Retezat 2003

Data publicarii: 22 apr 2006

De mult planuisem o tura in Retezat. Pentru mine aceasta a fost prima. Pentru alti colegi de expeditie era o reintilnire cu un munte foarte foarte frumos..

Cu trenul, cu microbuzul si.. pe jos
Si de aceasta data avem parte de o trupa serioasa: Delia, Diana, Nea Mircea, Gabi, Dragos, Manu, Tato, Razvan si eu. Intilnirea si jonctiunea cu Dragos si Razvan, cei doi baieti din Bucuresti, se face in gara Brasov. Luam un Rapid pina la Simeria urmind ca de acolo sa luam personalul pina la Ohaba. E cald, drumul e destul de lung..

La Ohaba ne intimpina o ploaie torentiala. Gasim un microbuz care ne va duce pina la Cirnic, la intrarea in Parcul National Retezat. Aici platim taxa de intrare 50.000 lei. Primim in schimb o mini-harta si o punga pentru gunoaie.

Ne asteapta un drum forestier de vreo 2 ore pina la Cabana Pietrele. Ne abatem putin pentru a admira Cascada Lolaia. Aici aveam sa iau contact cu apele Retezatului. Acestea sunt cele mai limpezi pe care le-am vazut.

Nu zabovim mult caci mai e de umblat. In jurul orei 20 ajungem la Pietrele.

La Cabana Pietrele
Aici e multa lume. E aglomeratie si cu greu gasim luc de cort. Suntem cu 4 corturi si vrem sa stam aproape unii de altii. Pina la urma reusim. Ne imprietenim cu un baiat de la Salvamont si stam cu el de povesti pina tirziu. Noaptea ploua tare..Cuvintul de ordine al turei a fost ploaia. Manu si Diana se refugiaza in Cortul Deliei pentru ca apa era pretutindeni in jurul cortului lor..

Dimineata ploua iara..Asa ca stam pe loc. Pe la prinz apar cevasemne de vreme buna. O parte de trupa merge la Lacul Gales. Eu ramin la cort. Intre timp mai vin doua reprize de ploaia. Seara avem parte de cer senin si o puzderie de stele. Stau cu Delia si Dragos si admiram cerul.

Spre Bucura
A doua zi avem parte de un moment mai putin placut. Razvan decide sa se intoarca la Bucuresti. Noi ceilalti plecam spre Bucura. Avem vreme faina. Nu e foarte cald insa dar e senin. Facem primul popas serios la Gentiana. Refugiul era in stare buna. Tato face o gramada de poze si la drept vorbind are si ce poza.

Ajungem in saua Bucurei. Avem peisaj fain insa incepe sa se inoreze. Asa ca ne grabim spre tabara de linga lac si refugiul Salvamont.

Prin zona BucureiI
Lacul Bucura este un lac maricel, iar zona este superba. O exploram putin seara. Gasim chiar si o sursa de unde putem cumpara lapte de vaca. Tabara de aici e si ea destul de aglomerata. Sunt multe corturi insa romanii par a fi in inferioaritate numerica. Exista multe grupuri de cehi, polonezi si unguri.

Dimineata e ploiasa. Stam in cort pina la prinz. In cortul nostru troneaza hirtia igienica a lui tato care e uda si pe care ama agatat-o de tavanul cortului ca sa se usuce chipurile. Pentru ca tabloul sa fie complet in ea am infipt si o furculita. Dupa ce sta ploaia. Facem o tura pe nemarcate fara un tel anume. Mergem la lacurile Ana,Viorica, Florica, Taul Agatat. Mergem peste bolovani imensi pina la Portita Bucurei. Pe partea cealalta de versant avem parte de o vedere frumoasa: in fata noastra numaram o turma cu 18 capre negre ce pasc linistite.

Coborim apoi spre lacurile Ana si Lia. Pe drum dam de o..hai sa ii spunem poiana desi e marginita de jnepeni. In poiana e plin de cai. Gabi gaseste o iapa blinda si se suie pe ea. Face astfel o scurta plimbare. Calutii sunt foarte blinzi si e minunat sa ii vezi in libertate.

Continuam drumul pina la Lacul Ana. Putin mai jos avem parte de o priveliste frumoasa cu Lacul Lia. Acesta este un lac de forma triunghiulara, destul de intins.

Revenim la corturi. E vint si cu greu reusim sa facem un ceai la primus. Apoi avem parte de ploaie cu tunete si traznete..

Peleaga
A doua zi avem parte de o dimineata frumoasa si senina.Un cer incredibil de albastru, nu e vint deloc. Lacul Bucura a devenit oglinda si reflecta crestele din jur. Cind vedem asa minunatie de vreme, halim repede si hotarim sa urcam Peleaga. Drumul e usor si nu pune probleme. O poteca serpuieste printre bolovani. La un moment dat observam o capra neagra cu puiul ei. O admiram prin binoclul lui Dragos. Incercam sa ne apropiem..Insa suntem descoperiti.
Nu am sa uit niciodata sariturile pe care le facea ouiul in urma mamei sale..Incintator..
Intre timp apare ceva ceata. Care apoi se transforma intr-o ploaie marunta. Un ultim efort si suntem sus pe virful Peleaga. Ne felicitam, ca de obicei si facem poze..asta in timp ce ne punem pelerinele. Ploaia se inteteste si suntem nevoiti sa ne intrerupem excursia ce urma sa atinga Virful Papusa. Asa ca back to Bucura.

