Slovenia: Maribor, Celje, Ljubljana

Data publicarii: 14 mai 2014

A venit timpul sa facem cunostinta cu Slovenia. Sau, dupa cum ne indeamna afisele publicitare  de la Tourist Info, sa simtim Slovenia.

Intrarea in aceasta mica tara europeana am facut-o dinspre Croatia printr-un mic punct de frontiera aflat linga orasul croat Varazdin. Cei de la Politia de Frontiera s-au holbat indelung la noi si la portbagajul nostru, de parca n-ar mai fi vazut masini romanii. Si ni s-au adresat in limba italiana.

Am dormit la o pensiune din satul Martjanci, aflata destul de aproape de granita cu Austria. De altfel cunoasterea limbii germane e obligatorie daca doresti sa te intelegi cu cei de aici. Asta bineinteles daca nu preferi slovena.

Dar hai sa va spun cite ceva despre Slovenia:

Este una din cele mai mici tari din Europa cu 20 000  kmp suprafata si o populatie ce depaseste cu putin 2 milioane de locuitori. Cu toate aceastea, slovenii au cam de toate: munti, câmpii, dealuri, iesire la de Marea Adriatica. Slovenia a facutt parte din Iugoslavia, fiind cea mai bogata si mai dezvoltata dintre republicile federale; asigura cam un sfert din exporturile acesteia. Acum este membra a Uniunii Europene si se afla si in zona Euro.

Maribor

Primul oras vizitat a fost Maribor, al doilea oras al tarii si fosta capitala culturala europeana in anul 2012. Drumul este bine semnalizat, practic toate indicatoarele de trimit in zona centrala unde se afla si obiectivele de interes. Dupa ce ne invirtim putin cu masina trecem podul peste riul Drava si folosim parcarea unui mall. De acolo revenim pe jos in centru.

Facem rost de o harta si luam la pas centrul vechi. Intram prima data in basilica inchinata Fecioarei Maria. Este o constructie inalta si sobra din caramida rosie, cu doua turnuri gemene. Interiorul are citeva sculpturi interesante dar si picturi. Basilica este parte a unei manastiri franciscane.

De aici, in citiva pasi suntem in Piata Libertatii( Trg Slobode ). In mijlocul pietei este un monument ciudat iar in spatele lui se afla tarabele comerciantilor. Astazi sunt prezenti aici negustori italieni ce ne imbie sa cumparam produse traditionale din Toscana.

Imediat linga piata se afla Castelul Maribor. L-am admirat doar de afara. IIn zilele noastre, castelul gazduieste Muzeul Regional din Maribor si este unul dintre cele mai vizitate muzee de catre turisti.

Castelul Maribor dateaza inca din secolul al XV-lea, mai exact din anul 1478, constructia lui durand pana in anul 1483. A fost ridicat de catre Regele Friederik al treilea, ca si o cetate fortificata, pentru ca orasul sa fie protejat de catre cotropitori. Aici au trait numeroase familii feudale, regi si nobili, precum si cavaleri si papi. Unele dintre cele mai importante personalitati care au locuit de-a lungul timpului in Castelul Maribor sunt: Papa Pius al IV-lea, Imparateasa Maria Tereza si Imparatul Leopold. Tot aici a concertat la si celebrul compozitor Franz Liszt.

Intram apoi in mica si cocheta Piata Grajdski. De aici alegem sa mergem si sa ne pierdem pe stradutele orasului. E bine ca atunci cind te plimbi prin Maribor sa ridici privirea. Pentru ca la geamuri se gasesc tot felul de decoratiuni.

La un moment dat iesim intr-o piata mai mare, Piata Slomskov, unde se afla Catedrala Orasului, un parc, un sediu impozant al Postei Slovene. Pe latura vestica e o alta cladire mare dar nu am reusit sa imi dau seama ce este.

Vizitam catedrala, e frumoasa si chiar merita vazuta. Pe un vitraliu il gasim pe Papa Ioan Paul al II-lea, care a vizitat Mariborul in 1999. Aceasta vizita mai este semnalata inca intr-un loc, pe o placuta comemorativa din marmura. De asemenea e impresionant tavanul pictat.

Plecam iarasi pe stradute si poposim in Piata Mare(Trg Glavni) a orasului. Aici ne atrage atentia un monument dedicat celor care au murit de ciuma. Tot in Trg Glavni se afla si cladirea primariei, construita in stil renascentist in 1515.

Din Piata Mare am iesit pe linga apa. Am mers pe malul Dravei intre doua poduri, am mai urcat in cetate cind ni s-a parut ca vedem un loc interesant.

Orasul Maribor e de vazut, centrul sau are un aer medieval autentic. Sa nu uitam ca este atestat inca de la 1254. Toata vizita noastra a durat in jurul 3-4 ore.

Celje

In drum spre capitala Ljubljana am mai facut un scurt popas in orasul Celje. Ne-a atras atentia un castel aflat linga oras, pe o stinca neagra, asa cum zice poezia. Orasul in sine nu are prea multe de oferit, dar o excursie pina la castel chiar merita facuta. Pentru cei ce se grabesc, asa cum suntem si noi, se poate urca cu masina pina la poarta castelului.

