Munții Neamțului: Vîrful Paltin

Data publicării: 27 dec 2017

Tot în toamnă târzie a lui 2017 am avut din nou ocazia de a face un traseu nou. La propunerea domnului Pușcarciuc, ne-am adunat pentru o tură în Munţii Neamţului. Mă aşteptam la o tură cu zăpadă şi aşa a şi fost.

Mergem pe traseul Braşov - Săcele - Brădet iar de acolo cotim la dreapta pe valea Doftanei. Drumul este destul de rău şi pune la grea încercare maşinile şi şoferii. Trecem pe lângă mănăstirea de rit vechi Brădet şi ocolim gropile cum ştim mai bine. La un moment dat, pe dreapta se găseşte un vechi canton forestier. În vecinătatea lui există marcaj banda albastră care bănuiesc că duce la Cabana Rențea.

Noi însă ţinem drumul în continuare, mai traversam o grămadă de gropi şi noroaie ca la final să ne oprim lângă următorul canton, aflat la Gura Paltinului.

Ne echipăm şi venim înapoi pe drum pe lângă un gard de lemn pe care îl ocolim. E un fel de drumeag care ne duce în pădure şi care ne scoate într-un drum folosit pentru exploatări forestiere. EI bine de aici avem şi un marcaj neoficial punct portocaliu făcut se pare de nişte motociclişti.

Începem urcarea, în pădure e linişte şi pace. Ei bine, în atmosfera aceasta avem parte de o imagine extrem de rară: calea ne este tăiată de către doi cerbi mari, cu coarne. Din fericire nici ei nu ne-au observat din prima aşa că am avut un răgaz de câteva secunde pentru a-i admira.

Continuăm drumul mergând mereu pe coama în care variază urcările domoale cu cele mai solicitante. Şi ajungem şi în golul alpin. De aici începe zăpadă. Şi mai descoperim urme şi din loc în loc sânge. Semnele toate arată că în zona se practică vânătoarea.

Poiana aceasta mare poartă numele de Plaiul Stânei de Sus. Este un punct foarte frumos de belvedere în care atrag atenţia vârfurile din Ciucas, creasta Munţilor Grohotiş. De asemenea putem vedea destul ce bine cea mai mare parte a traseului pe care urmează să îl parcurgem astăzi. Se remarcă în mod deosebit vârfurile Turcu(1834m) şi Paltinu(1900m).

Încpem să parcurgem plaiul însă spre surpriza noastră este mai mult în coborâre. Aproape de capăt găsim un loc tare bun de popas unde şi mâncăm.

Continuăm apoi pe o zonă cu zăpadă mai mare şi mărăcini. Din fericire zona nu este chiar lungă dar ne solicită din plin. Într-un final ajungem în creasta principală a Munţilor Neamţului. Iar de aici este privelişte frumoasă spre Piatra Craiului.

Întâlnim şi marcajul de creastă banda roşie. Îmi amintesc că acum vreo doi ani am mai urcat pe aici venind însă dinspre Vilă Trifoiul.

Pe creasta este un soi de drum de căruţă. Îl urmăm constincios iar uneori o mai luăm pe scurtături. Sunt zone cu zăpadă troienită de vânt şi cu cornişe. Vremea este însă perfectă, cu momente însorite şi vânt aproape deloc.

Admiram formaţiunile create de natură: vântul, zăpadă şi îngheţul făuresc uneori adevărate opere de artă. Ne aşteaptă o urcare mai abruptă până pe Vf. Turcu. Acolo facem iarăşi o pauză mai lungă pentru regrupare.

Belvederea este impresionantă de jur împrejur. Bucegii sunt maiestuoşi şi impunători văzuţi de pe acest vârf.

Continuăm pe creastă până sub Vf. Paltinu unde părăsim marcajul care ţine în continuare creasta către Vf. Neamţu.

Avem în fata iarăşi o urcare mai abruptă, ultima de astăzi, până pe Vf. Paltinu. La cei 1900m ne odihnim şi mâncăm câte ceva. Decorul este spectaculos iar vremea încă ţine cu noi. Dinspre Piatra Craiului pare să vină un front cu ninsoare.

De pe vârful Paltinu începem să coborâm destul de accentuat. Avem în fata permanent Ciucasul şi Grohotişul. Înainte de a intra în pădure dăm de o stână. Prilej de pauză pentru regrupare. În vecinătatea stânei este plin de urme de urs, semn că sezonul de hibernare încă nu a început.

Drumul prin pădure este mai uşor decât mă aşteptam. Nu sunt probleme de orientare fiindcă iarăşi găsim marcajul punct portocaliu făcut de motociclişti.

Acesta ne scoate puţin mai sus de cantonul de la Gura Paltinului. Trecem pe lângă canton acompaniaţi de lătrat de câini. Pe partea dreaptă cum coborî este amenajat un lac pe care nu îl observasem de dimineaţă.

Excursia se încheie cu bine. Cu toţi am apreciat calitatea vremii şi bineînţeles a traseului parcurs. Pentru mine a fost un prilej de a vedea câteva locuri noi şi de a completa cunoştinţele destul de puţine legate de Munţii Neamţului.

Traseu:
Gura Paltinului – Plaiul Stânei de Sus – Mt. Turcului – Vf. Paltinul – Plaiul Stânei Paltinu – Gura Paltinului