Muntenegru: o zi in golful Kotor

Data publicarii: 06 feb 2014

Click aici pentru a vedea galeria completa de fotografii

Asa cum va promiteam, ne revedem cu povestea ultimei noastre zile in Muntenegru. De aceasta data ne-am propus sa calatorim in jurul Golfului Kotor, considerat cel mai sudic fiord al Europei si singurul aflat in afara Scandinaviei. Zis si facut: ne facem planurile, studiem hartile.  





Plecam tot din Budva, ajungem repede la Tivat si o luam la stinga. Mergem mereu pe linga malul apei si ne mai oprim din cind in cind pentru poze. Trecem si prin cel mai strimt loc al Golfului Kotor. Aici este amenajat un loc de trecere cu bacul care ii scuteste pe soferi de a mai parcurge citeva zeci de kilometri.




Noi insa vrem sa vedem golful in toata splendoarea sa.



Calatorim pe o sosea numita Jadraska Magistrala, adica magistrala albastra. Din loc in loc sunt mici plaje unde oamenii se odihnesc sau fac baie.



Ne oprim in satul Prcanj si vizitam biserica Bodorodcin. Pentru aceasta trebuie sa urcam citeva zeci de trepte. In fata manastirii ne intimpina niste statui ridicate in onoarea unor mari personalitati munteengrene. Ne reintilnim, de exemplu, cu domnitorul si poetul Njegosu.



Din pacate nu putem admira biserica decit pe exterior, unde ne atrag atntia citeva statui aflate aproape de acoperis. Ceva mai sus se afla o fosta manastire, acum parasita dar care a fi intr-o stare destul de buna.



satul Prcanj




Manastire abandonata linga satul Prcanj

Continuam drumul pe magistrala albastra pina in orasul Kotor. Aici gasim loc de parcare in curtea fostului hotel Fjord aflat acum in parasire si degradare.



La fel ca si unele hoteluri de la noi: cu geamuri sparte si tencuiala cazuta. Odata pare-se ca aici a fost un complex mare, avind inclusiv o plaja privata.



Hotelul a fost victima unei afaceri pur balcanice: un afacerist irlandez a cumparat hotelul cu 5,5 miloane de dolari urmind sa il modernizeze si sa faca acolo un complex de 5 stele. Bineinteles ca nu a facut nimic iar de citiva ani procuratura muntenegreana tot investigheaza aceasta afacere.



Mergem pe jos catre port dar astazi nu mai gasim acel imens vas de croaziera pe care il vazusem in timp ce urcam spre Lovcen. Dar ne lipim de o calatorie cu vaporasul prin golf. Calatoria urma sa dureze cam trei ore, urmind sa atingem Insula Gospa si micul oras Perast.



Altitudine 0


Calatoria cu vaporasul a fost o placere: ni s-a  permis sa stam la prova, pe marginea vasului, cu picioarele balanganind. Asa am simtit mai bine aerul, stopii de apa si mai ales caldura sufocanta din acea zi.

Am fost o experienta frumoasa, am putut vedea bine si in tihna micile asezari de pe maluri, muntii care pleaca direct din mare ajungind rapid la altitudini ce depasesc 1000 de metri. Si sa nu uitam ambarcatiunile: iahturi, e drept mai putine ca la Budva, barci si barcute, dar si o corabie cu pinze desprinsa parca din povestile copilariei.

Vaporasul ne duce in apropierea a doua insule:Gospa si St. George, doua obiective  turistice unice.



Insula Gospa od Skrpjela


Acordul dintre cele doua insule este impresionant: ele intruchipeaza relatia istorica dintre barbat si femeie. Insula Sfantului Gheorghe intruchipeaza barbatul, fiind bine-facuta, robusta si creata de Dumnezeu, in timp ce Insula Gospa od Skrpjela intruchipeaza femeia, aceasta fiind subtirica, usoara, luminoasa si creata de catre om.