In timpurile vechi aici au locuit contii Celje. Dupa marea rascoala taraneasca de la 1515 cetatea a inceput sa isi piarda din importanta strategica. Dupa 1882 cind s-a amenajat aici un muzeu, castelul a fost reconstruit.

Panorama de sus e foarte frumoasa. Se vede de sus orasul si riul Savinja ce isi croieste drum printre dealuri impadurite.

Se poate merge pe ziduri, urca in turnuri, admira citeva piese de muzeu, iar intrarea nu e deloc scumpa.

Ljubljana

Si iata ca am sosit si in capitala Sloveniei. E un oras tare frumos, linistit in care e o placere sa te plimbi. Ca si la Celje am vizitat prima data cetatea, pusa tot undeva sus pe un deal. Se poate ajunge cu masina dar si cu funicularul.

Cetatea de la Ljubljana e mult mai bine ingrijita. Interiorul arata impecabil. Exista si posibilitatea de a merge intr-un loc inalt, un turn cu ceas, si de a vedea orasul de sus.

vechi

si nou

Astfel observam ca Ljubljana este un oras destul de intins cu parti vechi si noi bine delimitate. Are 270 000 de locuitori. Este strabatut de riul Ljubljanica.

Mai intram intr-o capela aflata tot in interiorul cetatii si care este foarte bine conservata.

Coborim apoi in oras si ne plimbam pe strazi. Simbolul Ljubljanei este dragonul. De unde si pina unde? veti intreba. Ca doar nu suntem prin Asia.

Locuitorii orasului au indragit foarte mult Podul Dragonului, in prezent cel mai mare pod rutier al Ljubljanei. Podul a fost inaugurat la inceputul secolului XX pe vremea cind orasul era sub stapinire austro-ungara. Numele i se trage de la cei patru dragoni aflati la capete. Podul a fost construit din beton armat si este primul pod asfaltat din tara.

Un alt simbol al orasului Ljubljana este Podul Triplu. Dar sa vedem ce este el:

Podul Triplu sau Tromostovje a fost creat de arhitectul Jo×e Plecnik si consta in trei poduri separate, alaturate.

Podul Tromostovje leaga piata Prešeren de centrul istoric al Ljubljanei. Bineinteles ca initial a existat doar singur pod. Cele doua poduri pietonale au fost adaugate podului initial in anii 1929 - 1932 si astfel constructia a devenit un reper arhitectural important al orasului.

Piata de linga Podul Triplu e si ea interesanta. In primul rind prin forma, e o piata circulara. Apoi prin biserica rosie de linga si printr-o constructie in stilul fierului de calcat de la New York, dar bineinteles de dimensiuni mult mai mici.

Seara se lasa repede caci deja e sfirsit de octombrie asa ca ultima parte a plimbarii o facem mai pe noapte. Vizitam scurt si Catedrala Sf. Nicolae. Biserica dateaza din secolul XIII si a fost una dintre cele mai agresate biserici din Slovenia. A fost incendiata in mod intentionat, pe rind, de ototmani, nazisti si fascisti.

Catedrala Sfantul Nicolae a fost construita in stilul arhitectural gotic. In prezent, biserica este reprezentata de stilul arhitectural baroc. Cladirea prezinta o cupola verde si doua turnuri gemene, de-o parte si de alta a ei. Frescele pictate pe zidurile exterioare si interioare ale cladirii sunt singurele care au ramas originale in urma reconstructiilor si renovarilor. Acestea dateaza din anul 1703 si au fost realizate de catre pictorul italian Giulio Quaglio.

Interiorul bisericii prezinta un altar principal, unde sunt sculptati de o parte si de alta ingeri. Mobilierul bisericii a fost schimbat in anul 1950. Candelabrul cu trei brate sta atarnat de bolta bisericii si vitraliile care acopera ferestrele dau acesteia o lumina aparte. Icoanele din interiorul acesteia sunt pictate de cativa artisti cunoscuti din Italia si sculpturile ce reprezinta sfintii, dateaza inca din secolul al XVI-lea.

Exteriorul bisericii este foarte colorat, aceasta prezentand o cupola rotunda de culoare verde si doua turnuri inalte ce strajuiesc partile laterale ale Catedralei. Ferestrele si zidurile exterioare sunt si acestea pline de culoare, verdele predominand in ambele cazuri. Usa principala este construita din lemn de cires si prezinta o nuanta de rosu aprins.

Ultimele ore le-am petrecut in Ljubljana in atmosfera romantica felinarelor dar si a ploii. Ne-am plimbat pe principala strada de promenada bucurindu-ne de atmosfera ce ne amintea de Brasov. Apoi am revenit pe malul apei oprindu-ne din cind in cind pentru poze.

Si uite asa am trecut si prin primele trei orase ale Sloveniei intr-o singura zi. De aici ne-am indreptat catre zona muntoasa. Pentru urmatoarele doua zile ne-am stabilit in cocheta statiune Kranjska Gora.