Pe zapada in Magura Codlei

Data publicarii: 02 apr 2013

Click aici pentru a vedea galeria completa de fotografii

Intr-o zi de duminica in care prognozele promiteau vreme foarte buna m-am hotarit sa urc pe Magura Codlei. E inceput de martie, chiar daca in oras zapada nu mai este ma asteptam ca in padure si pe magura sa fiu intimpinat de un strat consistent.



Am plecat la drum singur. Scopul a fost sa vad mai in amanunt unde duc unele marcaje care desi exista in teren, nu apar pe harti si care este timpul de parcurgere al acestora. Am plecat din Codlea, de pe strada Magurii de linga stilpul cu sageti. Am urmat triunghiul rosu si triunghiul albastru. Parasesc orasul pe un drum mocirlos dar inghetat care ma duce pe un deal de unde se vede Codlea de sus si de asemenea se vad Brasovul, Masivul Postavaru, Ciucasul.



Apoi intru in padure. Trec pe linga o zona defrisata unde un individ aduna lemne. Putin mai sus ajung la o alta zona defrisata care ofera si un pic de belvedere. De aici poteca o ia la dreapta pe curba de nivel. Apoi urca usor si da intr-un drum mai larg. Cam dupa zece minute intilnesc un marcaj banda albastra. Nici un stilp indicator.

Incerc sa iau coordonatele gps ale acestei intersectii. Nu reusesc, gps-ul telefonului e lenes azi. Ma ajunge din urma o fata. Si ea merge tot singura. Imi spune ca vrea sa urce in virf pe triunghi rosu.

Eu o iau la dreapta pe banda albastra. Cam in 200 de metri intilnesc un marcaj punct albastru care vine pe o vale si despre care stiu cu certitudine ca duce la virf. Planuiam sa cobor pe el. Nici in acest loc nu e stilp indicator.



Anul trecut, la precedenta vizita pe Magura Codlei observasem un marcaj cruce albastra. Banuiam ca acesta se va intersecta pe undeva cu banda albastra. Planul era sa urc pe aceasta cruce albastra despre care aveam informatii contradictorii: unii spuneau ca duce la strand, altii ca merge direct in Codlea, harta arata ca se opreste undeva in DN1.

Tin in continuare banda albastra care merge pe curba de nivel dar care de la un moment dat incolo e clar ca incepe sa coboare. Schimb instantaneu planul si ma intorc sa urc pe punctul albastru.

Prima bucata de poteca e abrupta. Merg citeva zeci de metri pe urma unui iepuras. Marcajul nu e chiar nou insa e des aplicat si nu prea pune probleme de orientare. Dupa ce portiunea abrupta se termina, poteca devine mai blinda si face dreapta pe o curba de nivel.

Imi recapat pulsul normal. Perioada asta e optima pentru acest traseu. Primavara si vara cred ca e hatis. Peisajul se deschide catre Tara Birsei. Ajung la un punct de belvedere aflat pe o stinca. Se vad bine lacurile de la Dumbravita, Brasovul si toti muntii din jur.



De aici in sus urmeaza o portiune mai tehnica. Se merge pe stinca, abrupt. Din fericire nu e zapada si mare mi-e bucuria sa simt dupa multa vreme stinca sub bocanc. Cam dupa 30 -40 de metri intru iarasi in padure. Stratul de zapada e brusc mai gros. Merg pe niste urme vechi care ma ajuta, nu ma afund.



Urcusul e acum destul de blind si incet incet ajung linga o grota. De aici mai e foarte putin pina in virf. Dau si de marcajul triunghi rosu pe care coborisem data trecuta. Ajung pe Vf. Magura Codlei, cel frumos marcat de un stilp ce are in virf contutul hartii Romaniei in care sta scrisa altitudinea - 1295m. Ma uit la ceas si notez timpii:

1h pe triunghi rosu si albastru

20 de minute pierdute pe banda albastra

1h 05 pe punct albastru



Pe virf ajunsese deja fata cu care ma intilnisem mai jos. Schimbam citeva vorbe, ea imi spune ca pe cruce albastra ar trebui sa ajung tot in Codlea.

