Jurnal dobrogean: Muntele Consul

Data publicarii: 20 iun 2012

Vizibil din multe puncte ceva mai inalte ale Dobrogei, Muntele Consul iti da de departe senzatia unei piramide si este cumva izolat de celelalte dealuri din jur. Se afla situat in apropiere de satul Izvoarele din judetul Tulcea. Pentru a urca este nevoie sa iesim din Izvoarele catre satul Iulia iar de acolo sa trecem paraul Taita pe un pod din metal.

Mai de aproape Muntele Consul aduce cu virful Toaca din Ceahlau. Partea inalta e plina de stincarii si dupa cum se pare va fi nevoie sa ne si cataram pe mici portiuni.

Urcarea se poate aborda in diverse feluri, se pot alege variante mai line dar sau mai abrupte. Noi am preferat o urcare in forta, cam in linie dreapta pina spre zona cu stinci. Pentru asta am ocolit o turma de capre care isi vedea de pascut supravegheata atent de ciobani.

Urcam pe o iarba de acum mare si facem dese popasuri menite sa ne regleze pulsul. Din cind in cind dam si de stinci. Cistigam foarte repede altitudine si peisajul se deschide. La poale avem trei sate, Izvoarele, mai mare si vecinii sai Alba si Iulia.

Mai sus avem de trecut printr-o padurice pina a ajunge sub stinci. Gasim in drumul nostru o broasca testoasa care se deplasa lent cine stie unde.

Mai urcam putin prin padurice si ajungem la stinci. Aici fiecare isi gaseste drumul in sus. Unii se catara, altii gasesc culoare unde trecerea este mai facila. Granitul e foarte stabil si aderent.

Dupa ce trecem de aceasta prima etapa de stinci vedem in sfirsit si virful Consul. Pina la el mai avem insa de urcat o portiune stincoasa care s-a dovedit a fi mai usoara. Punctul de maxim al acestui munte atinge 333m, o inaltime mare dupa standardele regiunii. De pe virf observam recenta noastra cunostinta, Deniztepe iar mai departe lacul Razelm. Ceva mai aproape dupa satul Iulia se gasesc citeva dealuri care au o denumire cam hilara, Dealurile Carpati!

Bineinteles ca bucuria de a ajunge pe acest virf trebuie sarbatorita cu o poza frumoasa. Lucrul acesta s-a dovedit a fi parca mai dificil decit de obicei fiindca a fost nevoie sa tragem mai multe duble. Dar rezultatul a fost a fost multumitor iar subiectii sigur isi vor aminti cu mare placere de acest moment.

In partea vestica a muntelui, in coasta unei mici ridicaturi a terenului, a fost dechisa cu ani in urma o gura de exploatare a minereurilor de uraniu. Daca s-a gasit ceva nu e inca foarte clar, cert este ca in momentul de fata exploatarea a fost abandonata lasind in urma citeva halde de steril.

Incepe sa picure, dar din fericire avertizarea de ploi abundente nu avea sa se adevereasca. Putin mai departe se vede si un al doilea virf bine individualizat dar care este mai scund. Se numeste Consul II si are 270m altitudine.

Mergem spre acest virf coborind praguri succesive de munte. Pe alocuri peisajul este foarte aeriean de ai zice ca te afli undeva sus la peste 2000 de metri altitudine.

Hotarim sa nu mai urcam si pe acest virf Consul II, fiindca vremea dadea semne de inrautatire. Am coborit pe un picuior abrupt si frumos de munte care avea sa ne soata relativ repede pe malul piriului Taita. Desi modest ca si debit si dimensiuni paraul pare dificil de trecut din cauza milului.

Suntem rasfirati pe tot acest picior si de peste tot se aud vocile noastre. Nu dureaza mult si ne regrupam la masini. Urmeaza sa mergem inspre Greci. Pe drum gasim un cimp de maci si nu ne putem abtine sa nu oprim si sa facem fotografii. Pentru mine cel putin, un astfel de peisaj este foarte rar.

La intersectia cu drumul care duce spre satul Greci se afla un han-restaurant. Aici aveam sa rabatorim la un pahar de bere si de vorba doua zile de drumetii dobrogene reusite. Aici aveam sa ne despartim de prietenii din Galati. Noi mai avem la dispozitie inca o zi in care dorim sa urcam pe punctul cel mai inalt al Dobrogei, virful Tutuiatu. Dar despre asta in ultimul episod dedicat excursiei noastre din Dobrogea.