Croatia, invitatie in Paradis: Parcul National Plitvice

Data publicarii: 02 apr 2014

Daca esti in Croatia pentru prima data si nu mergi in Parcul National Plitvice se cheama ca ai fost degeaba. Plitvice, o spun fara nici o urma de exagerare, este unul dintre cele mai frumoase locuri de pe Terra.

Si ca sa dovedesc asta, o voi face de data asta mai mult prin imagini si mai putin prin cuvinte.

Dimineata ne trezim repede si ne infiintam la poarta de intrare in parc la ora deschiderii. Ne doream sa ne petrecem intreaga zi in acest paradis. De cu seara caut pe net informatii despre unde as putea parca fara sa platesc fiindca se practica in tara asta niste taxe de parcare obscen de mari. Si am gasit!

Mai jos de parcarea de la intrarea 2( venind dinspre localitatea Plitvicka Jezera ) se face un drum la dreapta catre niste pensiuni. Am gasit un loc foarte decent pe marginea acestui drum. De aici am facut cam 10 minute pe jos pina la intrarea in parc.

Pentru informatii privind preturile si orele de vizitare apelati cu mare incredere la site-ul parcului:

Imediat ce intram in parc se oprim in fata unui panou cu schita unui râu cu salba de lacuri. Alegem traseul cel mai lung, traseul K. De fapt se pot alege multe trasee diferite ca durata si grad de dificultate.

Intram în traseu si încet-încet începem sa ne dumirim cum stau lucrurile. Parcul National al lacurilor din Plitvice are o suprafata de peste 36 000ha. El se întinde pe un podis carstic asezat între muntii împaduriti Mala Kapela si Plejesevica.

Doua râuri, Crna (Negru) si Bijela (Alb) au format in timp o salba de 24 de lacuri dispuse etajat. Acestea curg dintr-un in altul prin cascade formate peste tuf.

Fenomenul natural se explica prin faptul ca apa se încarca cu carbonat de calciu provenit din calcarele si dolomitele erodate în amonte, dupa care o parte din solutie precipita pe vegetatia de pe marginea lacurilor formând în permanenta baraje de travertin.

Travertinul este astfel o roca spongioasa, dar suficient de dura pentru a forma baraje naturale pe diferitele niveluri ale râului.

E posibil ca spectaculoasele nuante de verde ale apei din lacuri sa se datoreze atât verdelui vegetatiei dimprejur, dar si refractiei luminii într-un mod mai particular, având în vedere ca aici avem o solutie saturata de carbonat  de calciu.

Rezervatia naturala exista din anul 1949. A fost înscrisa în lista UNESCO a monumentelor naturale în anul 1979.

Apa din lacuri e populata cu pesti, care  seamana cu pastravii. Acestia convietuiesc pasnic cu numeroasele rate salbatice. Exista si numeroase specii de flori si de insecte.

Ratele, ca si pestii care stau la cersit mâncare de la turisti, sunt învatate cu oamenii si le-am vazut plimbându-si boboceii prin preajma pasarelelor de acces. Si parca tot ar mai vrea.

De cum intram dam de cascada mare de la Plitvice. O vedem de undeva de sus. Coborim apoi la nivelul apei, traversam un lac pe o puntre de lemn si mergem la baza ei. E impresionanta, are in jur de 50 de metri.

Apoi urcam pe malul celalalt si vedem salba de lacuri de sus din citeva frumoase puncte de belvedere.

Drumul ne coboara usor pina la un loc de popas. Aici sunt amenajate magazine de suveniruri, restaurante. Tot in acest loc este un punct de imbarcare pe niste vaporase care te transporta rapid pe apele lacului Kozjak. Acest lac este mare ca si indindere si am preferat sa luam vaporul pentru a cistiga timp si a nu ne plictisi de peisajul anost, lupsit de cascade. Aici a fost nevoie sa prezentam biletul de intrare.

Odata traversat lacul Kozjak reincepem urcusul printre lacuri si printre cascade. Vremea incepe sa se inrautateasca. Din fericire suntem echipati corespunzator, avem haine de ploaie. Cind te documentezi despre Plitvice intotdeauna vezi poze frumoase, facute pe vreme bune. Iar sa te ajunga ploaia pe aici e demoralizant.

Dar trebuie sa stim sa ne bucuram de acest loc indiferent de vreme.

Mergem mai departe, mereu in urcare usoara. Poposim la lacuri, la cascade. Si pe nesimtite ajungem la ultimul lac. Podetul ne aduce intr-un loc cu asfalt unde exista un fel de minibus care sa te duca la intrarile in parc.

Noi am mers tot pe jos ca era pacat facem altfel. Chiar daca afara s-a pus pe plouat. Ajungem la poarta 1 si de acolo luam un minibus din asta care sa ne ajute sa trecem de lacul Kojak insa pe celalalt mal. Coborim si apoi ne angajam pe o alee. Nu peste mult timp dam de o groapa imensa. Se poate cobori si ajunge din nou pe malul lacurilor.

Nu ratam nici acest obiectiv. Practic trecem printr-o grota si coborim pe malul apei. Ploaia se inteteste, ne gasim un loc adapostit sub o surplomba. Scapam destul de uscati spre deosebire de turistii suprinsi nepregatiti de vremea rea. Privelistea insa e si mai frumoasa: pe linga apa de smarald si albus cascadelor locul se populeaza cu fete frumoase care sici ca au participat cu toate la concursul de tricouri ude :)

Banca in ploaie

Udati, dar nu demoralizati

Parcul pustiu

Mergem spre amonte sa mai admiram citeva cascade si sa mai facem poze. Turistii sunt tot mai putini fiind alungati de ploaie. Si astfel beneficiem de intimitate intr-un unul dintre cele mai aglomerate locuri din Europa. Plimbarea asta dinspre seara a fost minunata, ne-a ajutat sa intelegem mai bine spiritul locului.

Iesirea  din parc am facut-o tot pe la Poarta 2. De la Plitvice am plecat insa cu un suvenir: nu, n-am luat cu mine nici apa, nici vreo cascada si nici un peste. Am cumparat, pentru aproximativ 10 euro, un album fotoextrem de reusit cu poze facute in toate cele patru anotimpuri.

Va las in continuare sa va delectati cu fotografii:

Aglomeratie in fata cascadei mari. Cu rabdare insa poti face poze si fara oameni

Dupa

Salba de cascade

Lacuri si punti

Grota

Poteci de ape

Unul din cele mai frumoase puncte de belvedere

Drumuri peste ape

Cascada Evantai

Paralele

Firisoare de apa

Iata si o lista statistica a lacurilor

DenumireAltitudine(m)Suprafata(ha)Adincime(m)
Gavanovac 519 1.0 10
Kaluđerovac 505 2.1 13
Novakovića brod 503 0.4 5

In incheiere va spun doar atit: mergeti la Pltvice de cite ori aveti ocazia. Va fi o zi cistigata.