

Lacul Scropoasa şi amenajările din apropierea lui

Lângă lac e o uzină electrică şi o cabană. Am aflat că lacul fusese golit în zilele precedente aşadar nu existau premise să fim surprinşi de vreo viitură mai târziu, în chei. Şi într-adevăr, în amintirile mele Lacul Scropoasa era mai mare.

Cheile Orzei în amonte, înainte de baraj

Plecăm pe o potecă bine conturată, dotată şi cu marcaj cruce albastră. Lacul este prins în partea superioară a Cheilor Orzei de un baraj. Acolo este construit un pod pentru a trece dintr-o parte într-alta. Pe o stâncă scrie Dobreşti. Meregm pe o potecă îngustă mărginită către lac de nişte balustrade. Apoi începem un urcuş destul de abrupt. Bineînţeles că am urcat ca să avem de unde coborî.

Pod peste Ialomiţa în aval de Cheile Orzei

Proba de coborâre

În câteva serpentine suntem iarăşi pe malul Ialomiţei. Un pod nou de lemn ne facilitează trecerea. De aici încolo însă părăsim marcajul şi mergem pe o potecă înspre amonte. Poteca nu e întotdeauna foarte clară dar drept e că singura alternativă e să mergi pe bolovani prin albia râului. Pereţii se îngustează din ce în ce mai tare.

Albia

La un moment dat poteca se rupe şi nu se mai poate înainta în siguranţă. De aceea alegem să coborâm în albia râului. Trecem în partea cealaltă şi ne căţărăm pe bolovani mari. Trecem râul iarăşi înapoi şi urcăm abrupt ca să dăm iarăşi de potecă. Avansăm şi pereţii se apropie din ce în ce mai tare.

Trecem iarăşi apa de data asta pe un pod metalic de toată frumuseţea. De aici încolo începe sistemul de scări şi punţi care ne va duce până aproape de baraj. Trebuie să fim atenţi fiindcă în general păşim pe lemn alunecos iar în unele zone traversele sunt rupte. Încet-încet ne trezim suspendaţi pe unul din pereţi. Mai încolo un pod ne trece pe partea cealaltă. Înaintarea ne este oprită de o mare uşa metalică.

Şi dacă tot trebuie să ne oprim stăm şi ne cinstim cu tot felul de bunătăţi: de la ciocolată, ursuleţi de gumă şi până la batoane cu cereale. Deşi suntem în plină vară în acest loc soarele pătrunde cu greu. E răcoare. După pauză prelungă decidem să ne îndreptăm spre locuri mai calde.

Barajul

Sistemul de poduri și punți

Pauza de masă

Drumul de întoarcere

Proba de urcare

Aşadar facem cale întoarsă. Pe drum ne depăşesc doi oameni care lucrează la uzina electrică. Ei au coborât printr-un tunel care i-a adus mai jos de baraj scutindu-i de încă cel puţin o oră de mers.

Ne oprim într-un loc pentru a inspecta canalul prin care se dă drumul la apa din baraj. Nu e chiar mare, are cam 2 metri înălţime.

Cascada în Cheile Zănoagei

Revenim la Scropoasa pe acelaşi drum. Şi având în vedere că tot suntem aproape şi că tot mai este timp parcurgem şi Cheile Zănoagei. Urcăm pe poteca marcată către Cabana Zănoaga şi Lacul Bolboci. Pe drum ne oprim de câteva ori pentru a fotografia câteva cascade interesante. Ne oprim după pod, foarte aproape de ieşirea din Cheile Zănoagei. Apoi coborâm cuminţi şi relaxaţi către Scropoasa unde ne aşteaptă Dusterul.

Excursia a fost una agreabilă, nu ne-a supus la mare efort. În plus am văzut pentru prima oară spectaculoasele chei ale Orzei.

Deci să recapitulăm:
Traseu:

Lacul Scropoasa - Cheile Orzei şi retur
Marcaj: cruce albastră + nemarcat

Lacul Scropoasa - Cheile Zănoagei şi retur
Marcaj: cruce albastră
Durata: o oră şi jumătate