Hai sa vorbim..despre munte

Data publicarii: 05 iul 2007

Cum a inceput..

Salutare tuturor!

As vrea sa lansez doua intrebari care mi-au puse si mie de multe ori:
  1. Care este cel mai frumos traseu pe care l-ati parcurs?
  2. Care este cel mai frumos loc pe care l-ati vizitat?
Poate ca unii vor spune ca frumos este peste tot dar sunt sigur ca fiecare dintre noi pastreaza in suflet un loc deosebit de care il leaga amintiri frumoase.

Asa incepeam, acum citeva luni, o discutie pe 2 liste profilate pe munte:alpinet2k si carpati.org. si au venit si raspunsurile.Iata ce a iesit:

Raspunsuri,comentarii
Salutare.

Daca stau sa ma gandesc mai bine, as putea raspunde la cele doua intrebari. Doar ca nu pot gasi cel mai.
1. Cele mai frumoase trasee facute de mine pana acum sunt Custura Saratii, Strunga Dracului, urcusul pe Lespezi (prin sud) si Creasta Pietrei Craiului. Si Vihrenul si Konceto din Rila, Bulgaria. Poate nu am mers destul de mult ca sa mai dau si alte trasee. Fiecare traseu are frumusetea lui. Doar ca trebuie sa stii sa o vezi. Si Cheile Galbenei din Apuseni mi-au placut. Si Cetatile Ponorului. Si Cheile Rametiului. Si putinele incursiuni in Retezat. Si Fagarasul cu totul. In fine, nu stau sa listez toti muntii parcursi.
2. Cel mai frumos loc e si mai greu de ales. Mie mi-a ramas in suflet Malaiestiul fiindca ma incanta intreaga vale cu imensitatea si abruptul peretilor. Mi-a ramas in minte Buteanu cu toata zona inconjuratoare. Lacul Capra iarasi mi-a placut. Si Caltunul. Si Custura Saratii (as incepe sa repet ce am scris mai sus). Si Piatra Singuratica din Hasmas. Si Cuca din Iezer. Si Ceahlaul deasupra norilor. Si peretele vestic al Craiului.
Si peretele vestic al Bucegilor. Si multe altele.Fiecare are locurile lui dragi. Hai sa le aflam cu totii.
C.P.

1. Creasta Pietrei Craiului
  2. Seara pe Vanatoarea lui Butean la concurenta cu seara la refugiul de sub vf. La Om (Piatra Craiului).
Salut Bogdan,

Cel mai frumos traseu cred ca este Valea Gaura din Bucegi saueventual Drumul Deubel(MtBucooiu) tot din Bucegi.Carari cu soare.

Cele mai frumoase locuri vizitate pana acum....
1)     Cabana Dochia, Ceahlau, dimineata pe la 7, iarna, privind rasaritul din marea de nori...
2)     Piatra Craiului, Refugiul Vf Ascutit, la apus, cer senin...

Cel mai frumos traseu de pana acum...Piatra Craiului: Bucuresti - Cabana Curmatura (inoptare) - Vf. Turnu - Curmatura (inoptare) - Vf Ascutit (inoptare la Refugiul Vf. Ascutit) - Vf La Om (Piscul Baciului) - Refugiul Grind II - Lanturi - Zaplaz - Refugiul Grind II - Coborare de-a dreptul pe versantul vestic al Vf La Om - inapoi la Refugiul Grind II (inoptare) - Refugiul Grind I - La Table - Zarnesti -Bucuresti. Traseul l-am facut anul trecut, pe la sfarsitul lui Iulie, inceputul lui August. Vremea a fost superba (atat de superba incat am urcat la Vf Ascutit ars pe spate), iar pe acest traseu am vazut pt prima oara Capre Negre, la Ref. Vf Ascutit, de foarte aproape (la un moment dat stateam la aprox. 2 m de una care pastea), si multe (vre-o 10 in total).

Pentru mine, creasta Vanturaritei.

salut!
1. Creasta Piatra Craiului.
2. Lacul Capra in 2003 , cerul senin si plin de stele, ziua in care s-a apropiat Marte cel mai mult de Pamant si in care am vazut o stea cazatoare reflectandu-se in lac. Mirific!
Numa bine!
V.

1.Lacul Caltun - Saua Puha , prin Strunga Dracului si Custura Saratii .
2 . Zona Cabanei Urlea in perioada rododendronului asta gindinduma cind zona era afluita de multi prieteni ai muntelui si serilela focul de tabara erau splendide. Acum cabana este parasita si este folosita atit cit se mai poate in cele mai multe cazuri pentru chefuri. Inca o cabana din muntii Fagaras care dispare din peisajul montan.
N.M.

