Slovenia: Pasul si virful Vrsic

Data publicarii: 23 mai 2014

La sfirsitul frumoasei zile petrecute la Bled, profitind de faptul ca inca mai erau vreo doua ore de lumina cind am ajuns in Kranjska Gora, am hotarit sa urcam cu masina pina in Pasul Vrsic. Pina la urma ne-am ales chiar cu o mica excursie in circuit ce a durat vreo ora si jumatate.

De la Kransjka Gora se desprinde o sosea ce urca in munti. Pe masura ce inaintam pe vale soseaua se ingusteaza. La un moment dat incep serpentinele. Fiecare curba este numerotata, asa cum am mai intilnit si pe drumurile de altitudine din Austria.

La un moment dat ne oprim vazind niste panori explicative. De aici aflam mai multe lucruri despre zona.

Soseaua este cea mai inalta din Slovenia si atinge pasul Vrsic la 1611m. Acum poarta denumirea de Ruska Cesta sau Drumul Rusilor. A fost construita in anul 1915 in timpul primului razboi mondial. Cei care au dus greul constructiei au fost prizonierii de razboi rusi de unde si numele dat soselei.

La nord de pasul Vrsic

Dupa o scurta plimbare in care am sperat sa gasim un loc bun de belvedere pentru frumoasele creste ale Alpilor Iulieni, am urcat in masina si ne-am oprit in pas. Aici mai aflam niste lucruri:
dupa Primul Razboi Mondial pasul a fost granita Iugoslaviei cu Italia. Se mai numeste Werschetzpass si Passo della Moistrocca. Dupa 1945 partea nordica a fost  incorporta in Iuguslavia si mai apoi in Slovenia.

Vrsic este un diminutiv si s-ar traduce cu virf mic sau virfulet. Si intr-adevar deasupra pasului se gaseste un virf cu denumirea Vrsic inalt de 1738 de metri. Pasul Vrsic este un important punct de plecare in trasee montane care duc pe virfurile din apropiere:  Mala Mojstrovka (2332 m), Velika Mojstrovka (2366 m), Planja (2453 m), Prisojnik sau Prisank (2547 m), Razor (2601 m), Šitna Glava (2087 m).

Noi optam sa urcam totusi pina pe virful Vrsic. Pare a fi aproape. Pina la el intinim doua cabane, ambele inchise. De fapt tot locul e pustiu si de aceea e numai al nostru. Prima cabana intilnita se afla chiar in pas si se numeste Ticarjev Dom. Din pacate e  inchisa. De fapt in apropierea drumului se afla multe cabane dar din cauza acestui octombrie tirziu sunt toate inchise.

Pe drum avem mai tot timpul in prim plan virful Prisank cel mai inalt din zona, 2547 de metri, un pic mai inalt decit Moldoveanu al nostru. Incercam sa ghicim cum s-ar putea urca pe acest virf. De unde suntem noi se coboara intr-o sa. Iar de acolo sunt doua trasee care trebuie sa urce cam din scurt o diferenta amre de nivel, cam 900-1000 de metri.

Ajungem la o alta cabana, aflata cam la 15 minte de pas. Aceasta e situata chiar sub virful Vrsic. Acum avem o portiune mai abrupta de urcus pe un pamant usor alunecos dar pina la urma ajungem cu bine, adica fara cazaturi, pe virf.

Momentul in care am ajuns e de-a dreptul inaltator. Soarele incepe sa apuna iar lumina lui se proiecteaza pe imensii pereti de calcar ai Alpilor Iulieni. E un adevarat spectacol. Tot pe virf gasim o cutie metalica unde se gaseste caietul de virf. Cei ce ajung aici se pot trece in acest caiet. O facem si noi si rasfim caietul in cautare de alti romani care au urcat pe Vrsic.

Incepe sa bata un vint puternic iar noi trebuie sa ne intoarcem. Impreuna cu Ramona decidem sa ne intoarcem in pas “in-style”, adica pe un traseu nemarcat si aparent mai scurt. Asadar coborim ceva mai abrupt pe niste poteci cam dubioase. Avem chiar si pasaje de urcare, iara coborim, in final ajungem intr-o poiana. De acolo pleaca un drum forestier care ajunge in pas ceva mai jos de locul in care avem noi masina. Ne-a iesit!

Virful Prisank si crucea de pe el

Afara se lasa noaptea pe vale. Crestele sunt insa in flacari oferind un spectacol grandios si unic.