Insula St. George

Pe insula St. George se afla o manastire care a fost ridicata de calugarii benedictini īn secolul IX-lea. Manastirea, pe parcursul timpului, a avut foarte mult de suferit  din cauza diverselor invazii din Golful Kotor si a intemperiilor naturale. Īn anul 1667 o parte din manastire a fost darāmata īn urma unui cutremur de pamānt, chiar īn noaptea de Inviere.

Din pacate atunci cind am fost noi nu era permisa vizitarea manastirii de pe insula St. George. De aceea a trebuit sa ne multumim doar cu o jumatate de ora pe insula Gospa od Skrpjela.



Insula si biserica Gospa od Skrpjela



Numele bisericii, "Gospa od Skrpjela", inseamna "Maica Domnului de pe Stanca" si dateaza din secolul al XV-lea. Termenul "skrpjela" vine de la cuvantul "skripio", care, in dialectul dalmatian, inseamna "colt de stanca".



Insula Gospa od Skrpjela ini?ial a fost doar un pisc care ie?ea din mare, apoi treptat a fost cladita si marita, iar īn final a ajuns la o suprafa?a de 3030 m². Potrivit unei legende, se spune ca doi marinari vene?ieni, ajunsi aici īn anul 1452, au gasit o imagine a Fecioarei Maria.



Biserica Gospa od Skrpjela - "Doamna de pe Piatra" - este o raritate: in jurul unui colt de stanca, localnicii din Perast au inceput sa construiasca o noua insula.

Acestia au inceput prin adunarea materialelor pe care le aveau in carenele vapoarelor. Mai apoi, ei au inceput sa care piatra de pe coasta.

O alta legenda spune ca in vechime exista un obicei marinaresc, conform caruia, fiecare marinar care se intorcea sanatos dintr-o calatorie avuta, trebuie sa depuna in golf o piatra. Datorita multimii marinarilor si a calatoriilor reusite, ar fi luat nastere insula. Obiceiul exista si astazi, in fiecare an, la data de 22 iulie, localnicii aruncand cate o piatra in golf, intr-o festivitate numita "fasinada".

Mai exista inca si o alta legenda in legatura cu intemeierea minunatei biserici. Se face ca in vremea pescuirii, doi pescari au gasit o icoana a Maicii Domnului cu Pruncul pe varful de stanca din acel loc. Minunandu-se, ei au promis ca acolo se va ridica o biserica. Inceputa de ei, fagaduinta a fost implinita insa abia dupa 200 de ani. Astazi, icoana Maicii Domnului este considerata a fi ocrotitoarea marinarilor si a pescuitului.



Prima capela de pe nou-nascutul petic de uscat, de confesiune crestin ortodoxa sarbeasca, ar fi fost construita in anul 1452. Mai apoi, in anul 1630, pe ruinele primei capele, se va sfinti o noua capela inchinata Maicii Domnului "Mijlocitoarea catre Domnul Hristos".

In anul 1667, constructia a fost grav avariata de catre un puternic cutremur de pamant. Intre anii 1720 si 1725, capela initiala de pe "Gospa od Skrpjela" avea sa fie restaurata si marita, acesteia adaugandu-i-se si un imens dom octogonal. Biserica, cu o lungime de 11 metri si acoperita cu dom, are o singura nava, modest proportionata in stilul bizantin. Tot acum s-a ridicat si turnul clopotnita.

In micuta curte din fata bisericutei, localnicii au instituit asa-numitul "loc al impacarii". Totul a plecat de la vointa de a rezolva toate problemele locale in apropierea bisericii si departe de curtile legislative venetiene. Bancile de piatra ce exista si astazi sunt marturie peste veac ale acestui loc de judecata.

Interiorul Bisericii Gospa od Skrpjela intruchipeaza un omagiu adus operei lui Tripo Kokolja (1661-1713) un artist localnic auto-didact. Nu mai putin de 68 de lucrari, picturi bine conturate, imbraca peretii si bolta bisericii, acestea reliefand personaje si scene din Vechiul si Noul Testament.


