O plimbare pe plaiuri din Bucovina cu Mocanita Hutulca

Data publicarii: 12 dec 2016

In Romania mai exista doar citeva cai ferate cu ecartament ingust care mai si functioneaza. O retea care odata era intinsa si ramificata a ajuns sa fie exploatata foarte putin. Mocanita pufaie din greu dar in ultimii ani a devenit o sursa de revigorare a turismului in anumite zone.


Cea mai renumita mocanita este fara indoiala cea din Maramures, de pe Valea Vaseului cu care am avut onoarea sa calatoresc de doua ori. Mai demult am calatorit pe ruta Sibiu - Agnita, dar e mult de atunci, eram doar un copil.


De ceva ani aflasem ca undeva in Bucovina mai circula un tren pe cale ingusta in zona satului Moldovita, foarte cunoscut pentru manastirea omonima ce se afla la marginea lui.


In anul 2016 am sarbatorit Ziua Nationala, 1 Decembrie, facind o plimbare cu mocanita de aici. Mai multe informatii legate de programul de circulatie se gasesc aici:
http://www.cfi.ro/index.php?p=1_12

 


Asadar inainte ora 10, intr-o zi geroasa de iarna, ne prezentam in gara din Moldovita de unde ne cumparam bilete. 25 de lei de om. Pentru fetita noastra, Maria, este prima calatorie cu trenul.


Vagoanele asteapta cuminti la linie, locomotiva botezata Bucovina este pregatita, mecanicii de asemenea. Vagoanele sunt incalzite, in fiecare capat de vagon se gaseste o soba cu lemne.


Ne gasim si noi un loc fainut, dezbracam copilul sa nu moara de atita cald. In compartiment mai intra o familie cu o fetita un pic mai mare decit Maria. Intilnirile intre bebelusi sunt ceva cu adevarat savuros.


Maria noastra a fost extrem de incintata sa o cunoasca pe Antonia, a mingiat-o a pupat-o si i-a povestit o multime de lucruri in limba bebelusilor. Niciodata nu am vazut-o asa. Am ramas masca! A fost un adevarat spectacol.


Mocanita s-a pus in miscare domol. La inceput parcurge o portiune considerabila de sat direct prin dreptul portilor localnicilor.


Traseul este pitoresc, merge prin finete, pe malul riului Moldovita pe care il si traverseaza de citeva ori. E foarte interesant ca de multe ori se trece pe poduri comune, rutiere si feroviare.
Mocanita de la Moldovita este botezata de localnici Hutulca. Mecanicul ne-a spus ca Hutulca noastra circula astazi pe un traseu de aproximativ 13 km care sunt strabatuti in cam intr-o ora.


Cei care merg cu masina se opresc de multe ori sa pozeze minunea. Calatoria se sfirseste intr-o poiana unde exista o ramificatie a caii ferate ce permite trecerea locomotivei in cealalta parte a trenului.


Aici exista citeva bancute de lemn si un chiosc de unde poti cumpara bunatati traditionale bucovinene. Noi am incercat niste mamaliga su brinza si cu tochitura. Portiile sunt atit de mari incit am evitat sa cumparam pentru fiecare dintre noi. Dintr-o farfurie umpluta cu generozitate de gazde pot minca pe saturate doua persoane.

 


Cit am stat noi la masa, mecanicii s-au ocupat de locomotiva, au alimentat-o cu carbuni, au uns-o cu ulei, au avut grija ca aceasta sa functioneze in parametri normali.


Doua semnale de fluier cheama calatorii inapoi in vagoane. Facem calea intoarsa iar la final cele doua fetite se bucura de citeva minute petrecute intr-un leagan mare.


Scurt istoric al liniei:
Calea ferata cu ecartament ingust de la Moldovita a fost construita de un proprietar de gater din Munchen, Louis Ortieb, si data in folosinta in anul 1888 pentru transport de masa lemnoasa de la padure la gater. In anul 1909 linia a fost preluata de la fondul bisericesc care a schimbat ecartamentul liniei de la 800mm la ecartament standardizat 760mm.


Initial, traseul mocanitei avea 24 kilometri, de la Moldovita la Rososa, insa in decursul anilor s-au mai construit o multime de variante si tot sistemul a ajuns in anul 1987 odata cu infiintarea portiunii Rascovai - Rasca dreapta - Arsuri la o lungime de 73km.


Linia de la Moldovita a fost folosita pana in anul 2001 pentru transportul de lemne.


Începând cu iulie 2005, linia este administrată de Asociația pentru păstrarea liniilor înguste din România si mai este folosita doar in scop turistic.

 

Adauga un comentariu Inapoi

Abonare RSS Articole Abonare la articole
Nu exista comentarii

Adaugati un comentariu

Citeste si alte articole:

Bogdan Balaban - © Copyright 2006 - 2017