Spre si pe Virful Retezat
Tura faina si reusita astazi. Vremea e asa si asa. Vizibilitate destul de buna insa. Urcam in Curmatura Bucurei. Din nefericire luam apa insuficienta. SI o terminam repede. Atingem vf. Bucura unde facem popas si Poze. Pe vf. era un morman de pietre asezate una peste alta formind un soi de adapost. Pe virf e vint asa ca ne asezam in acest asa-zis adapost. Urmam apoi linia crestei. Ne apropiem de urcarea spre virf. In saua retezatului zarim o capra neagra care paste linistita. Ne apropiem incet, pe burta. Tato si Delia, cei doi fotografi de nadejde, sunt foarte aproape. Fac poze foarte reusite. Capra ne observa intr-un tirziu si si dispare printre stinci. Este prima si ultima oara cind stam atit de aproape si admiram atit de mult timp o capra neagra.Superb.

Urmeaza urcarea. Vremea s-a mai racit. E iarasi putina ceata. Ajungem cu bine si facem o poza de grup excelenta.

Cu greu ne dam jos de pe vf. Retezat si ne indreptam spre tabara. Alegem banda Galbena de data asta. Mergem pe limita rezervatiei stiintifice. Ajungem la Taul Portii si apoi la corturi.

Aici avem parte de o priveliste rara: o tipa din Cehia face baie in lac..goala pusca. Baietii de la Salvamont sunt pe pozitie: stau aliniati linga refugiul Salvamont, fiecare cu binoclul la ochi. Binoclul nostru e la Manu care a ramas in urma tare...

Intr-un final se intoarce. Ii povestim ce vazuram. Replica lui Manu, care era marcat strict de Diana este urmatoarea: Binoclul e sa te uiti la un lac, la o crasta, la o custura..Nea Mircea aflat in cort il intrerupe: Bai! Aia nu era custura..ci mai degraba crapatura!!!

Iarasi ploaie
Seara ploua iar. Dimeneatza la fel. Pina la urma cedam psihic si hotarim sa coborim.Nu inainte de a admira un frumos curcubeu. Urmeaza sa mergem pina la Cabana Buta. E deja destul de tirziu. Coborim rapid in Poiana Pelegii.

Descoperim o cascada pe riu. Coborim aproape si admiram volumul mare de apa care cade. Apoi facem o ultima urcare. Ajungem la Buta. Bem o bere Hategana, apoi cautam loc de cort. Gasim cu greu, apoi luam cina la Cabana. Mincarea e buna si ieftina. Seara e faina. Stam adunati cu totii si povestim pina tirziu. Avea sa ne fie ultima noapte pe munte.

Pe drumul de intoarcere
Dimineata urmatoare este tot inchisa. Pe noi ne asteapta un drum luuung pe forestier pina in Cheile Butii.Il strabatem fara probleme. Ajungem in cheile Butii unde iara ne prinde o ploaie de toata frumusetea. Stam la terasa si bem cite o bere asa de necaz. Apoi mergem la Cimpul lui Neag de unde luam autobuz pina in Lupeni si apoi Petrosani. Hotarim sa mai zabovim prin zona si, dupa ce facem aprovizionarea, ne indreptam cu un microbuz spre Sarmisegetusa. Aici punem cortul linga padure si mincam un pepene mare-mare, cit sa ajunga la 8 oameni.

In ziua urmatoare vizitam ceea ce a mai ramas din Ulpia Traiana. Frumos. Impresionant. Si bineinteles facem poze in rol de gladiatori care se iau la bataie cu topoarele.

Apoi stam la marginea drumului asteptind ocazii spre Hateg. Si nu stam prea mult. Un camion cu mobila care mergea spre Alba Iulia ia jumate dintre noi, iar un Aro pe ceilalti si ne lasa in Hateg. Aici tocmim un microbuz pina la Hunedoara. Vizitam frumosul dar insuficent pus in valoare Castel al Huniazilor. Ne plimbam prin sali, pe coridoare. Dar cel mai fain loc mi s-a parut podul pe care se intra in Cetate..

Dupa asta..fuga la gara. Luam tren pina in Simeria unde facem o pauza de pizza si apoi acceleratul spre casa.

In loc de concluzii
Retezatul este un munte ce am sa-l revad cu certitudine. Oglinzile, crestele si pietrele sale mi-au ramas in minte si le visez de multe ori cu ochii larg inchisi.

Fotografiile au fost realizate de Bogdan Tatomir.