Făgăraș: după 15 ani pe Negoiu

Data publicării: 18 nov 2014

Luna august din anul 2014 a fost una fructuoasă din punct de vedere al excursiilor pe munte. Practic în fiecare weekend am fost în câte o excursie. Am început în Retezat. Am continuat în Piatra Craiului şi Bucegi. Apoi am colindat Paringul şi Munţii Laoritei. Am mers şi mai pe aproape în Postăvaru şi după aceea iar în Bucegi. Luna s-a încheiat cu două zile în Munţii Făgăraş.

Am plecat la drum cinci: eu, Ramona, Dan, Anca şi Csabi. Am urcat cu maşina pe Transfăgărășan şi am lăsat-o imediat după ieşirea din tunel, pe partea sudică a crestei. Ni s-a alăturat Nicu din Tălmaciu.

Am plecat pe marcaj cruce albastră către Lacul Călţun. De data asta am ales drumul pe sub creastă pe care îl facem pentru prima dată. Am urcat la început uşor până am traversat o muchie secundară. De aici avem de coborât într-o mare căldare glaciară strajuită de vârfurile Turnul Paltinului şi Laiţa.

Prin această căldare găsim şi vreo două pâraie, sursă bună de apă. O vreme mergem relativ drept, cu urcări şi coborâri uşoare. Când ajungem sub Vf. Lăițel începem o urcare mai sănătoasă printr-un loc cu jnepeni şi stânci. Vârfurile înalte, Călţun, Lespezi şi Negoiu sunt încă vizibile.

Coborâm din nou într-o altă căldare glaciară iar de aici ştiu că urmează o urcare mai pronunţată până lângă Lacul Călţun. Ne regrupăm înainte de urcare şi dăm asaltul final. Puţin mai sus ne întâlnim şi cu traseul care urcă de la Cabana Piscu Negru.

La Călţun e lume multă şi vânt. Stăm pe malul lacului şi ne odihnim. Deodată lângă noi vin o fată şi un băiat pe care îi remarcasem şi nu ştiam de unde să-i  iau. Sunt Denisa şi Beni de la Oradea, pe care îi cunoscusem în primăvară în tura din Munţii Vladeasa. Ne bucurăm de revedere şi mai povestim de una-alta.

Plecăm mai departe către Negoiu. Intrăm pe banda roşie. Urcăm deasupra lacului pe bolovani mari. Puţin mai sus alegem traseul bandă galbenă pentru Strunga Doamnei. Nu am mai fost pe aici din 2012. Nu îmi mai aduc aminte de mai nimic. Sunt surprins că la finalul urcării pe strungă  găsesc un cablu.

Prin Strunga Doamnei

Urcăm cu bine şi de aici încolo urmează o bucată mai lină, mai pe curbă de nivel. De undeva se desprinde în stânga o potecă ce coboară în Căldarea Berbecilor şi te urcă apoi pe Muchia Podeanu. Prin locul ăsta se poate urca pe Vf. Lespezi. Dar pentru astăzi aveam alte planuri.

Continuăm către Vf. Negoiu şi începem să urcăm mai susţinut. Oboseala şi rucsacii mari încep să îşi spună cuvântul dar, în ciuda panicii lui Nicu, ştiu că avem timp suficient să facem tot ce ne-am propus pentru astăzi.

Şi iată-ne pe vârf: unii pentru prima oară, alţii au pierdut şirul urcărilor. Eu sunt pe Negoiu abia a doua oară. Pe vârf stăm ceva mai mult timp. Facem cunoştinţă cu doi tineri din Sibiu, Raluca şi Gerhard.
După tradiţionala poză de vârf începem să coborâm către Cabana Negoiu. Din păcate am prins o zi ceţoasă şi n-am văzut mai nimic de pe vârf.

Ne îndreptăm către Şaua Cleopatrei şi coborâm destul de tare. Iar nu mai îmi amintesc nimic. De jos apare un grup numeros de spanioli. Par tare obosiţi, au rucsaci mari şi urcarea asta finală pe Negoiu pare că îi cam demoralizează.

Ajungem şi în Şaua Cleopatrei iar de acolo coborâm pe triunghi albastru. Marcajul e foarte des, cei ce au făcut remarcarea nu au pus vopseaua peste marcajele vechi, preferând să facă marcaje noi.

Drumul ne poartă pe nişte bolovani mari până la o stâncă înaltă ascuţită, singuratică: Acul Cleopatrei.

Mai apoi bolovanii mari încep să lase locul unei poteci obişnuite. Ajungem la Piatra Prânzului, loc de plecare către Strunga Ciobanului. Începem să căutăm nişte locuri de cort dar nu găsim nimic potrivit aşa că ne rămâne varianta foarte frumoasă de a dormi sub Cascada Sărăţii. Până acolo însă mai e o bucată zdravănă de coborât.