Salut!
1. Creasta Muntilor Rodnei dar recunosc ca sunt subiectiv pentru ca ma refer la prima tura in acesti minunati munti. A inceput pe 2 august 1990 (ziua invadarii Kuveitului) si s-a sfarsit o saptamana mai tarziu, din pacate. Spun din pacate pentru ca a fost superb! Cu toate ca nu stiam prea multe despre munti (parcursesem doar trasee din alti munti mai putin inalti) ne-am aventurat sa parcurgem un traseu care atunci ni s-a parut dificil dar deopotriva f. frumos. Eram patru insi la un cort de doua persoane :) in care ne inghesuiam cate trei iar al patrulea era planton (jucam ceva carti si stabileam care e ordinea :). Am indraznit sa ne bagam in pestera de la Izv. Izei dupa ce am cautat-o o jumatate de zi. Eram asigurati cu niste centuri de pompieri (deh, asta e!) si o funie obisnuita. Am avut norocul sa gasim un piton la prima cascada, la a doua un trunchi subtire de molid si uite-asa am ajuns pana in locul unde apa dispare pe sub stanca... acum nu as mai comite o astfel de imprudenta dar uitandu-ma peste pozele vechi nu-mi pare rau ca am riscat. Mi-a placut singuratatea din acele locuri, practic, nu am intalnit oameni decat de doua ori.

2. Cel mai frumos loc vizitat... hmm e cam greu de spus... mi-a ramas la inima lacul Bucura inconjurat de limbile de zapada dinspre varfuri in perioada cand rhododendronii sunt infloriti. E o combinatie superba: ciclamul rhododendronilor, antracitul rocilor patate cu galbenul lichenilor, albul zapezii si albastrul cerului oglindit in lac. Daca esti cu spatele la Curmatura Bucurei te va incanta cu siguranta privelistea spre Piule Iorgovan cu albul calcarului si formele stancilor.
Cel mai frumos loc vizitat in afara tarii este Laguna Albastra (Oludeniz)
http://i160.photobucket.com/albums/t168/cornelcuciureanu/Oludeniz/Oludeniz_7.jpg la egalitate cu Berchtesgaden pe care trebuie neaparat sa-l mai revad... In ambele cazuri ma fascineza muntii care aproape ca se prabusesc in apa: La Oludeniz, Baba Dagi de aproape 2000m pe tarmul Mediteranei, paradisul parapantistilor care se lanseaza de pe varf iar la Berchtesgaden, Watzmann oglindit in Konigsee dincolo de biserica Sf. Bartholomeu...
Cam asta ar fi... pacat ca nu mai am timp de calatorii la fel de mult ca in anii 90 :(.... Cu siguranta ca s-ar mai schimba optiunile.
C.

10.
1. Cabana Sambata, Vf.Moldoveanu, Cabana Podragu la egalitatea cu Orasul Victoria, Muchia Tarata, Cabana Podragu. Sau creasta Craiului de la Grind la Curmatura sau.......
2. Ar fi multe dar cele mai dragi amintiri le am de la Cabana Sambata intr-o noapte cu cer senin de "cadeau"
stelele pe noi. Ar mai fi in Ciucas tot intr-o noapte cand stateam cu picioarele in cort, capul afara si ne uitam la aceelasi cer plin de stele.
D.

11.
Bogdan,
Nu aaaam cum.
Ca alde citeva tot sint. Ii ceri unui parinte sa-si ignore ceilalti iubiti "copii", pentru a spune:
"Uite, asta e mai breaz!"
Si zau ca m-as simti mai sarac daca as putea sa spun: "Asta e locul, drumul meu preferat!".
M.

12.
1.Cele mai frumoase trasee(pana acum):
Refugiul Craitei - Aninata-Traseul Anghelide
Vihren-Konceto (Pirin)
Via ferrata Bocchete Alte (Dolomitii di Brenta)

2.Cele mai frumoase locuri:
Satul Cheia in amonte de Cheile Rametului
Vanatarile Ponorului
Poiana Ponor

13.
1. Cam orice traseu de abrupt in Piatra Craiului

2. Braul ce leaga Poiana Inchisa de Lanturi si partea superioara  a Padinei Inchise (nu ma pot hotari care e mai frumos)
S.

14.
Uite un subiect care m-a facut sa cad pe ganduri... si asa am ramas pana acum :))Eu nu cred ca pot sa raspund la aceasta intrebare... :) E vorba atat de loc cat si de "moment", de felul in care percepi totul... samd....
NU pot sa "aleg" !... :)
Uite, totusi (ca sa ma aflu in treaba) :
NU este "cel mai frumos loc" pe care l-am vazut - dar n-am sa uit NICIODATA spinarea de iguana a Pietrei
Craiului, doar cu varfurile atinse usor de Soare (restul inca in umbra si in ceturile din noapte), catre ora 6 dimineata, in septembrie 2002, vazuta din avionul care ma ducea... spre Amsterdam intai... apoi peste Ocean... atunci, cand am facut primii pasi spre salvarea Rosiei Montane...
Nu, chiar n-am sa uit niciodata uriasa iguana adormita... si tot ce "traiam" eu atunci, in clipele acelea... toti muntii Romaniei (cu tot ce inseamna ei) pentru care plecam atunci...
C.

