Muntii Trascau: plaiuri frumoase si Chei Intregalde

Data publicarii: 26 aug 2014

Cu deosebita placere ne intoarcem din nou in Muntii Trascau. Chiar daca nu sunt inalti, au de oferit niste peisaje extraordinare si de aceea imi doresc mereu sa descopar poteci noi. E sfirsit de aprilie, in jur totul e verde, pomii au inflorit.

Impreuna cu Ramona, Oana si Ciprian plecam la drum pe ruta Brasov - Sibiu - Alba Iulia - Intregalde. Lasam masina in curtea caminului cultural din sat. Mergem un pic inapoi, catre Alba Iulia, si o luam pe prima ulita la stinga. Tinem un drum care merge pe linga apa.

Cam dupa o ora de mers parasim drumul catre dreapta si incepem sa urcam, tot pe un drum la inceput noroios, o panta mai mare. Nu dureaza mult si iesim pe un plai de toata frumusetea ce ofera privelisti in toate partile. Incep sa apara si primele suri. De asemenea mai exista citeva case locuite si o biserica. Ne aflam in satul Popesti.

Facem o pauza de masa intr-una din livezile de pe marginea drumului, cam dupa doua ore de mers. De acolo urcam inca putin si ne oprim la bisericuta veche din lemn. Nu e nimeni prin preajma. Intram in curte si ne uitam inauntru pe geamuri. In jur sunt morminte vechi, multe parasite, neingrijite.. Cu toate astea Cel de Sus s-a ocupat intrucitva de ele si le-a adus celor adormiti o sumedenie de flori.

Plecam mai departe, mereu in sus. Oana si Ciprian ne spun ca mai avem de urcat un deal iar de acolo drumul va fi cam drept. Curg apele pe noi ca e destul de cald insa urcam dealul cu bine. Facem o pauza linga un vechi saivan si ne uitam in departare ca peisajul incepe sa se schimbe. Din pacate vizibilitatea nu e chiar grozava.

Incepem sa mergem pe drumul cel drept care ne ofera suisuri si coborisuri usoare. Ne apropiem de un alt catun, Iliesti,  locuit de citiva oameni. Aici insa trebuie sa trecem o vale. Apoi urcam la o casa unde Oana si Ciprian au o cunostinta careia ii aduc niste poze. Omul e tare primitor si nu se lasa pina nu ne da un pahar de palinca. Nu e chiar cel mai indicat tratament insa cumva prindem puteri. Tot el ne indica o poteca mai prietenoasa care sa ne duca la drumul pe care il avem de urmat in continuare.

Ne luam ramas bun si incepem urcarea. In drum dam de sotia acestui om, care e la pascut cu vacile. Stam un pic de vorba cu ea apoi urcam o bucata scurta mai abrupt si ajungem in drum. De aici ne e destul de simplu. Avem de tinut doar inainte in directia catre Cheile Rametului.

Ajungem intr-un alt catun pe care il gasim ceva mai animat. Adica sunt vreo trei oameni care incearca sa isi potoleasca cainii. Intram in vorba cu ei, ii mai intrebam despre drum.

De aici incolo incepem sa coborim. Peisajul e din ce in ce mai frumos, vedem Cheile Rimetului dintr-un unghi inedit, frumos si spectaculos. O placere doar sa stai si sa privesti.

Ne apropiem de Dealul Geoagiului. In sat e noroi mare pe care ne straduim sa il evitam asa cum putem. Cerem la o casa informatii despre cum ajungem la Botani. Trebuie sa ne intoarcem putin, sa trecem prin curtea unui localnic, sa sarim apoi un gard. Locul e noroios dar trecem cu bine. Ajungem undeva linga niste stilpi de curent si dam si de marcaje. E o cruce albastra. Acum avem certitudinea ca ne aflam pe drumul cel bun.    Coborim o poteca noroioasa si alunecoasa pina pe fundul vaii. Trecem apa si mergem in continuare tot pe linga riu.

Nu mai avem mult si ajungem la Botani, un sat care mai are doar citiva locuitori ce stau in niste case risipite. Aici suntem intimpinati de domnul Pompiliu Botan pe care il cunoscuseram acum un an tot cu prilejul unei excursii in Muntii Trascau. Atunci am stat cu cortul in curtea sa.

Intre timp domnul Botan a terminat lucrarile de renovare a casei si ne-a invitat sa stam la el. Casa arata foarte bine are cam tot ceea ce ii trebuie omului modern. Dovada ca omul sfinteste locul.

Seara o petrecem la povesti si la un pahar de palinca.

De dimineata ne trezim facem bagajele. Pe drum trece un calaret. Domnul Botam merge sa vorbeasca cu el. Calaretul e batrin, apre peste 80 de ani si merge la Tecsesti unde am inteles ca se va sfintii biserica manastirii de acolo. De altfel se pare ca se va aduna multa lume la acest eveniment.

