Bucegi - Saua Strunga

Data publicarii: 08 iun 2010

In ultimii ani am abordat Bucegii pe trasee noi pentru mine. Am cam lasat deoparte traseele aglomerate de pe Valea Prahovei incercind sa abordez Bucegii dinspre Bran. Am strabatut pe rind potecile de pe Clincea, Ciubotea, Valea Gaura, Polite. Pentru vara asta am in plan o urcare de la Moieciu. Se apre ca tura de vara de doua zile din Bucegi a devenit o traditite din moment ce mai multe persoane ma intreaba cind va avea loc.

Initial aveam de gind sa urc in Piatra Craiului dar avind in vedere ca si eu si Ramona suntem usor accidntati alegem o tura mai usurica. Pina la urma am hotarit sa facem o tura de recunoastere. Ne propunem sa urcam in Saua Strunga.

Lasam masina pe Valea Bangaleasa la o rascruce de drumuri. Aici sunt doua indicatoare: unul spre Cabana Padina( cruce rosie - 4 ore ) si unul spre Cabana Bolboci prin Bucsea( triunghi rosu - 7 ore ). Intram in traseu destul de tirziu, la ora 10:30.

-    Mergem la Padina? ma intreaba Ramona. Avem timp.
-    Stiu si eu? Eu zic sa ne hotarim in Saua Strunga.

Urcam mai intai pe un drum forestier. Alegem zonele umbrite, ne bucuram de zgomotul facut de riul furios, de caderile de ape si de ciripitul de pasarele. Mai sus, drumul e blocat de citiva brazi cazuti de-a curmezisul. In fata lor o masina 4x4(=16!) care nu a mai putut trece mai departe.

Ajungem la capatul drumului forestier, traversam riul pe pietre si scapam uscati. Urcam intr-o poiana unde gasim un foisor destul de mare si o cabana, care nu pare a fi fost folosita de ceva timp. Trecem iarasi riul si incepem sa vedem peretele stincos.

Ne aflam la capatul unei vai aflate sub Coltii Tapului. S-ar parea ca ne asteapta o urcare adevarata. Insa, spre surprinderea mea, poteca intra iarasi in padure si urca pe serpentine destul de usoare. Printre copaci, in departare se vad bucati din Piatra Craiului, iar undeva pe dreapta e o culme domoala plina de rhododendron.

Iesim din padure. De aici urmeaza un urcus pieptis, daca e sa judecam dupa cum sunt dispusi stilpii. Traseul merge in paralel cu o vale pe care o vom ocoli prin partea superioara. Intilnim doi turisti care coboara. Zona e absolut superba: perete stincos lung, care se intrerupe brusc in Saua Strunga, apoi alt perete stincos, doar ca asta e mult mai scurtl flori si un mic paraias . Din primul moment ma gindesc la Dolomitii pe care i-am vazut la o proiectie in Brasov realizata de Dan Dinu.

Intilnim un marcaj banda rosie. Mergem in paralel cu peretele stincos, in urcare usoara si ajungem in Saua Strunga dupa doua ore si jumatate. Aici mai gasim un grup de patru turisti. Luam in primire marcajele: banda rosie spre Cabana Leaota- 10 ore si tot banda rosie spre Omu( 5 1 ore ). Padina e incredibil de aproape: cruce rosie si banda rosie( 45 de minute ).

Ne punem noi frumusel pe mincat si pe lenevit. Ma duc sa vad in ce stare e refugiul. Usa e inchisa cu un soi de sfoara groasa. Simplu si eficient. Inauntru e destul de bine, geamurile sunt intregi. De jur imprejur sunt citeva banci unde ar putea fi intins cite un izopren. Pe un perete cineva a scris ca ploua in refugiu. Asa o fi? Mai gasesc o masuta improvizata.

Ramona a adormit pe pajiste.

-    Hai sus! Hai sa ne urcam pe stinci.

Alegem sa mergem inspre Leaota insa nu pe marcaj( care ocoleste peretele stincos ) ci direct pe stinci. Odata pe aici a fost marcaj judecind dupa o banda galbena veche pe care o intilnim regulat.

Deschiderea este extraordinara in toate partile. Piatra Craiului se vede toata, la fel si masivul Iezer- Papusa.

Leaota e aproape. Foarte interesant este ca de aici se vede o mare parte din Bucegi: Cota 2000, Cabana Babele, releul pe Costila, Muntele Obirsia, zona Virfului Omu, Coltii Tapului, Padina.

Poposim pe una din stinca pentru o prelungita sedinta foto insotita de zbenguieli. Intr-un tirziu plecam mai departe, pastrind directia spre Leaota. Aceasta..hai sa ii spunem creasta, este presarata cu tot soiul de gauri, gropi, crapaturi cum vreti sa le spuneti. Unele sunt asa de adinci ca nu li se vede capatul. Sub perete au mai ramas citeva limbi de zapada.

Scoatem harta si ne uitam cum sa facem sa nu mai coborim pe unde am urcat. Vedem ca ar fi o poteca, marcata cu punct rosu, care ajunge in Poiana Gutanu, unde e si stina, iar de acolo un triunghi rosu ar trebui sa ne duca in valea Bangaleasa.

Teoria suna excelent! Privim spre Moieciu, identificam vaile, stinele si Poiana Gutanu( cel putin asa credeam noi ). De aici o sa facem stinga pe un plai despadurit.

Sirul acesta stincos se termina intr-o sa unde este si poteca marcata( foarte slab, ce-i drept ). Aici cred ca e locul in care se termina Bucegii si incepe traversarea spre Leota. Revenim in Saua Strunga pe poteca clara. Macajul e rar si sters insa vremea e buna si nu avem probleme de orientare. Admiram la un moment dat o muchie stincoasa ce se desprinde in jos.

