Magura Codlei

Data publicarii: 25 apr 2012

Cine a traversat odata Tara Birsei nu se poate sa nu fi observat un deal mare, inalt, cu o forma deosebita care domina peisajul. Este vorba de Magura Codlei, un loc aparte pe care l-am descoperit abia acum.

Excursia incepe in orasul Codlea, chiar pe strada Magurii unde exista un stilp indicator cu trei marcaje :
triunghi rosu - spre Vf. Magura - 2 ore si jumatate
triunghi galben - spre Complexul Turistic Codlea - 1 o ora
triunghi albastru spre Cetatea Neagra - 2 ore

Astazi am plecat la drum sase : Oana, Ciprian, Costi, Sorin, Nea Mircea si Bogdan.

Dupa citeva sute de metri tringhiul galben ne paraseste si pleaca undeva spre dreapta. Noi urmam in urcare un marcaj comun cu triunghiuri rosii si albastre. Iesim la inceput pe un plai de unde se poate admira de sus orasul Codlea dar si o bucata insemnata din Depresiunea Brasovului.

Continuam pe o poteca clara si foarte bine semnalizata. In zona unui loc in care copacii au fost taiati ajungem din urma un alt grup. Profit de aceasta intilnire pentru a mai culege niste informatii. In afara de Sorin toti suntem pentru prima data pe Magura Codlei.

Aflam ca mai incolo traseele se despart, tringhiul rosu urca drept la virf in timp ce triunghiul albastru merge spre extremitatea sudica a magurii.

Atmosfera e incintatoare, e mult verde si multe flori inflorite. In prima parte ne delectam cu Floarea Pastelui.

Ne vedem de poteca si la un moment dat ajungem la o intersectie. Din dreapta vine un marcaj banda albastra. Din pacate nu exista un stilp indicator care sa ne spuna incotro duce. Noi o luam la stinga pe un triplu marcaj triunghi rosu-triunghi albastru-banda albastra.

La un moment dat triunghiul rosu face la dreapta si pare ca incepe o urcare mai pieptisa. Noi insa algem in continuare culorile albastre. Pe drum sunt tot felul de urme si ne dam cu parerea legat de cine ar fi putut sa le lase. Bineinteles ca nu ajungem la nici o concluzie.

Apar iarasi flori diverse. Padurea de fag are farmec aparte. Gasim si o zona plina cu leurda. Urmeaza apoi o scurta portiune de urcare ce ne duce intr-o poiana larga. In poiana sunt citeva grupuri care fac gratar.

Aici are loc o bifurcatie de trasee : triunghiul albastru coboara usor inspre stinga iar banda albstra urca drept in sus spre o sa. Bineinteles ca nici aici nu exista stilp indicator. Noi alegem banda albastra si in 5 minute suntem in saua de care pomeneam. Aici intilnim un punct rosu care tine creasta. Banda albastra coboara parind a tine o curba de nivel.

Aici se afla o formatiune stincoasa decorata cu flori mov. Pare a fi un punct de belvedere. Si intr-adevar asa este. Urcam cu grija pe stinci si putinul efort ne este rasplatit cu o vedere catre Piatra Craiului, Iezer, Fagarasi dar si cu multele dealuri dintre Codlea si Piatra Craiului.

Facem un popas mai lung pentru fotografii si povesti. Coborim apoi de pe stinca si urmeaza sa urcam creasta matematica a Magurii. Urmam marcajul punct rosu care e destul de vechi dar des aplicat si simplu de urmarit.

Prima parte e ceva mai solicitanta. Se urca pe stinci. N-ai fi zis ca Magura Codlei are atit de multa piatra. Pe alocuri sunt zone mai strimte unde trebuie sa te mai apleci, vara cu siguranta e un hatis pe zona asta.

Din cind in cind mai avem parte de puncte de belvedere catre sud si catre vest. Totul e sa fi inspirat si sa gasesti momentul optim in care sa te abati de la poteca. Am gasit chiar o portiune scurta dar spectaculoasa de creasta stincoasa care iese un pic din linia generala a culmei.

Tot umblind prin locurile de belvedere impreuna cu Ciprian ne trezim ca am ramas bine in urma si incercam sa recuperam decalajul. Colegii nostri de excursie insa ne asteapta intr-un loc insorit.

