Polonia: La pas prin Varșovia

Data publicării: 16 nov 2015

După periplul prin Ţările Baltice a venit timpul pentru a face cale întoarsă. Dar nu am vrut să fie la fel ca şi la dus, să traversăm Polonia oprindu-ne doar pentru realimentare cu carburant. Am gândit un plan de 4 zile de stat pe la polonezi în care să vedem câte ceva din această ţară mai ales că nu apucasem să o vizităm deloc.

Prima oprire a fost în capitala lor, Varşovia, un oraş mare, modern în care poposim la prima oră a dimineţii. Am găsit loc de parcare gratuit în zona centrală, lângă Palatul Culturii şi Ştiinţei, o clădire înaltă construită în cel mai pur stil sovietic. Acum în preajma ei se afla şi alte clădiri înalte, moderne, de oţel şi sticlă, care personal mi se par şi mai urâte.

Palatul Culturii și Științei din Varșovia este cea mai înaltă clădire din Polonia şi a șaptea cea mai înaltă clădire din Uniunea Europeană. Clădirea a fost inițial cunoscută sub denumirea Palatul Culturii și Științei Iosif Stalin, dar în urma destalinizării dedicația lui Stalin a fost revocată. Numele lui Stalin a fost înlăturat din interiorul holului și de pe una dintre sculpturile clădirii.

Construcția a început în 1952 și a durat până în 1955 şi a fost un cadou dat de Uniunea Sovietică oamenilor din Polonia. La construcţie au participat aproape 3500 de lucrători din Uniunea Sovietică, dintre care 16 au murit în urma accidentelor din timpul construcției.

Arhitectura clădirii este strâns legată de mulți zgârie-nori similari construiți în Uniunea Sovietică în aceeași epocă, mai ales Universitatea Lomonosov din Moscova. Cu toate acestea, arhitectul principal Lev Rudnev a adăugat unele detalii arhitecturale poloneze în proiect.

Între evenimentele notabile găzduite aici sunt Al 5-lea Festival Mondial a Tinerilor și Studenților, un concert Rolling Stones( 1967 - primul cu un mare grup vestic de rock din spatele Cortinei de fier), un concert a lui Leonard Cohen(1985).

În partea de sus a clădirii au fost adăugate patru fețe de ceas înainte de sărbătorirea anului 2000. Acestea, pentru scurt timp, au făcut clădirea cel mai înalt turn cu ceas din lume.

O glumă tradiţională poloneză spune aşa:
- Unde e locul în care se poate trăi cel mai bine în Varşovia?
- În Palatul Culturii pentru că nu îl vezi când te uiţi pe fereastră.

După ce am studiat clădirea pe toate fetele ne îndreptăm spre Parcul Lazienski. Mergem pe jos, avem tot timpul la dispoziţie. În drum remarcăm o statuie al lui Charles de Gaulle, expusă în piaţa ce îi poartă numele.

Puţin mai încolo, într-o clădire monstruoasă de tip comunist se găseşte cel mai mare muzeu din Varşovia. Practic e un bloc de beton care însă adăposteşte lucruri foarte interesante.

Muzeul Național din Varșovia cuprinde o colecție de artă veche egipteană, greacă și romană, colecție care însumează circa 11.000 de exponate. Pe lângă acestea există o galerie imensă de pictură poloneză din secolul al XVI-lea și o colecție de pictură străină ( italiană, franceză, flamandă, olandeză, germană și rusă ), inclusiv picturi din colecția personală a lui Adolf Hitler, cedate muzeului de către autoritățile americane din Germania, imediat după terminarea celui de al doilea război mondial. Muzeul are spre expunere o bogată colecție numismatică, o galerie de arte aplicate și un departament de artă orientală ce conține cea mai mare colecție de artă chinezească din Polonia, colecție care are peste 5000 de exponate.

Noi am ajuns la muzeu cu vreo două ore înainte de ora deschiderii aşa că am renunţat să îl vedem. Ţinta noastră însă era Palatul de pe Insulă din Parcul Lazienski.

Am mers la pas traversând alte câteva parcuri. De undeva se aude muzica tare, vedem din ce în ce mai des multe fete imbrăcate în tricouri roz. Ne dumirim repede despre ce e vorba: în parc se organizeză o competiţie de alergare numită Warsaw Women Run, dedicată exclusiv doamnelor şi domnişoarelor.

După ce depăşim zona alergătoarelor, trecem peste un sunt artificial cu apa şi continuăm până la principalele obiective din Complexul Lazienski.

