Muntii Neamtului: Virful Paltin

Data publicarii: 27 dec 2017

Tot in toamna tirzie a lui 2017 am avut din nou ocazia de a face un traseu nou. La propunerea domnului Puscarciuc, ne-am adunat pentru o tura in Muntii Neamtului. Ma asteptam la o tura cu zapada si asa a si fost.

Mergem pe traseul Brasov - Sacele - Bradet iar de acolo cotim la dreapta pe valea Doftanei. Drumul este destul de rau si pune la grea incercare masinile si soferii. Trecem pe linga manastirea de rit vechi Bradet si ocolim gropile cum stim mai bine. La un moment dat, pe dreapta se gaseste un vechi canton forestier. In vecinatatea lui exista marcaj banda albastra care banuiesc ca duce la Cabana Rentea.

Noi insa tinem drumul in continuare, mai traversam o gramada de gropi si noroaice ca la final sa ne oprim linga urmatorul canton, aflat la Gura Paltinului.

Ne echipam si venim inapoi pe drum pe linga un gard de lemn pe care il ocolim. E un fel de drumeag care ne duce in padure si care ne scoate intr-un drum folosit pentru exploatari forestiere. EI bine de aici avem si un marcaj neoficial punct portocaliu facut se pare de niste motociclisti.

Incepem urcarea, in padure e liniste si pace. Ei bine, in atmosfera aceasta avem parte de o imagine extrem de rara: calea ne este taiata de catre doi cerbi mari, cu coarne. Din fericire nici ei nu ne-au observat din prima asa ca am avut un ragaz de citeva secunde pentru a-i admira.

Continuam drumul mergind mereu pe coama in care variaza urcarile domoale cu cele mai solicitante. Si ajungem si in golul alpin. De aici incepe zapada. Si mai descoperim urme si din loc in loc singe. Semnele toate arata ca in zona se practica vinatoarea.

Poiana aceasta mare poarta numele de Plaiul Stinei de Sus. Este un punct foarte frumos de belvede in care atrag atentia virfurile din Ciucas, creasta Muntilor Grohotis. De asemenea putem vedea destul ce bine cea mai mare parte a traseului pe care urmeaza sa il parcurgem astazi. Se remarca in mod deosebit virfurile Turcu(1834m) si Paltinu(1900m).

Incpem sa parcurgem plaiul insa spre surpriza noastra este mai mult in coborire. Aproape de capat gasim un loc tare bun de popas unde si mincam.

Continuam apoi pe o zona cu zapada mai mare si maracini. Din fericire zona nu este chiar lunga dar ne solicita din plin. Intr-un final ajungem in creasta principala a Muntilor Neamtului. Iar de aici este priveliste frumoasa spre Piatra Craiului.

Intilnim si marcajul de creasta banda rosie. Imi amintesc ca acum vreo doi ani am mai urcat pe aici venind insa dinspre Vila Trifoiul.

Pe creasta este un soi de drum de caruta. Il urmam constincios iar uneori o mai luam pe scurtaturi. Sunt zone cu zapada troienita de vint si cu cornise. Vremea este insa perfecta, cu momente insorite si vint aproape deloc.

Admiram formatiunile create de natura: vintul, zapada si inghetul fauresc uneori adevarate opere de arta. Ne asteapta o urcare mai abrupta pina pe Vf. Turcu. Acolo facem iarasi o pauza mailunga pentru regrupare.

Belvederea este impresionanta de jur imprejur. Bucegii sunt maiestuosi si impunatori vazuti de pe acest virf.

Continuam pe creasta pina sub Vf. Paltinu unde parasim marcajul care tine in continuare creasta catre Vf. Neamtu.

Avem in fata iarasi o urcare mai abrupta, ultima de astazi, pina pe Vf. Paltinu. La cei 1900m ne odihnim si mincam cite ceva. Decorul este spectaculos iar vremea inca tine cu noi. Dinspre Piatra Craiului pare sa vina un front cu ninsoare.

De pe virful Paltinu incepem sa coborim destul de accentuat. Avem in fata permanent Ciucasul si Grohotisul. Inainte de a intra in padure dam de o stina. Prilej de pauza pentru regrupare. In vecinatatea stinei este plin de urme de urs, semn ca sezonul de hibernare inca nu a inceput.

Drumul prin padure este mai usor decit ma asteptam. Nu sunt probleme de orientare fiindca iarasi gasim marcajul punct portocaliu facut de motociclisti.

Acesta ne scoate putin mai sus de cantonul de la Gura Paltinului. Trecem pe linga canton acompaniati de latrat de caini. Pe partea dreapta cum cobori este amenajat un lac pe care nu il observasem de dimineata.

Excursia se incheie cu bine. Cu toti am apreciat calitatea vremii si bineinteles a traseului parcurs. Pentru mine a fost un prilej de a vedea citeva locuri noi si de a completa cunostintele destul de putine legate de Muntii Neamtului.

Traseu:
Gura Paltinului – Plaiul Stânei de Sus – Mt. Turcului – Vf. Paltinul – Plaiul Stânei Paltinu – Gura Paltinului