Italia: La pas prin Trieste

Data publicarii: 21 iul 2014

Trieste, Italia. Un loc familiar romanilor, cei care fugeau din Romania pe vremea comunismului ajungeau in Italia exact pe aici. Noi nu mai avem astfel de ginduri, intre timp situatia s-a schimbat radical: acum putem calatori, munci fara restrictii in cea mai mare parte a Europei. In Trieste romanii constituie a doua minoritate, dupa sirbi.

Pentru noi Trieste a fost un oras de popas in drum catre Croatia. A fost punctul cel mai indepartat de casa atins in semiluna de miere. Am petrecut aici cam 4 ore, suficient pentru a ne bucura de atmosfera oferita de acest oras.

Mie imi place in Italia. Am fost de putine ori insa de fiecare data numai simplul fapt de a ma plimba prin orasele mai mari sau mai mici si sa trec pe linga cladirile vechi si lucrate cu mult bun gust mi-a dat o stare de bine.

Ajungem la Trieste venind dinspre Slovenia, de la Postojna. GPS-ul ne duce fara greseala chiar in centrul orasului. Gasim o parcare ieftina, linga mare si linga Piazza Unita di Italia, care arata impresionant: are forma literei U cu deschidere catre apa. Pe laterale sunt doua cladiri impunatoare si tare frumoase. Pe centru iti atrage atentia primariei, singura dotata cu turn-ceas.

Pe una din laturi se gaseste biroul de turism, unde mergem sa luam o harta si sa mai intrebam cite ceva. Aflam astfel ca Palatul Miramare, aflat la 8km de Trieste, azi e inchis. Curat ghinion, coane Fanica!

Nici vizibilitatea nu e grozava asa ca nu am mai mers pina acolo. Vazusem pe Internet niste fotografii impresionante cu Palatul, marea si cu Muntii Dolomiti in fundal. Poate alte data..

Parasim piata centrala a orasului si pina sa ajungem in alta ne oprim sa cumparam inghetata. Italienii sunt artisti si in acest domeniu, absolut nicaieri nu am mincat inghetata mai buna. Si ca sa vedeti de ce: dupa ce am plecat din Trieste nu am mi-a mai trebuit inghetata decit dupa vreo 8 luni! Tot dupa vizita la Trieste eu si Ramona am convenit sa numim inghetata vinduta in Romania si in restul lumii crema congelata.

Trecem apoi in Piata Bursei unde admiram o cladire cu coloane care cindva adapostea Bursa de la Trieste. Acum este cladire oficiala dar sincer nu am retinut ce institutie isi desfasoara activitatea in ea.

Ne indreptam de aici catre vechiul teatru roman. Au ramas niste ruine din caramida rosie. De aici urcam catre Castelul San Giusto. Drumul merge pe niste strazi inguste si inclinate pe care mai circula si masini. Cum parcheza si cum ies din parcari asta e o adevarata arta.

Un vechi arc roman pierdut printre cladirile din Trieste

Pe final dam de o strada mai lata pavata cu lespezi mari. La final ajungem intr-o piateta aflata chiar in fata catedralei San Giusto. O vizitam si ramanem impresionati de frumoasa constructie din piatra.

Pina sa ajungem la castelul propriu-zis trecem prin Forumul Roman, care acum are aspectul unei piete largi in care s-au pastrat coloane si fragmente de coloane. Urcam pe sub turnul de la intrare. Taxa de acces e doar 2 euro.

Mare lucru nu e de vazut inauntru dar esti intr-unul din punctele inalte din oras iar belvederea e pe masura. Undeva departe deslusim si silueta castelului Miramar.

Revenim in centru pe un alt drum si facem o pimbare pe principalele strazi de promenada. Ne impresioneaza o mare catedrala sirbeasca numita catedrala Sf. Spridon, din pacate inchisa.

La Trieste exista si un canal, relativ scurt ce patrunde in oras pina in Piata Sant Antonio Novo. Seara e o placere sa te plimbi pe aici.

Piata mai sus amintita e dominata de o cladire impozanta Chiesa Sant Antonio Taumaturgo. Din fericire aceasta biserica este deschisa si o putem vizita in voie.

Ne pierdem iarasi pe stradutele din centrul vechi al orasului. La un moment dat ajungem iarasi linga mare si descoperim o biserica ortodoxa greceasca. Oamenii sunt pe punctul de a o inchide insa ne lasa sa intram.

E de departe cea mai deosebita si surprinzatoare biserica ortodoxa pe care am vazut-o. Este construita si decorata in stil venetian, cu sfinti pictati pe tablouri de mari dimensiuni, cu tavan casetat si cu un altar opulent. Total diferita de ceea ce exista la noi.

Dupa caderea intunericului ne-am plimbat pe malul marii. Am trecut pe linga frumoasa cladire a acvariului care noaptea era luminata astfel incit sa fie bine pusa in valoare.

Probabil multi dintre noi trec pe linga Trieste in drum catre Italia sau dinspre Italia. Macar odata merita sa va opriti si luati la pas orasul asa cum am facut si noi.