15.
Asa cum se stie fiecare munte are frumusetea sa. Pe mine m-a incantat cel mai mult Ceahlaul pt ca a fost primul munte adevarat pe care am urcat. Pe urma am descoperit si alti si printre care nu pot sa nu amintesc de Piatra Craiului. Fiecare are un munte care l-a incantat cel mai mult, dar nu poate sa spuna ca altii nu sunt frumosi. Cel mai bine e sa calatorim in continuare si sa vizitam cat mai multi pt ca fiecare o sa ne ofere clipe de ne uitat, fiecare in felul lor.

16.
Greu de ales, dar totusi:
1 cel mai frumos traseu: traversare Muntele Mic-Tarcu-Godeanu–Retezatul Mic – Oslea

2 - locul care m-a incantat cel mai tare: Cetatile Ponorului

17.
Ma alatur parerii lui Codruta. Si mai ales acestei fraze:"E vorba atat de loc cat si de "moment", de felul in care percepi totul... samd...." Dar pt. ca totusi nu e fair-play, am sa exprim cateva ganduri:
N-am sa uit niciodata cum visam cu ochii deschisi la "Taramul zanelor" -cum imi place mie sa numesc zona Taului dintre Brazi din Retezat, si emotia cu care am pasit pt. prima data acolo. Ramane un loc de suflet. N-am sa uit rezonantza din mintea si sufletul meu cand auzeam de, si vedeam, din diferite locuri "Portile Inchise" din acelasi Retezat, si cum incercam -dupa ce am ajuns acolo- sa-mi imaginez cum e in Piatra Craiului - traind pana la urma si aici o realitate frumoasa. Am sa-mi aduc aminte cu foarte mult drag de seara petrecuta impruna cu bunul meu prieten Sorin, la gura cortului si la lumina jucausa a focului intr-o zi de mai pe Vf. Scaunul Domnului din Calimani - multa pace, tihna, bucurie. Dupa cum m-a impresionat traseul pe Custura Saratii si privelistea de pe Vf. Vanatoarea lui Buteanu.
Daca as fi lasat sa scriu in fiecare zi, cred ca as scrie tot de alte locuri si trasee, pana as epuiza toate amintirile. Dar nici asta nu e tocmai fair-play. Multumesc ca m-ati suportat si atat.
Si, felicitari celui care a lansat intrebarea; iata, se poate discuta si despre munte!
E.R.

18.
1. Vf. la Om - La Lanturi - Cab. Plaiul Foii; sau Strunga Dracului pe coborare.
2. Ref. Vistea Mare seara deasupra unei mari de nori; La rasarit la Cab. Caraiman in orice perioada a anului.
C. M.

19.
Cel mai frumos traseu a fost parcurgerea crestei Builei Vanturarita intr-o zi de octombrie, cu plafonul de nori coborat. Toata creasta iesea din marea de nori, cu abrupturile pline de jnepeni si cu un aspect mitic. Marcajul slab m-a chemat sa descopar si peisaje putin din afara potecii, abrupturi si jnepenisuri salbatice. Mai mult, vizibilitatea era perfecta, se vedeau Bucegii, Iezer Papusa, Fagaras, Cozia, Capatanii, Cindrel si Sureanu, Parang si, daca nu m-am inselat, poate si ceva pe directia Retezat sau poate Godeanu. Daca tot am adus in discutie acest aspect, mai exista locuri in muntii nostri de unde sa existe o   vizibilitate atat de extinsa a muntilor? Buila Vanturarita are avantajul unei pozitionari centrale in Carpatii Meridionali, si este mai la sud decat restul crestelor, permitand o panorama atat de extinsa. Cel mai frumos loc este Valea lui Stan, ascunsa in padurile de mai jos de barajul Vidraru. O vale spectaculoasca, cu chei inguste, cu pereti verticali si plina de nenumarate cascade... imi pare bine ca a ramas nemarcata.
Ma bucur ca multa lume are amintiri frumoase din muntii Rodnei, mi-am adus si eu aminte privelistea de pe Ineu intr-o seara, la ora 8, cand tot muntele iesise de la sauna...
A.

18.
Salut!
Subscriu pentru Valea Gaura. Desi e tare greu sa decizi!
K.

19.
Salut Bogdan,
Cel mai frumos traseu cred ca este Valea Gaura din Bucegi sau eventual Drumul Deubel(MtBucosoiu) tot din Bucegi.
Carari cu soare.

