Croatia: un alt inteles al cuvintului Zadar

Data publicarii: 05 mar 2014

Se spune despre unele lucruri sau actiuni ca sunt in zadar. Despre altele ca nu sunt in zadar. In Croatia, cuvintul Zadar are o cu totul alta semnificatie. Astfel a fost numit un oras frumos, cindva capitala a Dalmatiei.

Recunosc faptul ca am plecat in a vizita  Zadarul cam nepregatiti. L-am privit ca un bonus, ca un punct intermediar in drumul nostru catre Plitvice.

Pe langa istoria zbuciumata a orasului pe care o gasesti in muzee, biserici, piete si strazi vechi, aceasta asezare beneficiaza si de forme de arta moderna, foarte apreciate de vizitatori. Amintesc aici  "Orga Marii" si "Salutul Soarelui", amandoua purtand semnatura arhitectului Nikola Basic.

Orga Marii este o amenajare in trepte. Aici poti asculta sunetele produse de cele 35 de tuburi verticale plasate sub apa. De diferite inaltimi si grosimi, cu fluiere pe ele, aceste tuburi te lasa sa auzi muzica marii..

Salutul Soarelui este format din trei sute de plăci de sticlă multi-strat plasate la acela?i nivel cu malul mării, pavată cu piatră în formă de cerc cu diametrul de 22 de metri. Sub plăcile de conducta de sticlă există module solare foto-voltaice prin care se comunica simbolic cu natura, prin lumina. Noi nu am vizitat acest obiectiv care este foarte spectaculos doar la apus.

Deloc de neglijat in cazul acestui oras este latura culturala care a jucat un rol important de-a lungul timpului. Zadar a fost gazda mai multor premiere din Croatia: prima universitate (1396),  primul roman croat (1536) si primul ziar din tara.

Noi am avut la dispozitie putin timp si l-am folosit pentru o plimbare prin orasul vechi. Bineinteles ca nu ne-am putut abtine sa nu ne urcam in turnul bisericii Sfinta Anastasia.

De sus se vede impresionant marea, vechiul oras prin care oamenii par niste furnicute.

Un fapt insolit a fost atunci cind am vizitat o biserica ortodoxa sirbeasca, singura biserica deschisa la acea ora. Preotul de acolo ne-a intrebat de unde suntem, in sirbeste. Nu stiu cum se face dar Ramona pricepe intrebarea si ii spune preotului ca suntem din Romania. Preotul a fost foarte entuziasmat sa afle acest lucru si ne-a povestit cu insufletire ceva, pacat ca in afara de Beograd nu am inteles nimic…

Am mers apoi pe malul marii, pe faleza. Aici nu exista plaja insa copii nu aveau nici o problema cu asta si sareau in mare direct de pe cheu.

Am ajuns din nou in vecinatatea bisericii Sf. Anastasia intr-un parc unde erau expuse fragmente vechi ce apartinusera odata constructiilor orasului.

Pentru ca venea seara, si inca nu stiam pe unde vom dormi. Am plecat din Zadar pentru a ne gasi un locusor. Intre timp am schimbat un pic planul din cauza caldurii si am hotarit ca nu se mai poate si ca e musai sa tragem o tura si prin muntii de aici. In apropiere se afla Parcul National Paklenica asa ca ne-am cautat un camping aproape de intrarile din acest parc.

Am gasit ce am cautat si ne-am luat o teapa tipic croata: camping si urit si prost( am renuntat sa ancorez cortul findca solul era pietros si tare ) si scump( daca te cazai la un apartament te costa cu 4-8 euro in plus ). Pina si internetul era pe bani..Cu toate astea se gasisera destui nemti cu rulote care sa fie multumiti de toate astea.

Cum a fost in Parcul National Paklenica o sa vedeti in urmatorul jurnal.