La drum pe Virful Papusa

Data publicarii: 08 nov 2012

Am desoperit destul de tirziu Masivul Iezer - Papusa. La inceputul verii 2012 am urcat pentru prima data in acesti munti si mi-a placut foarte mult ceea ce am vazut. Am revenit apoi intr-o frumoasa zi de toamna chiar dupa ce prima zapada s-a asternut pe creste.

De data asta am fost doar doi, eu si Costi. Am plecat din Brasov pe la 5 dimineata, pe la 7:30 plecam in traseu din fata Cabanei Voina. Obiectivul nostru de astazi era sa facem un circuit in cadrul caruia sa atingem Virful Papusa.

Plecam spre Cabana Cuca pe un drum forestier destul de bine intretinut. Putin mai sus de Voina se lucreaza la amenajarea unei micro-hidrocentrale. Ne pricopsim cu un caine care merge tot timpul in fata noastra. Cam dupa o ora suntem linga Cabana Cuca. Trageam nadejde sa bem un ceai mai ales ca era destul de racoare. Pe la cabana nu se vede nici o miscare. Totusi la un moment dat iese un turist si ne spune ca in noaptea precedenta a fost un chef mare si toata lumea doarme acum, inclusiv cabanierul.

Studiem niste sageti indicatoare. Trebuie sa urcam in Saua Gradisteanu pe un marcaj banda albastra, ni se spune 4 ore si jumatate. Peste nici doua sute de metri dam de un alt stilp indicator, asta e ceva mai optimist spune ca avem de mers doar 3 ore si jumatate.

De aici parasim drumul forestier si ne angajam intr-o urcare sustinuta pe o poteca sinuasa. Tragem cit putem de tare. La un moment dat urcusul se mai domoleste si lumina tot mai mare ne va arata ca nu mai e mult pina in golul alpin.

Scapam in sfirsit de padure si satm sa ne tragem putin sufletul. Putin mai sus pare a fi o stina, iar linga stina mai vedem doi turisti. Urcam spre Saua Gradisteanu si din cind in cind ne oprim pentru a contempla creasta Muntilor Iezer Papusa.

Se vede foarte clar traseul pe care l-am facut la inceputul verii: distingem foarte clar Muntele Vacarea, stina, zona cu Lacul Iezer, Crucea Ateneului si cele doua Virfuri Iezer. Mai aproape se inalta semet Vf. Rosu, cel mai inalt din masiv - 2469m si apoi Batrina si Plaiul lui Patru. Mult mai aproape sunt Spintecatura Papusii si Vf. Papusa.

Ii ajungem din urma pe cei doi turisti si schimbam citeva vorbe. Ei vor sa urce Vf. Papusa si sa coboare la Voina pe Plaiul lui Patru.

Ne vedem mai departe de drum ajungem in Saua Gradisteanu. Observam un adapost parasit, folosit de ciobani. De aici nu mai avem marcaj. Sau nu il vedem. Asa ca vom aborda Vf. Papusa asa cum credem de cuviinta. Din fericire vremea e foarte buna, e vizibilitate pe sute de kilometri si nu avem probleme cu orientarea.

Putin mai sus gasim doua troite care din cite ne dam seama strajuiesc un izvor, acum secat.

Urcam mereu pina dam de un fel de drum. Gasim si un vechi marcaj banda rosie si chiar si niste stilpi. Ceea ce impresioneaza insa foarte puternic este imaginea nemaipomenita cu Piatra Craiului. E o adevarata placere si delectare numai sa stai si privesti profilul acesta de dinozaur adormit.

Apar si primele pete de zapada. Cainele nostru insotitor se distreaza grozav, fuge cu bucurie prin fiecare limba de zapada.

Noi tinem drumul in continuare. In vechime pare a fi fost folosit pentru transport cu caruta. Drumul asta insa arata clar ca va ocoli virful Papusa ducind direct la Spintecatura. Din fericire sesizam din vreme aceasta problema. Parasim poteca si mergem cautind punctul cel mai inalt si ocolind limbile de zapada. Si ceea ce credeam noi ca e Vf. Papusa se dovedeste a fi doar un pisc intermediar.

In sfarsit se vede si tinta noastra. Virful este marcat de un par fixat la baza cu o gramada de pietre. Pe la ora 11:15 suntem pe virf. Privelistea este extraordonara: pe de-o parte se vad Bucegii, Leaota si Piatra Craiului.

Pe de alta parte e minunat sa vezi o portiune atit de mare din creasta Muntilor Fagaras. Dupa ninsorile din ultimele zile, creasta apare acum cind pudrata cind plina de zapada.

Spintecatura Papusii
Facem o pauza binemeritata. Mincam cite ceva. Costi se intinde sa faca plaja, eu aleg sa plec cu aparatul de fotografiat la vinatoare de peisaje. Mai inaintez pe creasta pina intr-un loc de unde se coboara tare. Fac pina la urma un mic circuit si ma intorc la virf unde il gasesc pe Costi impreuna cu ceilalti doi turisti.

Ii rugam sa ne faca poza de virf si ne despartim. Noi urmeaza sa coborim in Saua Gradisteanu tot pe unde am venit. De fapt nu chiar intocmai.

De data asta tinem drumul de care povesteam. Din Saua Gradisteanu marcajul urmeza un drum care ocoleste trei virfuri. Noi hotarim sa mergem pe creasta matematica fiindca putem privi spre departari.

Ideea s-a dovedit foarte buna si ne-a dat posibilitatea sa ne mai bucuram pret de inca vreo jumatate de ora de peisajele deosebite pe care ti le ofera acesti munti.

Revenim pe drumul forestier si ne indreptam spre Vf. Gainatu Mare. Drumul in ocoleste prin dreapta si ne lasa linga o constructie abandonata. Aici in vara era un mare stilp de metal care intre timp a fost pur si simplu taiat si furat. Pe cladire sunt scrise niste indicatii destul de ciudate catre Voina si catre Vf. Papusa.

Lacul de acumulare Riusor

Muntele vacarea si Virful Papusa vazute de la barajul Riusor
Nu ne dam seama nicicum pe unde ar continua traseul. Scoatem harta si hotarim sa mergem drept in jos pina la limita padurii iar de acolo sa mergem in stinga sau indreapta ca sa gasim o stina.

Aceasta mica ratacire a fost cu folos fiindca am gasit niste izvoare, prima sursa de apa de dupa cabana Cuca. Am dat si de o poteca ciobaneasca. Am luat-o inspre dreapta si am vazut dupa citeva minute stina si marcajul aplicat chiar pe stina.

De aici a fost usor, am mers atent pe o poteca destul de clara si am fost foarte atenti la marcaje pina am intrat in padure. Ne-a asteptat o coborire continua, destul de solicitanta printr-o padure deasa in care lumina patrundea cu greu.

Pina la urma am iesit intr-un drum fortestier iar dupa vreo 5 minute am gasit si un vagon al muncitorilor forestieri. De la ei am aflat ca mai aveam de mars maxim o ora pina la Voina. Ora s-a dovedit a fi doar o jumatate fiindca ne-am miscat bine iar la ora 15:45 am incheiat circuitul la Cabana Voina. Mult mai repede decit anticipam.

La intoarcere facem un popas la lacul de acumulare pentru o ultima privire inspre Virful Papusa. Excursia a fost foarte reusita si ma bucur foarte mult ca am reusit sa parcurg in cele doua excursii o mare parte din creasta Muntilor Iezer-Papusa. Totusi lucrul cel mai impresionant pe care l-am vazut a fost creasta Pietrei Craiului, pe care nu am vazut-o niciodata atit de frumoasa.