20.
1a. Gara Campulung-Est-Moara Dracului-Vf Rarau(cu Pietrele Doamnei si Stanca Soimului)
1b. Creasta Pietrei Craiului

2a. Caldarea Malaiesti, unde simti cu adevarat cat de umil trebuie sa fii in fata Muntelui
2b. Vf Ascutit dupa o ploaie cumplita care s-a potolit spre asfintit, aurind Bucegii si albastrind Fagarasii
2c. Cheile Polovragi, Pestera Muierii...

21.
Ce ar merita vazut ca prioritate, zic eu ...
Piatra Craiului, Sudica, padinile Nordicei, si restul :)
Cozia, Arcul natural, drumul Zinelor, si restul :)
Capatinii, Buila Vinturarita, Narat, si restul :)
Retezat, Portile inchise, Lacul Negru, si restul :)
Fagaras, Buteanu, Albota, si restul :)
Cheile Rimetilor, Turenilor si restul :)
Pestera Vintului si Pojarul Politei, si restul :)
si restul :)
R.S.

22.
muntele pt mine inseamna totul, daca as putea as calatorii mereu pe potecile sale numai ca... la noi nu poti trai doar din asta. totusi profit de fiecare data si ...mereu e altfel In vara anului trecut,aug. mai exact am srabatut Creasta Fagarasului in 4 zile,innoptind doar in cort, dupa care o saptamana in piatra craiului si chiar daca am fost obositi nu am stat nici o zi fara sa facem trasee in acest masiv atat de impunator care,pe mine ma lasa fara glas atunci cand il zaresc si cu lacrimi pe obraji cand ii parasesc.

A fost prima mea iesire in fagaras si cel mai frumos concediu petrecut la munte chiar daca mi-am facut varza genunchi si nu am mai putut catara mult timp dupa. Neputand rezista sa fac repaus, ca doar stiti voi cine poate rezista tentatiei muntelui, nici acum nu m-am refacut complet.

La mai mult!

23.
salutare!

Cel mai frumos traseu...toate sunt frumoase, depinde de conditii. Cel mai "adevarat" pt. mine este creasta Vartopel-Arpasel, M-tii Fagaras care merita denumireade creasta in adevaratul sens al cuvantului. Merita pt. cei cunoscatori ai alpinismului si nu numai!

24.
Salut,
1.Cel mai frumos traseu: in Retezat: Cabana Rotunda- Poiana Pelegii - Lacul Bucura-Lacul Zanoaga-Cabana Bucura intr-o zi de toamna cu cer senin.
2.Cel mai frumos loc : Cetatile Ponorului - Muntii Bihor
V. M.

25.
Bravos amigos! Bun topic!
1. Garofitza Pietrei Craiului-La Lanturi-La Om-Grind!Daca mai esti si iarna iar cu tine ai un bun prieten iese o tura pe cinste!

2. Stana din Valea Rea-Pasul Glaciar- Refugiu Vistea! ... in compania zapezii te face sa vezi adevarata imensitate a "Moldoveanului"! Stand sub el imbracat in alb cu greu reziti tetatiei de a-l ataca direct!

Iti doresc sa ai parte de cat mai multe ture si locuri care sa-ti ramana in suflet. O singura nedumerire: Cabana (?) Bucura. Te-ai referit cumva la refugiul Salvamont de la Lacul Bucura? Sau de la Zanoaga ai coborat la Gura Zlata?

Si pe final iata si raspunsurile mele:
1. Cel mai frumos traseu pe care l-am parcurs a fost creasta din Muntii Rodnei. Poate a contat mult si compania amicilor cu care am fost, poate a contat mult si faptul ca nu sunt prea umblati( in cele 5 zile am intilnit foarte putini oameni), poate a contat faptul ca la vremea aceea( anul 2000 ) marcajele erau intr-o stare deplorabila care si de citeva ori am avut probleme de orientare. Toata acea salbaticie a avut un efect interesant asupra fiecaruia dintre noi..Noptile petrecute pe malul lacurilor, fara a mi avea vreun cort in jur, fara a avea cel mai mic contact cu ceea ce se numeste astazi civilizatie, cerul plin de stele al Muntilor Rodnei le voi pastra mereu in suflet. Astept cu nerabdare sa ajung din noi aici...Insa sunt atitea si atitea locuri frumoase in care nu am ajuns inca...
2. Iar cel mai frumos loc pe care l-am vazut este Valea Horoabelor. Pina a ajunge aici nu am crezut ca Bucegii m-ar mai putea surprinde cu ceva..O vreme i-am ocolit din cauza aglomeratiei si (ne)"civilatiei". Dar nu mi-am imaginat ca voi putea gasi aici o vale aproape virgina care sa ofere atita varietate de peisaj.