In jur e  priveliste de vis: se vad trei munti mari incarcati de zapada: Bucegi, Piatra Craiului, Iezer-Papusa, Fagaras. E senin, vintul adie usor. In zona virfului e zapada mare, cred se apropie in unele locuri de un metru.



Fata pleaca la vale pe traseul pe unde am urcat eu. Raman pe virf inca mult timp si fac poze. Plec la vale pe la 13:30 pe marcaj cruce albastra. De fapt nu merg chiar la vale ci mai mult drept tinind linia matematica a crestei. Apare si un punct rosu despre care nu am nici o informatie din teren. Harta spune ca ar duce tot la Codlea.



Din fericire gasesc urme si deplasarea nu e foarte grea. Trec pe linga poiana unde anul trecut in primavara am facut plaja si poze cu vulpea si cu ghioceii. Gasesc o alta poiana mare pe care o traversez. Intru iarasi in padure si incep sa cobor. Undeva la dreapta pare a fi un punct de belvedere pe o stinca.



Ma duc pina acolo insa plec dezamagit. Nu am vazut mare lucru. Revin in marcaj si un pic mai jos marcajele se despart. Punctul rosu merge inainte pe linia crestei, crucea albastra coteste 90 de grade la stinga, catre Vladeni. Ce sa aleg?

Am ales crucea albastra din doua motive:

1. pe acest marcaj erau urme

2. marcajul era mai nou, mai proaspat

3. unul din scopurile vizitei era sa vad unde merge acest marcaj.

De aici am coborit abrupt, am schimbat directia de citeva ori, am mers o bucata printr-o zona stincoasa. Gasesc chiar si un izvor prima sursa de apa de astazi. Inca o schimbare de directie catre dreapta si cobor pina intr-un drum forestier unde regasesc marcajul banda albastra. Drumul pare a fi circulat gasesc niste urme de masina dar si de atv.


Putin mai jos e o poienita superba, cu o casuta, cu furcituri de pai, cu gard. O gura de rai. Cobor pe marcaj comun banda albastra si cruce albastra. Nu reusesc sa imi dau prea bine seama unde ma aflu si incotro ma indrept. Banuiesc ca trebuie ca la un moment dat sa ajung in zona strandului de la Codlea.

Pina atunci insa incep sa intilnesc oameni veniti pe aici cu masinile si care fac gratar. Trec pe linga o fosta cariera, dau de fundatiile unor cladiri. Tin mereu drumul la vale. Banda albastra pleaca spre dreapta la un moment dat. Eu continui tot pe cruce. Gasesc niste cladiri lungi abandonate care probabil ca in trecut apartineau de Avicola Codlea.



Tot nu imi dau seama unde sunt. Printre copaci zaresc soseaua Brasov - Sibiu, se aude zgomotul facut de masini. Drumul forestier este inlocuit cu un drum de placi de beton. Ajung la drumul national. Desi ecista marcaj pina aici nu am gasit nici un indicator. Din virful Magura Codlei si pina la DN1 am facut exact doua ore.

Recunosc locul. Ma aflu undeva intre Codlea si Vladeni, cam la 8km de Codlea. Ma dezechipez, scot caciula, parazapezile, aparatul foto, bag totul in rucsac si incep sa fac autostopul incercind sa adopt un limbaj al corpului care sa inspire incredere.

Si am succes, cam dupa 10 minute un domn din Codlea opreste si ma duce pina la locul unde am lasat masina, fapt pentru care ii multumesc.

Asta a fost povestea celei de-a doua excursii in Magura Codlei. Cu siguranta am sa revin fiindca mi-am propus sa mai cercetez alte doua marcaje. Si poate apoi, avind aceste date voi incerca sa vorbim cu cine trebuie pentru a face o actiune in cadrul careia sa montam niste stilpi indicatori la intersectiile de traseu.





Toate fotografiile Adauga un comentariu Inapoi

Abonare RSS Articole Abonare la articole

Comentarii: 1

  • Ciobanu Doru-Calin

    20 mai 2013 12:15:04

    Foarte laudabila intentia Dvs. de a lua legatura cu \"cine trebuie\" pentru montarea unor stalpi indicatori la intersectiile de trasee montane.