Palatul Myslewicki a fost reşedinţa de vară a regelui polonez Stanislau August Poniatowski şi este una din cele mai interesante construcţii Rococo din istoria artei poloneze a secolului XVIII. Interiorul conţine picturi şi sculpturi realizate de artişti polonezi, dar şi fresce mitologice reprezentându-i pe Zephyr şi Flora. Nu este deschis publicului.

Palatul de pe Insulă a fost iniţial o baie comunală ce în secolul XVIII a devenit reşedinţa regelui Stanislau August Poniatowski. Palatul este construit pe o insulă artificială ce împarte lacul în două, şi este conectat cu restul parcului Lazienski prin două poduri cu arcade.

Astăzi Palatul de pe Insulă este un muzeu ce se poate vizita. Este decorat în stil baroc şi conţine o serie de picturi şi sculpturi realizate pentru regele Stanislau August Poniatowski.

Naziştii plănuiseră să arunce în aer clădirea însă nu au mai apucat să ducă la capăt acest plan.

Amfiteatrul este un exemplu tipic de teatru de vară. Partea de jos este încadrată de două sculpturi: Gladiatorul şi Cleopatra. Elementul central al Amfiteatrului ce putea găzdui în jur de 1.000 de persoane este însă loja regală. Partea superioară a Amfiteatrului este decorată cu 16 sculpturi ale celor mai renumiţi scriitori din toate timpurile (Sofocle, Shakespeare, Moliere).

Vechea Livadă cu Portocali aflată în vestul complexului Lazienki, a fost creată pentru a adăposti copaci şi plante exotice. În prezent aici se află sculpturi ce formează un frumos muzeu în aer-liber. Printre acestea se află busturi ale diverşilor împăraţi romani, dar şi sfincşi din marmură şi doi lei din piatră.

În apropiere este Noua Livadă cu Portocali. Aici se găseşte Restaurantul Belveder unul dintre cele mai selecte din Varşovia.

Pavilionul Alb este o clădirea mică construită pe două nivele, ce conţine un cadran solar, şi este decorată cu picturi în stil renascentist şi grotesc.

Observatorul astronomic a fost construit în acest parc în 1824 şi aparține Universităţii din Varşovia.

Ieşim din parc prin zona dedicată lui Frederic Chopin unde există şi un monument dedicat marelui compozitor. În parc se ţine un concert în aer liber.

Revenim la bulevard şi la zgomotul specific. Mergem către centru şi ne atrage atenţia clădirea Grădinii Botanice. Multe chestii sunt de văzut în parcul ăsta.

Totuşi ceva mai încolo mai facem o incursiune în parc până la Centrul de Arte Moderne găzduit de fostul palat regal Zamek Ujazdowski aflat pe un loc mai înalt.

Revenim pe elegantul bulevard Aleje Ujazdowskie care ne va purta spre centrul istoric. Strada asta e mărginită de clădiri impunătoare ce  astăzi găzduiesc ambasade. Înaintând ajungem în Piaţa celor Trei Cruci. Care de fapt sunt două, fiecare fiind montată pe câte o coloană.

În piaţa aceasta, pe o mică insulă se găseşte Biserica Sf. Alexandru. A fost prima biserică în care am intrat şi în care am văzut amenajat un spaţiu dedicat papei Ioan Paul al II-lea despre care se ştie că a fost polonez. De altfel în toate bisericile catolice din Polonia am văzut mai apoi că există un astfel de loc.

De aici încolo intrăm pe strada Nowi Swiat care ne va purta în Oraşul Vechi. După Piaţa Charles de Gaulle strada devine mai îngustă şi e mărginită de clădiri cu două nivele. Astăzi circulaţia e închisă căci în stradă are loc un festival al meşteşugarilor. Undeva mai încolo se desfăşoară o paradă a modei pentru copii.

Strada ne duce apoi într-un loc mai larg, numit Piaţa Cracovia. E foarte uşor de identificat după statuia lui Nicolaus Copernic aflată în mijlocul ei.

Puţin mai jos este o catedrală mare care îţi atrage atenţia. Este de biserica Sf. Cruci care găzduieşte, între altele, şi inima compozitorului Frederic Chopin. Biserica a avut mult de suferit în al II-lea Război Mondial, şi de aceea a fost reconstruită.

De aici încolo strada pare făcută pentru pietoni. Trotoarele sunt foarte largi iar maşinile nu au la dispoziţie decât o bandă îngustă.