Un ultim efort si in cinci minute suntem pe virful Magura, 1292m. Virful este semnalizat interesant printr-o bucata de tabla care are forma Romaniei si in centrul careia este trecut numele virfului si altitudinea. Bineinteles ca nu ratam ocazia de a imortaliza acest succes cu o poza de grup.

Putin mai jos de virf este o poiana mare si destul de dreapta. De jos, de oriunde te uiti magura pare abrupta, impadurita si ascutita nici nu ai banui ca ascunde poieni si puncte de belvedere.

Mergem cu totii in poiana unde suntem intimpinati de tot soiul de flori. Ne atrag atentia ghioceii aflati doar in citeva pilcuri dar si niste flori violete.

Stam la masa si plaja. La un moment dat in partea opusa a poienii apare o aratare. De departe pare a fi caine dar coada stufoasa o sa de gol. Este o cumatra vulpe. Pare a face un rond, cred ca e obisnuita sa mai ciuguleasca din resturile lasate de unii turisti. Urca apoi spre virf, vine iar in poiana, dispare in padure.

Ciprian gaseste o zona intinsa plina cu ghiocei. Acestia domina o mare suprafata, practic cit vezi cu ochii e o mare alba de floricele delicate. Stam la poze.

La intoarecere surpriza ! Costi si Sorin motaie la soare, vulpea e la citiva metri de ei. Ne apropiem tiptil si reusim sa prindem citeva cadre. Vulpea ne vede si pleaca linistita iar inspre virf.

Pe deasupra noastra se aude un zgomot ciudat. E vorba de un planor care se tot invirte in jurul Magurii cind mai sus, cind mai jos. E interesant sa stai si sa ii vezi miscarile.

Vulpea isi face iarasi aparitia  si mai da o tura de poiana. Apoi coboara prin padure spre o zona stincoasa. Poate ca vizuina ei e pe acolo pe undeva.

Pauza lunga este pe sfirsite. Trebuie sa parasim acest paradis pentru a ne intoarce spre casa. Urcam inspre virf. Intilnim un marcaj nou cruce albastra dar nu avem nici o indicate unde ar putea duce. Vedem doar ca tine in continuare linia crestei. Noi urmeaza sa coborim pe triunghi rosu pe care il gasim repede. Linga triunghiul rosu mai este un punct albastru vechi dar des aplicat. Traseele se despart citeva zeci de metri mai jos linga o grota. Din nou, nici un indiciu despre unde iese punctul albastru,.

Grota de care pomeneam mai sus este destul de spatioasa. Poate fi folosita cu suuces pentru adapost. Aveam sa constatam ca de fapt era vorba de un fel de pod natural care insa a fost astupat intentionat cu niste crengi.

Plecam in jos urmand triunghiul rosu. In putinele jurnale legate de Magura Codlei, se spune ca urcarea e deosebit de dura, ca scoate sufletul din om. Adevarat si fals. Adevarat daca te hotarasti sa urci direct taind serpentinele. Fals daca urmezi constiincios traseul marcat.

Ne regrupam aproape de intersectia cu traseul pe care l-am facut mai inspre dimineata, cel marcat cu triunghi albastru si banda albastra. De aici incolo stim drumul. Cu toate astea mai facem citeva mici variatiuni parasind traseul marcat si mergind pe niste drumuri forestiere.

Aceasta escapada isi arata roadele atunci cind iesim intr-o zona defrisata care ne lasa sa admiram noi perspective asupra Tarii Birsei. Codlea e la picioarele noastre. Mai departe se vad Brasovul, Cristianul si Risnovul.

Avem priveliste superba cu munti :

in spatele Timpei se observa Ciucasul, ceva mai aproape sunt Piatra Mare si Postavarul.

Undeva in departare gasim Mntii Baiului si bineinteles Bucegii care domina tot acest peisaj.

Revenim in traseul marcat. Prin dreapta se vede o poteca clara ce coboara spre Codlea prin zona defrisata..Cred ca asta va ramane sa o facem alta data. Coborim incet si ne oprim intr-un alt punct de belvedere frumos si foarte aproape de oras.

Magura Codlei a fost pentru noi o adevarata revelatie. Este o adevarata gradina botanica in aer liber comparabila cu Macinul. Nu stiu de ce, dar daca pe poteca ar fi aparut o broasca testoasa nu m-as fi mirat deloc. In mod cert vom reveni pe Magura cu misiunea certa de a vedea incotro duc celelate trasee.