Muzeul de pe insula Gospa od Skrpjela

In imediata apropiere a bisericii se afla si un muzeu. Muzeul pastreaza doua mozaicuri in podea, infatisand istoria tulbure a orasului Perast, mai multe tablouri cu marea si furtunile acesteia, alaturi de lupte si zbateri eroice ale localnicilor.



Muzeul mai adaposteste si multe alte obiecte valoroase. Printre acestea se numara si o multime de amfore grecesti si romane gasite pe fundul marii, vase si arme de piatra din anul 3.500 i.Hr, descoperite in pestera Spila, de pe dealurile din Perast.



Dintre obiectele de cult, amintim o icoana brodata, lucrata de Jacinta Kunic in 20 de ani. Aceasta icoana impresioneaza sau contrariaza prin faptul ca autoarea si-a folosit propriul par pentru a broda capetele din icoana.



Perast

Dupa jumatatea de ora petrecuta pe insula vaporasul ne duce in micul oras Perast. Acesta e conservat foarte bine iar o scurta plimbare e o adevarata placere.



Orasul Perast e foarte bogat īn arhitectura si include īn patrimoniul sau urmatoarele:
- saisprezece palate īn stil baroc
- saptesprezece biserici catolice
- doua biserici ortodoxe



Dar si alte construc?ii facute pe parcursul anilor pentru apararea acestei localitati, toate executate din piatra si aparent neatinse de modern.



Un lucru interesant este faptul ca īn orasul vechi Perast nu exista niciun zid de aparare, apararea realizāndu-se prin cele noua turnuri, dintre care cel mai important este turnul Sfintei Cruci. Aceste turnuri  au fost construite de catre marina Republicii Venetiene, īntre secolele XV-XVI. Orasul Perast a fost un loc foarte frecventat  de tarii rusi, care de sute de ani s-au perindat prin Golful Kotor pentru a-si perfectiona abilitatile īn navigatie.



Orasul Perast. In fundal, o parte din Muntele Lovcen

Noi ne-am petrecut timpul plimbindu-ne in orasul vechi si mincind smochine crude. Ceilalti pasageri, mai cu dare de mina, au preferat sa ia masa intr-unul din frumoasele restaurante de pe cheu.

Kotor

Dupa aceea ne-am reimbarcat cu totii vaporasul ne-a dus cuminte inapoi de unde ne luase, adica in portul Kotor. Soarele ne-a batut in cap rau toata ziua asta asa ca o plimbare prin orasul vechi, credeam noi, ne va scapa de arsita. Gresit!



Stari Grad Kotor este considerat ca fiind unul dintre cele mai bine conservate ora?e medievale de pe Adriatica. Cetatea Kotor este amplasata īn cel mai retras punct din golf.



Dupa ce trecem de fortifica?ia ora?ului vom descoperi, īn adevaratul sens al cuvāntului,  un ora? tipic pentru secolul al XIV-lea, cu strazile foarte  īnguste, asimetrice, pline de diverse cafenele,  restaurante si taverne.

Ce e de vazut  īn ora?ul vechi?



Un prim obiectiv este Catedrala Sf. Trifon, īn capela careia sunt depuse osemintele Sf. Trifon.

Tot īn ora?ul vechi pute?i sa face?i o vizita  la Muzeul Maritim, īn care o sa gasi?i expuse pe cele trei etaje : fotografii, arme, uniforme, picturi.





De asemenea, merita vizitata Biserica Sf. Nicolae, care este cea mai mare biserica ortodoxa din Kotor.