Plecam si noi catre Tecsesti, de data asta nu mai gresim drumul si mergem pe poteca din padure folosita de localnici. Ne orientam foarte bine si dupa urmele de cal. Poteca urca usor, fara sa te supuna la cine stie ce efort si cu toate astea ajunge sus destul de repede. Dam in final intr-un drum mai lat pe care circula si masini. Iesim din padure pe marele platou Tecsesti. In stinga recunoastem jgheabul pe care am urcat anul trecut.

Intilnim pelerini care se indreapta care manastire fiecare cum poate: pe jos, calare, cu masina. Pe platou pasc vaci. Intram in satul Tecsesti si mergem si noi la manastire. Aici ne luam apa, rece si buna ca orice apa de la munte.

Cineva ne serveste cu un cozonac foarte bun. Plecam catre Poiana cu Narcise, aflata sub Piatra Cetii. Nu gasim foarte multe flori dar asta nu ne supara. Cerem voie sa intram si sa facem poze. Revenim la manastire si intrebam pe unde trebuie sa mergem ca sa iesim deasupra Cheilor Intregalde si apoi la Modolesti. Doi localnici ne arata un drum ce taie un deal in partea de sus. Ne arata si un copac unde ar trebui sa gasim marcaj.

Urcam abrupt catre copacul indicat si intr-adevar dam de marcaj. Putin mai sus iesim in drum. Intilnim doi turisti care urcasera din Modolesti si schimbam citeva cuvinte. Piatra Cetii domina zona, se vede extraordinar de frumos. De aici mergem prin niste poieni largi. Marcajul e din ce in ce mai rar, din lipsa de locuri unde ar putea fi aplicat. Ne incurcam un pic si ajungem linga o baltoaca mai mare si noroiasa. Nu am mai gasit amrcaj de ceva vreme si incepem sa il cautam. Ne raspindim, exploram, nimic. Alegem sa urmam un drum ce pare mai circulat. Urcam un delusor intrem in padure, coborim putin, drumul se infunda. Printre coapci vedem casele din Dealul Geoagiului.

Revenim la baltoaca dupa aproximativ o ora. In poiana aparuse o masina de teren. Ne hotarim sa mergem sa ii intrebam pe oamenii aceia de traseu. Eu nimeresc o poteca, destul de putin calcata. Dupa vreo cinci minute stupoare! Dau de amrcaj. E vechi, amarit, pus pe o piatra mica, dar exista. Peste alte citeva minute mai gasesc unul. Ajungem intr-o sa. Si cosntatam ca suntem undeva deasupra Cheilor Intregalde. Teoretic am fi pe drumul cel bun. Oamenii cu Jeepul ne arata pe unde sa o luam, ne spun ca drumul nu prea e umblat. In prima faza trebuie sa tinem linia crestei pina ajungem intr-un loc mai inalt strajuit de brazi. Aici regasim si marcajul nou. De aici poteca e clara. Mai urcam un pic apoi coborim destul de tare pe un picior de munte.

Gasim flori felurite, citeva narcise. Peisajul e superb, avem in stinga abruptul Cheilor. Undeva mai departe, peste vale, admiram Piatra Craivei.

La un moment dat muchia se ingusteaza. Ne oprim linga un marcaj care ne arata ca trebuie sa facem la dreapta brusc. Cautam insa nu mai gasim nimic, nici marcaj si nici poteca. Ne ducem pe un loc mai inalt si vedem un platou cu iarba. Intuim ca acolo trebuie sa ajungem insa nu vedem nici o posibilitate decenta de a continua.

In lipsa de altceva alegem o varianta “indecenta”, pe o poteca de animale care se pierde repede in covorul de frunze. Mergem la intuitie, trecem de o zona cu craci cazute si reusim sa iesim in platoul cu iarba. Pe o gramada de pietre regasim marcajul. Locul e tare fain cu vizibilitate buna catre Dealul Geoagiului.

Coborim o serpentina si ajungem intr-un loc unde iarasi e loc de putina confuzie. Caut marcajul intrind putin prin padure. Se aud pasi grabiti de animal mare, probabil deranjat de prezenta mea. Nu am vazut ce era. Intre timp Ciprian gaseste marcajul. De aici incolo totul a fost clar. Au inceput sa apara casele. Coborim abrupt pe poteci croite prin gradinile oamenilor pina dam de un drumeag ceva mai lat. Tinem acest drumeag si ajungem in drumul principal chiar la intersectia cu drumul ce duce la Dealul Geoagiului.

Merg vreo 2-3km pina la Intregalde sa recuperez masina. Apoi ma intorc la tovarasii de drum. Am ramas cu o stare de bine dupa excursia asta. Am strabatut poteci noi si m-am bucurat de doua zile superbe petrecute in natura.

Recapitulare traseu:
Ziua 1: Intregalde - Popesti - Iliesti - Sat Dealu Geoagiului - Botani.
Traseul nu este marcat.

Ziua 2: