La Cabana Malaiesti. Prin Risnov

Data publicarii: 21 mar 2011

In weekendul 12-13 martie se anuntau citeva zile frumoase si calde. Nu era vreme de stat in casa, doar ca nu am mai gasit pe nimeni care sa vrea sa iasa pe munte. Din fericire aflu ca un grup de saceleni au in plan sa urce la Malaiesti prin Risnov. Pentru mine asta e un traseu nou asa ca ma hotarasc sa merg si eu.

Plecarea nu se face chiar din Risnov. Mergem cu masinile cam 10km pe un drum de pamant destul de bun de lungul Paraului Ghimbav pina la Uzina Electrica Risnov. Lasam masinile chiar vis-a-vis de poarta uzinei si plecam la drum. Avem de urmat banda albastra care ar trebui sa ne scoata la Malaiesti cam in 3 ore. Am plecat la drum 10 oameni, de toate virstele, mezinii fiind cei doi copii ai lui Karoly si Izabela.

Remarc inca de la inceput un piolet model anii 70, home-made, sau mai degraba uzina-made. Ingenios modul in care oamenii s-au descurcat atunci in lipsa unor produse cum gasim in magazine in zilele noastre.

Prima portiune am parcurs-o pe drum forestier. Vremea e destul de inchisa, contrar asteptarilor, dar ne permite sa vedem Bucsoiul din cind in cind. Traversam pe un pod Valea Tiganesti, in dreapta se observa Muntele Velicanu si Culmea Tiganesti. Ajungem la o rascruce de drumuri unde este amplasat un panou care ne informeaza ca urmeaza sa intram in Parcul National Bucegi. Aici e locul in care intram pe Valea Malaiesti.

Continuam tot pe drum forestier pentru inca citeva sute de metri pentru ca mai apoi sa trecem piriul pe o punte de lemn si sa continuam prin padure. Urcarea e inca usoara si nu ne pune mari probleme. Peste 20 de minute ne oprim intr-un loc frumos, cu un piriu ce isi croieste drumul printre muschi. Aici exista un loc de popas cu doua bancute si masa.

Dupa o pauza scurta, de regrupare, plecam mai departe. Nu dupa mult timp ajunge la o intersectie de trasee:intilnim crucea albastra care vine de la Diham prin Glajarie. Din acest loc urcusul incepe sa fie mai greu si mai mai solicitant. Este inca zapada dar vremea inchisa a pastrat-o numai buna pentru mers.

Ritmul de mers se mai domoleste, pulsul accelereaza insa trecem cu bine de aceasta picior de munte. Cam dupa 40 de minute ajungem la un puct de belvedere amenajat in vecinatatea unui loc de popas dotat tot cu masa si bancuta. Ne aflam pe marginea unei pante abrupte care s-a rupt. De aici putem urmari traseul parcurs de la Risnov si pina in acest loc.

Padurea incepe sa se mai rareasca iar pe cer norii incep sa se disperseze lasind loc unor timide raze de soare. Panata se mai domoleste, urcam cu rabdare citeva serpentine si iesim  intr-o poiana larga dotata cu bolovan masiv. Din cite imi dau seama ne aflam undeva sub locul numit La Prepeleac, pe unde vine traseul dinspre Busteni. Putin mai sus un panou ne avertizeaza ca suntem intr-o zona unde e pericol de avalansa. In fapt e vorba de un culoar pe unde poate curge zapada. Nu e cazul astazi de asa ceva.

Putin mai sus, gasim o alta poiana iar de aici valea se deschide si ne permite sa vedem Padina Crucii. Daca privim atent observam si crucea metalica amplasata undeva deasupra Cabanei Malaiesti. Nu mai avem mult, Urcam citeva serpentine scurte si trecem de cealalta parte a vaii iar dupa citeva sute de metri ajungem la cabana. Soarele a biruit lupta cu norii si ne permite sa vedem tot ce trebuie: Bucsoiul, zona invecinata virfului Omu in care sunt niste cornise strasnice, hornurile si Padina Crucii. In partea opusa a vaii se vad Postavarul si o bucata din Piatra Mare.

Surprinzator, la cabana e lume putina, raman interzis cind intru in sala de mese si o gasesc goala.

Vremea se incalzeste brusc asa ca stam la plaja cu fata spre partea superioara a vaii. Mai bem cite un ceai( 2 lei ) cite o palinca, coniac si ne punem la masa. Mincarea este buna si pe alese( ciorba de fasole sau de periosare – 7 lei ).  Copiii fac rapid un om de zapada.

Incet-incet mai apar turisti la cabana, deocamdata in grupuri mici, cite doi cite trei. Citiva temerari urca spre Vf. Omu. Vremea calda duce la  o intimplare interesanta: zapada de pe acoperisul cabanei Salvamont o ia la vale pe nepusa masa. Ma gindeam ca putea ingropa si speria lejer un om.

Orele inainteaza, soarele se ascude dupa Padina Crucii si umbrind Valea Malaiesti. Se raceste rapid iar noi ne gindim ca e timpul sa facem cale intoarsa. Vom cobori pe acelasi drum. Zapada este moale si din cauza asta ne pastram echilibrul cu oarecare dificultate. Intilnim citeva grupuri mari de tineri care sunt marcati de efort. Banuim ca au venit dinspre Diham prin Glajarie.

Coborirea ne-a luat doar doua ore. In partea finala am avut probleme cu zapada care se topea formind mici paraiase.

Concluzii:
Traseul descris mai sus este fara indoiala calea cea mai rapida de acces la Malaiesti, bineinteles in conditiile in care se rezolva problema transportului intre Risnov si Uzina Electrica. La urcare este nevoie cam de 3 ore.

Se mai poate inainta cu masina si mai sus de Uzina Electrica. La un moment dat am intlnit o bariera care era deschisa.

In vecinatatea Uzinei Electice mai exista un traseu de legatura cu Cabana Cheia si Cheile Risnovului.