Haine gigantice puse la uscat

Insa adevarata incercare este aceea de a urca cele 1350 de trepte pāna la cetatea Sf. Ioan. Pe o temperatura ce depaseste 30 de grade. Peisajul din vārful bastionului insa merita tot efortul. Daca dori?i sa urca?i trebuie sa ave?i īncal?aminte potrivita si sa va duce?i apa de baut. Din loc in loc gasiti insa vinzatori ambulanti care va ofera bauturi reci la suprapret. Intrarea pentru a vizita bastionul costa 2 euro .



Bineinteles ca nu am ratat ocazia de a urca toate aceste trepte. Pe scurt, lucrurile s-au rezumat astfel: urcam, ne opream odata la 10 - 20 de metri si fotografiam. Tot timpul am avut senzatia ca, desi pozam practic acelasi lucru, unghiul si peisajul era mai frumos pe masura ce urcam. Uite asa se ocupa cardurile de memorie cu sute de poze.



Prima pauza consistenta am facut-o linga o mica bisricuta, fosta manastire Our Lady of Remedy. Nu stiu cum s-ar traduce asta in romana. Plecam iarasi in sus, tot mai obositi si mai sleiti de caldura. Undeva vedem o bifurcatie interesanta insa ne gindim sa o exploram la intoarcere.





Jos, in golf corabia isi intinde pinzele si pleaca pe mare. E o imagine pe care o vad pentru prima data si pe care mi-am inchipiuit-o pina acum citind carti despre navigatori.

Ajungem si in punctul cel mai inalt al citadelei unde troneaza un mare steag muntenegrean. Exploram un pic zona de acolo. Tot efortul a meritat. Observam de pe ziduri, cumva ascunsa o mica bisericuta. Pare a fi si o poteca pina la ea.





Incepem coborirea pina la bifurcatia de care pomeneam mai sus. Acolo e o gaura in zidul cetatii si gasim si marcaj turistic ce duce la bisericuta. Coborim cu grija ca avem un pasaj mai dificil si nu suntem incaltati pentru mers pe munte. Dar nu avem probleme: ajungem linga bisericuta in curtea careia gasim o multime de capre.



In vecinatate e o casa unde traiesc probabil proprietarii caprelor. Marcajul turistic duce sus in munte pe o poteca de piatra. Si chiar pare a fi un traseu sanatos. De asemenea se poate si cobori pe un drum abrupt cu multe serpentine. Insa peisajul e puternic obturat de zidurile cetatii.



Cum arata o usa de biserica

Revenim in orasul vechi si ne mai pierdem o vreme pe stradutele inguste. Ne recuperam masina de la Hotel Fjord si plecam mai departe in directia Herceg - Novi tinind aproape in permanenta conturul golfului.


Insiram pe rind localitatile: Dobrota, Orahovac, Perast, Risan, cel mai nordic punct al golfului. Deplasarea se face incet cu pauze scurte si dese. Inainte de Morinj ne face cu ochiul un drum care urca spre orasul Niksic. Mergem pe el si facem poze. Vedem de aici bine Lovcenul, unde fusesem cu o zi in urma.



Revenim pe magistrala albastra si continuam catre Herceg Novi. Incepe sa ploua incet. E exact ceea ce trebuia dupa o zi atit de calda. Trecem pe linga cel mai ingust puct al golfului, unde se face si traversarea cu bacul. In drum ne mai atrage atentia orasul port Bjela.

Va fi ultima noapte in Muntenegru. O petrecem in satul Denovici la o pensiune cu conditii excelente.

Gata, cred ca v-am povestit destule despre Muntenegru. In continuare va urma o serie de jurnale din Croatia.

Toate fotografiile Adauga un comentariu Inapoi

Abonare RSS Articole Abonare la articole

Comentarii: 2

  • Eduard Munteanu

    10 feb 2014 02:23:55

    Unul din cele mai frumoase locuri din Europa, excelenta prezentare!

  • Alin Ciula

    12 feb 2014 17:01:53

    Bune smochinele la Perast, confirm :)

Adaugati un comentariu

Citeste si alte articole:

Bogdan Balaban - © Copyright 2006 - 2017