Bulgaria: Chudnite Mostove

Data publicării: 30 oct 2020

Chudnite Mostve se traduce in românește prin Podurile Minunate. Și veți vedea că denumirea nu este deloc exagerată.

După frumoasa excursie în canionul cu cascade Smolyan au urmat cîteva ore de relaxare. Am savurat cîte o înghețată, am dormit puțin, iar undeva pe la ora 17 suntem gata de drum.

Plecăm din Pamporovo și pentru început ținem indicatoarele de Plovdiv. Cam după 30 de km facem la stînga de pe drumul principal urmînd un indicator. Intrăm într-o zonă cu chei pe un drum ceva mai prost și neumblat. Undeva a avut loc o alunecare de teren și niște muncitori bulgari fac mari eforturi de a stabiliza solul. De undeva de sus mai cad pietre.

Ne fac semn să trecem doar după ce sunt absolut siguri că nu este nici un pericol.

După zona asta mai mergem puțin și virăm la dreapta. Urmează 8km de drum cu adevărat rău. Înaintăm încet și sigur iar la final ajungem într-o parcare. Lăsăm mașina acolo, Coborîm niște scări de beton care sunt vai de mama lor. Fetele mele, Ramona și Maria alunecă și trag o căzătură zdrvănă. Fetița este bine, Ramona în schimb are o rană destul de urîtă la picior.

Scările duc la o cabană mică. De lîngă ea începe circuitul. Avem o dilemă fiindcă nu știm în ce sens să îl facem. Există niște balustrade de unde se vede, undeva in jos, portalul înalt al unei peșteri. Traseul poate începe cu o coborîre sau cu urcare, după cum place fiecăruia.

Noi alegem să coborîm. După vreo 10 minute avem în fața ochilor un tablou copleșitor. Oricîte poze am văzut, oricîte filme, senzația pe care am avut-o cînd am pășit acolo a fost inegalabilă.
Podurile Minunate își merită cu prisosință numele și faima.

Nici nu știu prea bine cum sa le descriu. Este vorba de niste poduri naturale aflate sub o stîncă enormă. Sunt de fapt trei arcade mari de piatră. Pe sub una dintre ele curge curge un pîrîu.

Începem cu ea. Coborîm abrupt pe o potecă prăfuită și ușor alunecoasă pînă la apă. Apoi, din piatră în piatră parcurgem tunelul ce ne scoate pe partea cealaltă. Cu ocazia asta mai observăm o arcadă.

Venim înapoi și mergem pe lîngă apă încercînd să ajungem la acel portal mare de peșteră despre care vă pomeneam mai sus. După o bucată poteca dispare, se înfundă pur și simplu. Iar ca să continui ai nevoie de ceva echipament specific.

Ne întoarcem, urcăm la loc și trecem pe sub arcada cea mai mare. Într-un loc sunt adunate zeci de momâi din piatra. Așezăm și noi câteva pietre. Mai mergem puțin urmărind un cablu. Pe sub acest pod natural este amenajată o tiroliană.

De aici traseul nu mai este prea evident. În fapt nu există marcaj. Revenim la cabană și facem traseul în urcare. Practic vom face un circuit, vom merge pe marginea unei imense...oale, ca să zic așa.

Mai întîi urcăm pe o potecă de stâncă pînă desupra portalului de peșteră. De acolo pleacă și tiroliana. Traseul este bine amenajat și securizat cu balustrade. Apoi intrăm în pădure pentru cîteva minute, coborîm. Evident ca mai apoi să avem ce urca. Într-un final ajungem pe celălalt pod, deasupra arcadei mari.

Facem citeva poze. Soarele este deja la asfintit. Tabloul este superb. Peste cîteva zeci de metri încheiem circuitul în cealaltă parte a parcării, în partea de sus a acesteia.

O excursie la Chudnite Mostve este, zic eu, obligatorie dacă vă aflați în această parte a Rodopilor. Lăsînd la o parte drumul de mașină chinuitor, cred că este o experiență minunată care vă va rămîne pe retină pentru toată viața.

Aici închei și eu relatările din excursiile din 2020 în Munții Rodopi. Cu siguranță am să revin pentru că am văzut că ai ce vedea și pentru că există o mulțime de trasee de colindat.