Cheile Butii

Data publicarii: 13 oct 2011

Frumoasele si salbaticele Chei ale  Butii reprezinta una dintre atractiile principale din Valea Jiului de Vest. Locul este foarte accesibil, de la asfalt se merge pina la intrarea in chei cam 1km pe un drum de pamant care este foarte bun.

In aval de chei este un complex turistic unde se ofera cazare, masa. Nu as putea sa va spun cum sunt preturile fiindca nu am intrat nici macar la restaurant. Urcam usor pe un drum care merge pe linga cabana de-a lungul apei. Putin mai sus apare marcajul banda albastra care duce la Cabana Buta.

Noi mergem pe linga apa si ajungem la un mic baraj unde apa este directionata pe o conducta mare. De aici poteca se ingusteaza drastic iar in citiva metri dispare.

Ramane de retinut faptul ca in aceste chei nu exista nici un fel de amenajari( poteca, marcaj, cabluri, balustrade). Asadar accesul se face pe raspundere proprie si presupune ceva pregatire psihica pentru udat picicioare si contact cu apa rece.

La inceput reusesc  sa trec riul si chiar sa scap relativ uscat pentru ca merg din piatra in piatra. De sus vin niste turisti care au luat-o de-a dreptul prin apa. Peretii sunt foarte apropiati unul de altul, cerul de abia se vede, locul e destul de intunecos.

Dupa ce am trecut riul am gasit o zona in care stinca are culoare rosiatica. Putin mai sus o stinca imensa cazuta de sus cine stie cind pare ca blocheaza accesul. Dar nu e asa.

O ocolim prin partea stinga pe unde admiram in treacat niste suvoaie de apa care cad prin iarba.

Cheile sunt presarate, asa cum este si normal cu caderi de ape mai mici sau mai mari. Ajungem intr-o zona mai dificila. Se pare ca aventura s-a terminat. Pe stinga e o stinca foarte inclinata si are un culoar strimt. Pe dreapta e riul unde printre citeva pietre apa cade formand un lacusor mic si adinc cu culoare de smarald.

Pina la urma incerc sa fac echilibristica si reuses sa depasesc zona dificila. Ramona renunta si imi spune ca ma va astepta in acest loc. Mai merg citiva metri. Iara dau de o cascada. Nu se mai poate inainta pe malul acesta asa ca ma descalt si trec  apa. Pe malul opus pare a fi un fel de poteca.

Urmeaza cea mai frumoasa portiune din Cheile Butii. Urc citiva metri deasupra apei. Poteca coboara apoi usor ducindu-ma la o arcada. In stinga arcadei e o grota scurta.

Dupa ce treci de arcada se vede intrarea din amonte in chei.  Jos apa ofera spectacolul ei: apa cade in doua cascade, intra in locuri unde e strinsa de stinci.

Ai impresia ca apa curge dintr-un recipient intr-altul, iar culoarea..culoarea asta a apei e greu de descris.

De aici incolo nu se mai poate inainta fara echipament specific. Dar pentru mine este sufficient. Stau minute in sir pe o mica prispa si privesc spectacolul cu ape si stinci.

Vine si vremea intoarcerii ca ma gindesc ca Ramona incepe sa inghete asteptindu-ma. De data asta nu mai traversez apa. Ajung in zona culoarului strint marginit de un bolovan inclinat si ascutit.

Ii dau aparatul Ramonei si incep treaba. Reusesc sa ma strecor printre stinci si sa ajung in sfirsit intr-un loc mai putin alunecos. De aici e simplu sa ne intoarcem. In mare incercam sa urmam acelasi drum insa nu ne iese findca la un moment dat e de coborit o portine alunecoasa si lipsita de prize. Asa ca o luam prin apa si traversam riul pina la poteca iar apoi coborim pe linga baraj.

Toata distractia asta a durat cam o ora, insa am stat si am savurat tot ceea ce am vazut. Cei care se grabesc sunt sigur ca pot face acest traseu si in jumatate din timpul nostru. Daca alegeti sa intrati in Retezat pe Valea paraului Buta merita sa va abateti din drum sis a va inarmati cu atentie pentru a vedea un loc cu totul deosebit.