Jurnal dobrogean: Piatra Rosie

Data publicarii: 07 iun 2012

Odata pe an, in fiecare primavara prin Muntii Dobrogei isi face aparitia un grup de  brasoveni. Cind singuri, cind insotiti de prieteni de prin zona am strabatut Culmea Pricopanului si Muntii Macin.

Apoi gratie jurnalelor lui Gigi Cepoiu am aflat lucruri noi despre Dobrogea si am calatorit cu gindul prin locuri interesante. De data asta a venit timpul sa vedem cu ochii nostri o parte din aceste locuri. Am fost insotiti in excursia noastra de Adriana si Vasile Labo din Bucuresti, Doina si Dan Popa, Marin Balta, Stefan Bako si Catalin din Galati.Din Brasov plecat-am cinci : Costi, Cristina, Sorin, Ramona si Bogdan.

Ca sa nu va plictisesc prea tare voi face un serial in care voi aborda de fiecare data cite un alt loc. Astazi am sa va povestesc despre Muntele Piatra Rosie.

Acesta este situat in Dobrogea de Nord in imediata vecinatate a comunei Niculitel, vestita pentru podgoriile din jurul sau.

Inainte de a urca insa facem o vizita la un muzeu arheologic ce adaposteste ramasitele unei basilici paleocrestine.

Aceasta este unul dintre cele mai vechi complexe de cult crestin descoperite pâna în prezent în România, dateaza de la sfârsitul secolului IV -  începutul secolului V. Monumentul a fost descoperit întâmplator în anul 1971, facând apoi obiectul mai multor campanii de sapaturi arheologice sistematice derulate pe o perioada de circa. 25 de ani. Este locul unde, în cripta bazilicii, au fost descoperite ramasitele a sase martiri dintre care patru cunoscuti din actele martirice; cei patru, Attalos, Kamasis, Phillipos, Zottikos, au fost canonizati si figureaza în calendarul crestin ortodox la data de 6 iunie.

Dupa vizita la bazilica, ne orientam pe unde am putea urca mai bine pe Piatra Rosie. O fetita ne arata calea de urmat si ne punem pe urcat. Desi altitudinea este modesta diferenta de nivel  e relativ mare.

Salutam din mers o broasca testoasa dobrogeana dar si citiva maci rosii. Creasta e din ce in ce mai aproape. Din cind in cind ne mai oprim sa mai aruncam o privire asupra satului Niculitel si a potcoavei de dealuri din jurul sau. Mai in departare se vede Dunarea. Telefoanele incep sa ne ureze bun venit in Ucraina.

Ajungem si pe creasta. Aici e numai stinca iar in apropiere se afla un virf mai inalt care ofera privelisti inspre cele patru zari. Mergem catre el si nu regretam, e un punct de belvedere excelent. Nea Marin ne arata Manastirea Saon, care este situata pe malul lacului cu acelasi nume.

Creasta e ingusta in unele locuri iti aduce aminte de Piatra Craiului. Ne intoarcem si tinem linia matematica a crestei  urmand sa ne cocotam pe un virf si mai inalt insa si mai retras fata de sat. Coborim intr-o sa pe o creasta ingusta de piatra care insa poate fi si ocolita..dar ar fi pacat asemeni ca in bancul cu comunismul si Elvetia.

Intrebare la Radio Erevan:
- Se poate face comunism in Elvetia?
- Da, se poate, dar ar fi pacat!

Din sa ocolim un alt virf. Privind inapoi ai senzatia ca ai lasat in urma un trapez in miniatura gen Vistea Moldoveanu. Stinca are intr-adevar un colorit special ce ii motiveaza denumirea.

Urcam cu totii pe virf si mai intilnim o testoasa dobrogeana. In apropiere Sorin gaseste o testoasa mica. Oare or fi rude ?

Drumul poate continua pe intreaga potcoava de dealuri si munti din jurul Niculitelului, dar trebuie sa ai la dispozitie multe ore, ceea ce nu e  cazul nostru. Incercam sa gasim o cale de coborire spre sat. Toate potecile insa trec printr-o padurice.

Incepem coborirea si mai jos gasim niste oua sparte. Or fi oua de broasca testoasa ?

Ajungem in sat unde sintem intimpinati de o multime de duzi incarcati cu fructe. Am gasit dude de toate felurile, albe, negre, movulii, coapte si numai bune de mincat. Fiecare isi face plinul ca o ocazie cum este asta se intilneste mai rar. Cel putin la noi.

Revenim la basilica unde ne lasasem masinile si ne urcam si plecam spre o alta perla a Dobrogei, muntele Bestepe, dar despre asta am sa va povestesc cu alta ocazie.