Incursiune in Muntii Baiului: de la Sinaia la Azuga

Data publicarii: 02 feb 2011

Stau si privesc lista articolelor scrise pe site si constat ca n-am scris mai nimic de Muntii Baiului. Cu toate ca sunt destul de aproape de casa si cu toate ca am facut citeva ture. Astazi voi pleca impreuna cu 6 galateni( Adriana, Gigi, Marin, Alex, Edi si fratele lui Edi, am  uitat numele ) intr-o excursie interesanta pe un traseu oarecul nou pentru mine: Sinaia - Piscul Cainelui - Creasta Muntilor Baiului - Telegondola Sorica - Azuga. Ziua: 7 noiembrie 2010.

Pina la Piscul Cainelui mai ajunsesem de citeva ori insa niciodata mai sus. Asadar punem la punct strategia de excursie si facem astfel. Lasam masinile la baza partiei Sorica din Azuga urmand ca pina la Gara din Sinaia sa luam un microbuz. Zis si facut insa operatiunea asta ne face sa pierdem destul de mult timp. Microbuzul se misca destul de incet asa ca ajungem la Sinaia pe la ora 10. Din gara tinem drumul in directia spre Bucuresti si dupa citeva sute de metri gasim marcajul punct albastru. Aplicat pe stilpi. Il urmam trecind un pod si apoi calea ferata. Ne angajam intr-o urcare pe serpentinele unui drum forestier reconditionat fata de cum il tineam eu minte.

Ne apuca repede caldurile si fiecare se opreste ca sa isi indese in rucsac polarul. Vremea tine cu noi, e cald si senin. Dupa 30-40 de minute ajungem in vecinatatea cabanei Piscul Cainelui, acum proprietate privata. Si ca orice proprietate privata e intesata cu afise gen Accesul persoanelor straine strict interzis.

-    Noi suntem romani, oare avem voie? Eu zic ca da.

Pina si traseul turistic a fost deviat astfel incit sa ocoleasca fosta cabana. In fata noastra pleaca doi biciclisti dar nu stau mult in sa fiindca urmeaza o urcare cu adevarat caineasca, abupta pe covor de frunze. Transpiram bine, suflam din greu si ajungem cam storsi pe piciorul de munte pe unde era vehea carare. De aici urcusul se mai domoleste asa ca putem urca si schimba cite o vorba. Facem un popas la trunchiul unui copac batrin ca sa ne mai adunam.

Ne mai asteapta doar citeva minute de mers prin padure si iesim in golul alpin mult mai repede decit ne asteptam. Undeva pe partea dreapta un grup de tineri ia masa intr-un loc cu bancute si masa. Noi continuam traseul ceva mai insufletiti caci belvederile incep sa se deschida in fata ochilor nostri. Ajungem in apropierea Stanei Piscul Cainelui aflata intr-o stare deteriorata. Stina asta a fost una solida dupa cum se vede, ca o cetate.

Privind inapoi incepem sa vedem parti din Bucegi. Marcajul punct albastru este din ce in ce mai rar insa poteca e clara. Dupa ce trecem pe linga o padure de zada ne asteapta din nou o parte de urcus mai pieptisa care se finalizeaza chiar inainte Vf. Piscul Cainelui( 1658 metri ). In fata noastra cei doi ciclisti urca destul de greu pe linga bicicleta. Privind cinic pot spune ca au pierdut 3 ore de ciclism.O curba de nivel ne scoate in creasta muntilor Baiului unde gasim un marcaj vechi banda rosie.

Urmeza o buna bucata de drum drept, cam 1km, de unde drumul incepe sa urce ocolind virful Dragan( 1776metri ). Cerul e perfect senin iar Bucegii se vad lacrima. Incepem urcarea spre Dragan. De pe virf coboara un grup mai mare condus de Codrin Constantin. Citiva metri mai jos vedem un paraias. Cobor sa iau apa, izvorul nu e prea grozav dar e cam singura optiune. Din cind in cind salutam grupuri de biciclisti. Spre est se deschide o vale lunga pe care se insira diverse localitati. Banuiesc ca fiind Valea Doftanei. Gigi imi confirma ca nu ma insel.

Sub virful Dragan poteca trece pe partea estica oferindu-ne privelisti largi spre Muntii Neamtului, Ciucas, Zaganu si Grohotis. Soarele incepe sa se ascunda dupa creasta muntelui asa ca deodata,brusc, se face rece. Asa ca acceleram ritmul ca sa ajungem in sfirsit pe un plai insorit. Trecem pe linga Virful Baiu Mare 1988m si ne oprim pentru o pauza lunga in Saua Baiului. Soarele ne trimite ultimele raze de deasupra Bucegilor. Vedem si zona Telegondolei din Azuga. Apreciem ca vom ajunge pe lumina pina acolo.

Ne regrupam savurind cite o bomboana faina, provenind din Republica Moldova, oferita de Marin. Pina trece vremea ne apucam de identificat virfuri. Poteca trece iarasi pe versantul vestic si trece pe sub virfurile Baiul Mic(1834 metri ) si Baiutul (1826 metri ). Acesta din urma se afla in capatul unei culmi lungi care vine dinspre Busteni si se numeste Culmea Zamora.

Putin mai jos admiram de la distanta crucea de pe Vf. Cazacu( 1753 ) si apoi Culmea Petru - Orjogoaia. Ultimul virf mai inalt este Urechea( 1715m ) iar drumul merge pe sub lunga culme a Urechii. Vedem destul de clar Piatra Mare si Postavarul.

Soarele incepe sa se ascunda dupa Bucegi. Admiram, din mers, apusul. Ajungem linga un mic lac aflat linga un stilp de telefonie prilej pentru citeva incercari fotografice.

Ne regrupam pe terasa de linga fosta statie superioara a telescaunului. Intunericul incepe sa isi intre in drepturi. Hotarim sa coborim pe pirtia Sorica desi stim ca asta ne va solicita genunchii bine de tot. Dar nu avem ce face, e drumul cel mai scurt. Partia a fost arata asa ca e plina de pamint. Coborim incet, cu grija pirtia Sorica si in 40 de minute suntem la masini. Toata distractia a durat aproape 10 ore.

In loc de concluzii:
Muntii Baiului sunt si vor ramane mereu in umbra Bucegilor de vis-a-vis. Nu vor atinge niciodata cota de popularitate a acestora. Dar asta ii va ajuta sa ramana curati si salbatici. Privind larga lor intindere imi dau seama ca ai nevoie de ani multi ca sa ajungi sa spui ca ii cunosti bine.