Amintirile mele au fost bune de data asta. Am găsit loc foarte fain pentru corturi aproape de cascada. Ne luăm rămas bun de la Raluca şi Gerhard care merg la Cabana Negoiu.

Punem corturile, ne instalăm cât se poate de confortabil şi ne punem pe poveşti. Se face frig. De la un moment dat încolo purtam discuţiile din cort în cort. Sperăm că ziua următoare să ne aducă vreme mai limpede.

Cabana Negoiu

Dimineaţă mă trezesc devreme să îl salut pe Nicu. El pleacă repede că trebuie să ajungă acasă până la prânz. Noi mai lenevim, aşteptam primele raze de soare care să ne usuce corturile.

Pe la ora 10 începem să urcăm. Luăm la deal toată bucata coborâtă ieri până la Piatra Prânzului, unde schimbăm marcajul. Urmăm crucea roşie care ne va duce prin Strunga Ciobanului. Peisajul se schimbă pe măsură ce urcăm. Vedem bucăţi din Custura Săraţii şi admirăm de jos Vf. Serbota. Ne răsfirăm tare şi clar avem nevoie de un moment de regrupare.

În faţa noastră se vede o trecătoare îngustă printre stânci mari: Strunga Ciobanului. Facem o pauză mai lungă să fim cu toţii gata de atac. Urcarea se face printre doi pereţi. Există mai multe cabluri care ne înlesnesc ascensiunea mai ales că avem rucsaci mari.

Trebuie să fim atenţi unde punem piciorul, să ne ţinem bine de cablu. Ajungem în punctul cel mai înalt din strungă şi privim în partea cealaltă. Cablul continuă şi ne aşteaptă o coborâre ce pare mai dificilă decât urcarea.

Ce e fain la Strunga Ciobanului este faptul ca, spre deosebire de Strunga Dracului si Strunga Doamnei, oricum ai aborda-o vei avea atit de urcat cit si de coborit.

Cind a fost vorba de ascensiune ne-am descurcat bine însă partea care ne-a pus probleme a fost coborârea. Până la urmă am trecut cu bine de zona mai accidentată. După ieşirea dintre stânci trebuie să coborâm destul de accentuat pe grohotiş.

Mergem prudent, iar din când în când ne oprim pentru a admira Vf. Lăițel. Drumul către Călţun părea să meargă pe sub creastă pe curba de nivel. Nu a fost chiar aşa. Am avut câteva porţiuni cu urcări şi coborâri, câteva locuri unde a trebuit să ne şi cătaram puţin. Am găsit şi sursa de apă.

Strunga Dracului

Ne reîntâlnim cu banda roşie undeva deasupra lacului Călţun. Coborâm pe pietrele mari şi facem o pauză mai lungă. Spre deosebire de ieri azi e puţină lume. Câţiva turişti germani ne întreabă cât fac până pe Negoiu şi înapoi, fără bagaje.

Noi facem şedinţa tehnică: pe unde să continuăm: personal mi-aş fi dorit pe creasta principală, restul grupului decide să ne întoarcem pe sub creastă pe unde veniserăm ieri. Zis şi făcut. Csabi pare a avea probleme rămâne în urmă şi face pauze dese. Ne regrupăm târziu, după ultima urcare zdravănă.

Când apare Csabi mă speriu de-a binelea. Ceva nu funcţionează cum trebuie, e transpirat tare şi foarte roşu. Clar are nevoie de o pauză de răcire. De aici până la maşină distanţa e relativ scurtă iar drumul nu mai pune probleme deosebite. Asta bineînţeles dacă mergi cu atenţie. Avem timp berechet să ne uităm la culmea de vis-a-vis dominată de Vf. Mușeteica.

Încheiem excursia cu bine. Maşina ne aşteaptă şi ne va aduce repede spre casă. Până la urmă a ieşit bine: am revenit pe Vf. Negoiu după 15 ani şi în plus am mers pentru prima dată pe Strunga Ciobanului. Obiectivele au fost atinse şi de aceea consider excursia o reuşită.

Iar la final, să recapitulăm:

Ziua 1:
Traseu: Tunel Bâlea( capătul sudic ) - Lacul Călţun( triunghi albastru ) - Strunga Doamnei( banda galbenă ) - Vf. Negoiu - Şaua Cleopatrei - Piatra Prânzului - Cascada Săraţii

Ziua 2:
Cascada Săraţii - Piatra Prânzului ( triunghia albastru ) - Strunga Ciobanului - Lacul Călţun( cruce roşie ) - Tunel Bilea( capătul sudic )