Muntii Taga, in premiera

Data publicarii: 13 dec 2017

Prin jurul Brasovului sunt tot felul de posibilitati de a petrece timpul liber. Sunt o gramada de munti, fiecare cu particularitatile si atractiile sale. Muntii Taga sunt mai putin cunoscuti tocmai din cauza asta. Multi nici nu stiu foarte bine unde sunt. Altii ii considera o extensie a Muntilor Fagaras.

Impresia mea, vazindu-i din Piatra Craiului, a fost ca sunt niste munti impaduriti, cu putine perspective de a vedea ceva spectaculos. Poate ca de aceea i-am si ocolit. Daca stai sa te gindesti, ca de jur imprejur oferta montana e mult mai tentanta.

Dar iata ca in toamna lui 2017, la initiativa lui Radu Puscarciuc, m-am hotarit sa merg si eu in Muntii Taga. Am fost intr-un grup destul de mare si plin de voie buna.

Ne-am intilnit linga Zarnesti, la confluenta dintre Birsa si Birsa Fierului. Am mers de acolo cu masina si am facut pe a doua vale la stinga, numita Valea Plesii. Am parcat linga prima intersectie. Aici sunt mai multe posibilitati: sa continui pe vale, sa treci valea si sa urci versantul sting sau sa urci versantul drept.

Noi am ales ultima varianta. Am luat-o pe un drum de pamant care urca tare. Undeva pe ne atrage atentia o intersectie cu un drum care duce la o casa aflata in mijlocul padurii. Si care pare a fi locuita fiindca se aud animalele iar proprietarul a arborat cu mindrie la intrarea pe terenul sau steagurile Romaniei si Uniunii Europene.

Continuam pe drum intr-un decor autentic de toamna, cu frunze colorate aflate pe copaci dar si pe jos. Intr-un final ajungem pe culme iar drumul devine poteca.

In primul luminis am gasit o casuta. Nu era locuita acum. Zona se numeste La Teascuri. Destul de aproape mai este inca o poiana, unde exista o alta casuta ce pare a fi intretinuta. Si pe linga se vad si niste lemne taiate.

Continuam pe culme si iesim intr-un loc unde s-a taiat padurea. Peisajul se deschide avem in fata Piatra Craiului si o parte din Depresiunea Birsei. Vedem si Vf. Ciuma, tinta noastra de astazi.

Incepem sa coborim si ne indreptam spre primul loc de popas. Gustam ceva bun si incepem iarasi un urcus ceva mai consistent. Totusi nu dureaza mult si dam repede intr-un drum de TAF. Si de aici tot tinem culmea catre un virf impadurit. Chiar foarte impadurit.

Pe culme a fost creat un culoar lat de citiva metri pe care inaintam pina in virf. De acolo trebuie sa facem stinga, desi nu prea iti vine. Oricum in citeva sute de metri gasim un alt drum forestier pe care il urmam in urcare.

Nu dureaza mult si ieim in golul alpin numit Capul Birsei. In fata noastra se inalta Vf. Ciuma. Cautam un loc de popas si il gasim in apropierea unei stane. Stam ceva mai mult. Urmeaza sa abordam virful din partea opusa, asadar trebuie sa facem un ocol.

Plecam pe drum forestier si trecem peste citeva izvoare, cam singurele surse de apa de pe traseul de astazi. Incepem sa avem peisaje cu Muntii Iezer-Papusa dar si cu Fagarasul. Parasim drumul forestier si urmam o veche poteca pastorala care merge pe curba de nivel. Ajungem intr-o alta poiana, numita Coada Ciumei, unde intilnim un drum forestier.

Urcarea pe Vf. Ciuma se face printr-o padure relativ deasa. Se urca sustinut si cu atentie sa nu iti iei vreo creanga peste fata. Nu exista poteca trebuie mers astfel incit sa gasesti punctul cel mai inalt.

Vf. Ciuma are 1629 metri si este al treilea ca inaltime din Muntii Taga. Este complet impadurit. Chiar pe el se gaseste o mare cruce de fier facuta din foste sine de cale ferata produse la Resita, asa cum reiese daca citesti ce scrie pe ele. Crucea este cumva acoperita de niste pari de lemn, pare-se ca acolo o fi fost vreodata un observator.

Asadar, nu e deloc de belvedere insa partea cu adevarat frumoasa a traseului abia urmeaza.

Coborim drept de pe virf si dam de o poteca. Plaiurile se deschid si de aici incolo avem peisaj tare fain: in stinga sunt Magura Codlei si dealurile de la Poiana Marului, in fata Bucegii, in dreapta, Piatra Craiului. Iar in departare se poate ghici virful Papusa.

Plaiul Ciumei este lung asa ca ne-am bucurat de peisaj in permanenta pentru urmatoarele ore. La un moment dat revenim la drumul forestier pe lare il parasisem la Coada Ciumei.

La un popas asistam la un spectacol de standup comedy. In rolul principal a fost Neculai Moghior care ne-a povestit extrem de sugestiv, despre vizita sa in Republica Moldova. Si mai ales despre cum sa treci granita inapoi cu marfa de contrabanda si cum le-a palmat vamesul moldovean un pachet de tigari. Ce sa mai zic, ne-am prapadit de ris.

Ultima parte a drumului am facut-o prin padure, pe un covor stufos pe frunze moarte. Am coborit rapid si aprupt care ne-a scos foarte aproape de locul in care parcasem masinile.

Excursia a fost una foarte reusita. Am mers intr-un ritm numai bun, fara sa ne intrebuintam prea tare. Am fost pentru prima data in Muntii Taga si cel putin pentru mine, surpriza a fost mare. Stiam despre ei ca sunt foarte impaduriti si putin accesibili. In fapt am avut o gramada de locuri de belvedere.

Traseu:
 Gura Văii Pleșii – Mt. Teascuri – Mt. Capu Bârsei – Vf. Ciuma – Plaiul Ciumei – Piscu Plaiului – Mt. Plaiul – gura Văii Pleșii