Tot pe strada asta se găseşte şi Universitatea din Varşovia. Nu putem decât să intrăm printr-o poartă de fier forjat şi să dăm un tur printre multele corpuri de clădire.

Remarc nişte bănci mai speciale, dotate cu buton. Ce se întâmplă dacă îl apeşi? Ei bine, ai posibilitatea să asculţi un fragment muzical compus de Chopin.

La un moment dat găsim o coadă mare, ca pe vremea comunismului. Ce se dădea: se dădea posibilitatea de a vizita Palatul Preşedintelui folosindu-te doar de actul de identitate. Din câte am înţeles asta e o ocazie rară. În virtutea inerţiei ne-am aşezat şi noi la coadă şi am început să studiem mersul ei. Câţi intrau şi la ce interval. Apoi am numărat oamenii şi ne-a ieşit că avem de aşteptat cam două ore. Timpul nostru însă e mai preţios decît atât, aşa că am părăsit coada preferând să vedem altceva.

În apropiere se află un monument dedicat poetului, dramaturgului şi eseistului Adam Mickiewicz. Acest monument datează de la 1889 cu ocazia centenarului naşterii marelui om de cultură polonez.

Ne vedem de drum spre principala piaţă a oraşului. Până acolo remarcăm clădirea Bibliotecii Naţionale. Aproape de ea este Biserica Sf. Ana care găzduia un concert de orgă. Am profitat de moment, am ascultat şi concertul şi am văzut şi biserica.

Imediat ce ieşi din biserică dai de Turnul Târâş, un loc perfect de unde puteţi observa capitala Poloniei de sus. Urcarea costă 5 zloţi, în banii noştri 5 lei şi ceva. Dar merită.

De sus puteţi observa bine Piaţa Castelului, Castelul din Varşovia, Columna lui Sigismund, Galeria de Artă şi toate celelalte clădiri ce mărginesc piaţă. Ce e interesant e faptul că pe sub această piaţă trece un tunel rutier pe care l-am parcurs şi noi de dimineaţă.

Dar să le luăm pe rând.

Coloana lui Sigismund datează de la 1644 şi îl reprezintă pe rege cu o sabie şi o cruce mare. Este un reper al Varşoviei şi un loc folosit des pentru întâlniri.

Castelul din Varşovia a devenit reşedinţa regală şi sediu al Parlamentului din secolul XVI. În 1791 aici s-a votat prima constituţie din Europa. Castelul a fost distrus de nazişti în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Din 1971 s-a decis refacerea sa din donaţii private ale polonezilor din ţară şi a celor din toată lumea. Comuniştii nu au contribuit cu bani la acest efort. Castelul a fost deschis pentru public în 1984.

Lângă castelul regal se afla Palatul Pod Blacha care găzduieşte o colecţie de covoare şi carpete, exepmplare rare din Persia şi Turcia. Tot aici se găseşte şi cea mai mare colecţie din lume de carpete din Caucaz.

Din piaţa aceasta mergem pe o străduţă strâmtă către Piaţa Oraşului Vechi. Drumul te duce pe lângă catedrala Sf. Ioan, cea mai veche din Varşovia. Ea adăposteşte osemintele unor duci, ale romancierului Sinkiewicz, ale primului preşedinte independent al Poloniei, ale primului arhepiscop al Poloniei.

Piaţa Oraşului Vechi este un loc mai mereu aglomerat plin de restaurante şi cafenele. Locul însă are un farmec aparte şi mie personal mi-a plăcut mai mult decât piaţa castelului. Case frumos renovate mărginesc piaţa, fiecare având un stil arhitectonic individualizat.

Pe o latură a pieţei se află Muzeul Naţional de Istorie, aflat în mijlocul unor ample lucrări de renovare atunci când am fost noi.

O altă casă din piaţa găzduieşte un muzeu dedicat scriitorului Adam Miskiewicz.

Aici, în Piaţa Oraşului Vechi, ne-am încheiat explorarea Varşoviei. Ne-am mai plimbat apoi pe străduţele înguste de lângă ea, am intrat în câteva biserici mai puţin impunătoare şi importante.

Înainte de a părăsi capitala Poloniei am tras şi noi la un resturant tradiţional. Mâncarea avea nişte nume întortocheate, imposibil de reţinut. Comanda am făcut-o după nişte poze. În final nu ştim ce am mâncat însă a fost ceva tare gustos.

După Varşovia am vizitat celelalt oraş ce a a fost capitală a Poloniei, Cracovia. Dar despre aceasta o să vă povestesc cu altă ocazie.