    Magura Codlei face parte din muntii Persani, este cel mai important bastion sudic si in acelasi timp cel mai inalt varf din acesti munti.In Romania exista o retea de trasee turistice montane omologate. Muntii Persani reprezinta unitatea montana nr. 48 din aceasta retea.

    Din punct de vedere turistic, unitatea montana nr. 48 a fost impartita in 3 subunitati: Magura Codlei, muntii Persani de sud si muntii Persani de nord.

    Subunitatea Magura Codlei cuprinde urmatoarele trasee turistice montane omologate:

    Cruce albastra 48.1. Comuna Dumbravita - dealul Frumos - drumul carierei - vf. Magura Codlei (1290 m). Timp de mers: - vara: 3 - 3,5 ore; - iarna: nu se recomanda.

    Triunghi rosu 48.2. Orasul Codlea - vf. Magura Codlei. Timp de mers: - vara: 2,5 - 3 ore; - iarna: nu se recomanda.

    Triunghi albastru 48.3. Orasul Codlea - cetatea Neagra. Timp de mers: - vara: 1 - 1,5 ore; - iarna: nu se recomanda.

    Triunghi galben 48.3.a Orasul Codlea - complexul turistic Codlea. Timp de mers: - vara: 1 - 1,5 ore; - iarna: nu se recomanda.

    Celelalte marcaje pe care le-ati vazut pe teren sunt marcaje NEOMOLOGATE.

    Banda albastra incinge ca un brau Magura Codlei si ramane, in general, pe curba de nivel. Este un circuit inchis, foarte pitoresc.

    Punct rosu urmareste integral culmea Magurii pe linia de maxima altitudine, in directia S - N: din sud, de la cetatea Neagra peste vf. Magurii pana in nord, in apropiere de Strand. Are unele portiuni destul de tehnice, in zonele stancoase.

    Punct albastru este un traseu de acces la vf. Magurii si are punctul de plecare in zona cunoscuta de localnici sub numele Maial (la marginea orasului Codlea).

    Revin la traseul cruce albastra. Din punctul unde ati incheiat Dvs. parcurgerea, traseul traverseaza DN 1 (marcajul este aplicat pe unul din stalpii de beton ai liniei electrice) si se angajeaza in urcus pe dealul Frumos. Dupa primele 2 - 3 marcaje aplicate pe stalpi de beton, traseul urmareste un drum de care. Urmeaza o portiune fara marcaj (din lipsa de suport fizic pe care sa fie aplicat) pana atinge liziera padurii de stejari care urmareste aproximativ culmea dealului. In acest punct intalnim un alt drum care urmareste linia lizierei. Marcajele reapar pe arbori. Urmarim drumul intalnit spre dreapta (est) pana in apropiere de varful dealului. Marcajul coteste brusc la stanga (nord) si intra in padure (atentie la schimbarea de directie) urmarind un alt drum de care. Dupa un parcurs scurt prin padure iesim in zona de pasuni de pe fata nordica a dealului Frumos. Dupa ce parasim padurea marcajul lipseste aproape cu desavarsire, fiindca arborii lipsesc. Ramanem in continuare pe drumul de care si coboram continuu pana la calea ferata Brasov - Fagaras. Traversam calea ferata in dreptul statiei C. F. R. Dumbravita Barsei. Marcajul continua pe ulite pana in centrul comunei.

    Referitor la dorinta Dvs. de a amplasa stalpi indicatori. In urma cu 8 - 10 ani mai exista un stalp indicator pe traseul comun triunghi rosu si albastru, exact in punctul in care poteca o ia la dreapta pe curba de nivel (utilizez descrierea Dvs.):

    \"Putin mai sus ajung la o alta zona defrisata care ofera si un pic de belvedere. De aici poteca o ia la dreapta pe curba de nivel.\" Din pacate, presupun ca a fost furat de tigani.Ca sa nu se mai repete acest scenariu, ar trebui ca viitorii stalpi ce vor fi amplasati sa aibe o fundatie solida de beton, cu armatura metalica sudata de stalp, care sa cantareasca 100 kg!

    MULT SUCCES IN DEMERSUL DVS.!

Adaugati un comentariu

Citeste si alte articole:

Bogdan Balaban - © Copyright 2006 - 2017