Muntii Țaga, în premieră

Data publicării: 13 dec 2017

Prin jurul Brașovului sunt tot felul de posibilităţi de a petrece timpul liber. Sunt o grămadă de munţi, fiecare cu particularităţile şi atracţiile sale. Munţii Taga sunt mai puţin cunoscuţi tocmai din cauza asta. Mulţi nici nu ştiu foarte bine unde sunt. Alţii îi consideră o extensie a Munţilor Făgăraş.

Impresia mea, văzându-i din Piatra Craiului, a fost că sunt nişte munţi împăduriţi, cu puţine perspective de a vedea ceva spectaculos. Poate că de aceea i-am şi ocolit. Dacă stai să te gândeşti, de jur împrejur oferta montană e mult mai tentantă.

Dar iată că în toamna lui 2017, la iniţiativa lui Radu Pușcarciuc, m-am hotărât să merg şi eu în Munţii Taga. Am fost într-un grup destul de mare şi plin de voie bună.

Ne-am întâlnit lângă Zărneşti, la confluența dintre Bârsa şi Bârsa Fierului. Am mers de acolo cu maşina şi am făcut pe a doua vale la stânga, numită Valea Pleşii. Am parcat apoi lângă prima intersecţie. Aici sunt mai multe posibilităţi: să continui pe vale, să treci valea şi să urci versantul stâng sau să urci versantul drept.

Noi am ales ultima variantă. Am luat-o pe un drum de pământ care urca tare. Undeva pe ne atrage atenţia o intersecţie cu un drum care duce la o casa aflată în mijlocul pădurii. Şi care pare a fi locuită fiindcă se aud animalele iar proprietarul a arborat cu mândrie la intrarea pe terenul sau steagurile României şi Uniunii Europene.

Continuăm pe drum într-un decor autentic de toamnă, cu frunze colorate aflate pe copaci dar şi pe jos. Într-un final ajungem pe culme iar drumul devine potecă.

În primul luminiş am găsit o căsuţă. Nu era locuită acum. Zona se numeşte La Teascuri. Destul de aproape mai este încă o poiană, unde există o altă căsuţa ce pare a fi întreţinută. Şi pe lângă se văd şi nişte lemne tăiate.

Continuăm pe culme şi ieşim într-un loc unde s-a tăiat pădurea. Peisajul se deschide avem în fata Piatra Craiului şi o parte din Depresiunea Bârsei. Vedem şi Vf. Ciuma, ţinta noastră de astăzi.

Începem să coborâm şi ne îndreptăm spre primul loc de popas. Gustăm ceva bun şi începem iarăşi un urcuş ceva mai consistent. Totuşi nu durează mult şi dăm repede într-un drum de TAF. Şi de aici tot ţinem culmea către un vârf împădurit. Chiar foarte împădurit.

Pe culme a fost creat un culoar lat de câţiva metri pe care înaintam până în vârf. De acolo trebuie să facem stânga, deşi nu prea îţi vine. Oricum în câteva sute de metri găsim un alt drum forestier pe care îl urmăm în urcare.

Nu durează mult şi ieșim în golul alpin numit Capul Bârsei. În faţa noastră se înalță Vf. Ciuma. Căutăm un loc de popas şi îl găsim în apropierea unei stîne. Stăm ceva mai mult. Urmează să abordăm vârful din partea opusă, aşadar trebuie să facem un ocol.

Plecăm pe drum forestier şi trecem peste câteva izvoare, cam singurele surse de apă de pe traseul de astăzi. Începem să avem peisaje cu Munţii Iezer-Papusa dar şi cu Făgăraşul. Părăsim drumul forestier şi urmăm o veche poteca pastorală care merge pe curba de nivel. Ajungem într-o altă poiană, numită Coada Ciumei, unde întâlnim un drum forestier.

Urcarea pe Vf. Ciuma se face printr-o pădure relativ deasă. Se urcă susţinut şi cu atenţie să nu îţi iei vreo creangă peste faţă. Nu există poteca trebuie mers astfel încât să găseşti punctul cel mai înalt.

Vf. Ciuma are 1629 metri şi este al treilea ca înălţime din Munţii Țaga. Este complet împădurit. Chiar pe el se găseşte o mare cruce de fier făcută din foste şine de cale ferată produse la Reşita, aşa cum reiese dacă citeşti ce scrie pe ele. Crucea este cumva acoperită de nişte pari de lemn, pare-se că acolo o fi fost vreodată un observator.

Aşadar, nu e deloc de belvedere însă partea cu adevărat frumoasă a traseului abia urmează.

Coborâm drept de pe vârf şi dăm de o potecă. Plaiurile se deschid şi de aici încolo avem peisaj tare fain: în stânga sunt Măgura Codlei şi dealurile de la Poiana Mărului, în fata Bucegii, în dreapta, Piatra Craiului. Iar în depărtare se poate ghici vârful Păpuşa.

Plaiul Ciumei este lung aşa că ne-am bucurat de peisaj în permanenţă pentru următoarele ore. La un moment dat revenim la drumul forestier pe lare îl părăsisem la Coada Ciumei.

La un popas asistăm la un spectacol de standup comedy. În rolul principal a fost Neculai Moghior care ne-a povestit extrem de sugestiv, despre vizita sa în Republica Moldova. Şi mai ales despre cum să treci granița înapoi cu marfă de contrabandă şi cum le-a palmat vameşul moldovean un pachet de ţigări. Ce să mai zic, ne-am prăpădit de râs.

care ne-a scos foarte aproape de locul în care parcasem maşinile.

Excursia a fost una foarte reuşită. Am mers într-un ritm numai bun, fără să ne întrebuinţăm prea tare. Am fost pentru prima dată în Munţii Taga şi cel puţin pentru mine, surpriză a fost mare. Ştiam despre ei că sunt foarte împăduriţi şi puţin accesibili. În fapt am avut o grămadă de locuri de belvedere.

Traseu:
Gura Văii Pleșii – Mt. Teascuri – Mt. Capu Bârsei – Vf. Ciuma – Plaiul Ciumei – Piscu Plaiului – Mt. Plaiul – gura Văii Pleșii