Revenim in sa, ne mai uitam odata pe marcajul banda rosie - spre Poiana Gutanu si satul Simon si incepem coborirea. Trecem de intersectia cu traseul pe care am urcat( aici ar fi prins bine o sageata ). Si din acest moment incepe partea aventuroasa a excursiei. Punctul rosu nu exista in teren . In schimb macajul banda rosie este bun si nou. Ma gindesc ca or fi inlocuit punctul rosu cu banda rosie asa ca nu imi fac griji. Harta mea( Muntii Bucegi si imprejurimi - autor Nae Popescu ) e destul de veche dar pina acum s-a dovedit a fi fidela cu tot ceea ce exista pe toate traseele parcurse de mine in Bucegi.

Trecem de o zona cu grohotis, privim inapoi,  privim si  in vale, de unde am inceput ascensiunea. Vedem o stina parasita care era si ea trecuta pe harta. Traversam o portiune cu brazi si ajungem la o stina unde sunt numai vaci. Doi caini vin amenintatori spre noi, dar nici noi nu ne lasam, ciobanul ii calmeaza repede.

Aici fac o greseala: sunt absolut convins ca ma aflu in Poiana Gutanu. Vad stina si inca un adapost ceva mai sus, ca si pe harta. Abordez ciobanul:

-    Pe unde ajungem in Moieciu de Sus, pe Valea Bangaleasa? Trebuie sa facem stinga, pe acest plai?
-    Tineti marcajul. Nu va abateti de la el. Mai jos e o cabana si mergeti pe linga ea.

Si merem. Si merem. Si merem. Poteca merge pe curba de nivel, nu coborim deloc. Alta alternativa oricum nu avem. Scot iara harta. Ar trebui sa fim pe un drum marcat cu punct rosu si triunghi rosu. Printre copaci se vad extremitatile de jos ale peretelui stincos. Pe harta nici urma de banda rosie. Ceva nu e in regula..Sageata de sus zicea ca duce in satul Simon, ori noi nu acolo trebuie sa ajungem.

Asadar incepem sa facem investigatii. Il sun pe Ciprian in speranta ca el are o hrta mai noua. Ramona vorbeste cu Iulian si Ioana, oameni de-ai locului. Iuli insa stie potecile atit de bine incit nu se prea mai uita pe marcaje. Colac peste pupaza ramin si fara una din lentile de la ochelari; minunat: acum nu o sai vad bine la distanta. Pina la urma ne lamurim ca nu am ajuns in Poiana Gutanu( judecind dupa timpul parcurs, multumiri Iuli si TataLuIoana ), dar si ca banda rosie duce acolo( multumesc Cip ).

Iesim din padure la marginea unei poieni si gasim un indicator. Trebuie sa merg aproape de el sa pot citi.

Vestea buna: apare un triunghi rosu.
Vestea proasta: triunghiul asta zice ca merge la Moieciu de Sus peste Muntele Pleasa( 2-3 ore ), adica te scoate in centrul satului, din cite vad eu pe harta, mergind pe culme paralel cu satul. Noi trebuie sa ajungem insa in capatul de sus al acestuia.

In partea cealalta marcajul duce la Pestera prin Saua Batrina( 4 ore  si jumatate ). Tot pe acest stilp mai apare un triunghi albastru care duce la Stina din Gaura( 1 ora si un sfert ).

Se coboara usor pe o poteca larga marginita de poiana. Vedem un stilp pe care scrie ceva si o cabana parasita. Ne apropiem. Pe stilp e ce a mai ramas dintr-o sageata. Zice asa, citez:

"spre Si prin Va e 3h".

Deducem ca daca vrem sa ajungem in satul Simon poiana trebuie traversata prin dreapta pe o poteca clara. Vedem undeva sus si stina. E clar: aici e Poiana Gutanu. Dupa cabana se mai parcurg citeva sute de metri pe culme iar la intrarea in padure gasim iarasi indicator. Triunghiul rosu coboara prin Valea Bangaleasa catre Moieciu( 1 ora si jumatate ), banda rosie merge la Simon( 3 ore ).

Pe noi ne asteapta o coborire abrupta. Poteca e destul de deteriorata de ploi si de faptul ca s-a urcat cu cai pe aici. Incepem sa auzim zgomotul riului din ce in ce mai tare. Auzim voci. vedem si drumul forestier. Se simte miros fain de gratar.

-    Oare de ce nu se aud manelele? imi zic in gind.

Imediat imi pun mina pe frunte sa vad cit de tare m-a batut soarele in cap. Din fericire pe vale nu prea e lume iar cei iesiti la picnic sunt pasnici si mai au si gratar din ala ecologic. Deci se poate si altfel.

Iesim la drum, trecem riul pe o punte din birne care e prevazuta si cu balustrada. Ma uit la ceas: am coborit de la Saua Strunga in doua ore. Ca sa recuperam masina trebuie sa mai mergem vreo 10 minute.

Despre excursia asta zic asa: am avut tot ce ne trebuie, vreme buna, apa destula pe traseu, vizibilitate extraordinara, ceva portiuni de catarat si bineinteles putina aventura pe final. Ma bucur ca am desoperit un nou traseu, o alternativa placuta pentru traseele din Ciucas, Piatra Mare sau Postavarul.

Invataminte:
1.    cind merg pe traseu nou: a intreba ciobanii sau turistii despre denumirea locurilor
2.    a se cumpara o harta noua cu Bucegii.