Capitala Croatiei, Zagreb

Data publicarii: 04 apr 2014

Inainte de a ne desparti de Croatia am vizitat si capitala, orasul Zagreb. Este un oras modern, plin de viata, semn ca ora exacta si afacerile mari se fac aici. E un oras european in adevaratul sens al cuvintului, curat, pus la punct foarte bine in ceea ce priveste serviciile publice.

Zagrebul are astazi aproape 800.000 de locuitori.

Gara din Zagreb

Noi ne-am inceput calatoria in fata garii. De aici si pina in centru traversezi citeva parcuri. E o plimbare agreabila ce nu dureaza mai mult de 30 de minute. Centrul Zagrebului este considerat a fi in piata Ban Jelacic.

Parcul Maksimir

piata Ban Jelacic

Pe o straduta laterala patrundem in Delac, piata de legume si fructe a orasului. Se gasesc de toate, negustorii, ca pretutindeni, isi lauda zgomotos marfa.

Iesim din piata pe coltul opus penrtu a vizita catedrala orasului. E o constructie impresionanta, inalta ce te face sa te simti mic.

Zagrebul este un oras impartit in doua: orasul de jos si orasul de sus. Ca sa ajungi in orasul de sus poti folosi treptele sau funicularul. Noi am preferat varianta sportiva.

Inainte de asta am mers insa pe principala strada pietonala, Ivana Tkalcica. Locul e plin de terase, restaurante si artisti stradali. Mergem pina la capatul strazii iar apoi urcam citeva sute de trepte pina in orasul de sus.

In partea inalta a Zagrebului se afla cladirile guvernamentale grupa in jurul pietei Trg Sveto Marka. In mijlocul pietei se afla o bisericuta foarte frumoasa al carei farmec este dat de acoperisul sau. Biserica poarta hramul Sf. Marcu. Acoperisul este un mozaic multicolor in care au fost create stema orasului Zagreb si stema Croatiei.

Din pacate nu am putut intra in interior. Ne-am nimerit intr-o zi in care biserica era inchisa. In apropiere am cautat Muzeul de Arta Naiva. Nu am putut face poze. Este un muzeu dedicat practicantilor de arta naiva din secolul al XIX-lea, fiind locul unde gasim peste 1,850 de lucrari de arta.

Detalii legate de acest muzeu, pe site-ul oficial:

Cele mai multe din picturi, sculpturi si desene au fost realizate de catre artisti croati, laolalta cu cativa artisti internationali. Din cand in cand, acest muzeu este gazda unor expozitii de arta naiva, fiind amplasat la primul etaj al Palatului Raffay care a fost construit in perioada secolului al XVIII-lea. Muzeul de arta naiva este considerat a fi primul de acest fel din lume.

Daca tot suntem in orasul de sus, ar fi de preferat sa vedem si o panorama a orasului. Aceasta intentie ne duce la asa numitul Muesum of Broken Relationships. In traducere Muzeul Relatiilor Deteriorate.

In fapt este vorba de un turn in care erau inchisi sotii care aveau probleme in casnicie. Acolo puteau discuta si rezolva disputele. Legenda spune ca a existat doar un singur cuplu care a iesit din acet turn fara sa se fi impacat.

De linga turn observam bine si funicularul. Nu e lung, are cam 70 de metri. E folosit in special de locuitorii orasului de sus dar si de catre turisti. Noi coborim pe scarile amenajate chiar pe linga sinele sale.

Si astfel ne incheiem scurtul si frumosul peripliu prin centrul capitalei croate. Dar nu plecam pina nu vedem si cele mai bune locuri din Zagreb...unde poti fi ingropat. Mergem la Cimitirul Mirogoj. O gluma locala spune ca locurile de veci de aici sunt mai bune decit multe case din oras.

Situat in partea de nord a Zagrebului, Mirogoj este unul dintre cele mai frumoase cimitire din Europa. Aici pot fi admirate cateva mausolee absolut spectaculoase, iar peisajele de tip englezesc sunt imprejmuite de o ampla arcada in stil neo-renascentist, datand din secolul al XIX-lea.

Candelele palpaitoare, asezate alaturi de pietrele funerare bogat ornamentate si inconjurate de flori multicolore, transforma acest loc de odihna a mortilor intr-un colt de paradis destinat celor vii.

Este interesant de observat felul in care sunt reprezentate aici diferitele religii, limbi si culturi. Cimitirul reprezinta ultimul loc de popas pentru personalitati locale precum Drazen Petrovie, dr. Franjo Tudman, Petar Preradovie sau Ljudevita Gaja.

Mormindul primului presedinte al Croatiei, dr. Franjo Tudman

Plecam din Zagreb tintind o alta captala europeana, Belgrad. Ne asteapta un drum lung, de aproximativ 500 de km si intilnirea cu un oras cel putin la fel de interesant. Dar despre asta intr-un episod viitor.