Muntii Calimani: Stracior si Bistricioru

Data publicarii: 09 oct 2014

Inca de la prima si singura excursie in Calimani am avut dorinta de a merge si in partea cealalta a muntelui, la Bistricioru. Prima data am facut marea potcoava dintre Calimanul Cerbului - Retitits, Pietrosu si 12 Apostoli. Pentru asta am gindit o excursie separata, de sine statatoare. Ne-am adunat patru: Dan, Alin, Leo si eu.

Am plecat intr-o vineri la prinz cu masina pe ruta Brasov - Tirgu Mures - Reghin - Bistrita - Colibita. Am ajuns seara, am trecut de sat si in prima poiana am pus corturile pe malul riului. Noaptea a fost linistita, pentru ziua urmatoare se anunta vreme faina.

De dimineata ne trezim odihniti. Stringem corturile, mincam si ne urcamin Dusterul lui Dan care ne duce pina la intersectia a doua trasee: tringhti rosu spre Stracior si punct albastru catre Taul Zinelor.

O luam voiniceste la picior la inceput pe drum forestier. Peste citeva minute, linga un fost canton, traseul iarasi se desparte, o poteca triunghi albastru merge catre refugiul Salvamont si apoi direct pe Bistricioru. Noi alegem varianta mai lunga si mai frumoasa.

Colibita - Vf. Stracior - Vf. Bistricor - Cabana Salvamont - Colibita

Mergem in continuare pe drumul forestier. Gasim un izvor si ne facem provizii de apa. Dupa ceva timp marcajul paraseste drumul forestier si incepe un urcus abrupt. marcajele sunt relativ noi, dese insa zona nu e umblata si de aceea poteca nu e prea clara. Dam la un moment dat de o zona cu doborituri. Urcam printre ele, intram iarasi in padure si dupa citeva minute iesim intr-o poiana cu iarba inalta. Si cind zic inalta, spun ca e cam cit mine de inalta. Vedem marcajul undeva mai departe tot pe un copac. Mergem catre el si strabatem poiana cautind in continuu marcajul. Prin zona asta nu e poteca deloc. Noroc cu marcajele.

Intram iarasi in padure si ne asteapta un urcus abrupt printre niste stinci. La final vedem un pic din golul alpin. Prima impresie e ca ne cam departasem de Bistricior. Si cam asa si era. De aici tinem un fel de creasta impadurita, salbatica si foarte frumoasa. La un moment dat dam intr-un drumeag mai lat.

Incepem sa coborim usor si intram intr-o poiana larga unde niste cai pasc liberi. Exista si sursa de apa de care profitam din plin.

Facem si o pauza la umbra. Locul e deschis si incepem si vedem mai bine Calimanii, cu cei 12 Apostoli, si Pietrele Rosii. De asemenea se observa bine drumul de legatura dintre zonele inalte ale Calimanilor, Pietrosu si Bistricioru. In departare se desiting portiuni din Muntii Suhard. Plecam pe un drum lat care intra iarasi in padure. Marcajul sufera o transformare devenind din triunghi rosu banda rosie fara nici un avertisment. Ajungem sub virful Stracior.

Ca sa mergem pe el ne asteapta o portiune de mers printre jnepeni apoi o urcare pe o poteca stincoasa. Totul e foarte verde in jur. Poteca ne urca si in sfirsit vedem asa cum trebuie portiunea somitala a Calimanilor dominata de virfurile Negoiul Unguresc si Pietrosu. Ba, mai mult distingem Retitis-ul si Calimanul Cerbului. De asemenea ne bucuram si de ultimii rododendroni.

Urcusul e destul de abrupt dar relativ scurt asa ca nu trece mult si poposim pe virful Stracior( 1910m). Pe virf exista o cruce dar si o cutie metalica in care este un caiet. Doritorii isi trec aici numele si data la care au atins virful.

Vizibilitatea e foarte buna, aproape se vad virfurile Bistricioru si Zurzugau. Iar in departari bucati din Giumalau. Mai spre sud se disting culmile Muntilor Hasmas si Harghita. Stam destul de mult pe Stracior ca merita.

Virfurile Bistricioru si Zuruzugau

Plecam mai departe si undeva aproape e o intersectie de trasee: intilnim drumul care vine de la Pietrosu. Continuam si intilnim un indicator cam ciudat, triunghi albastru care merge catre Salvamont si Colibita.

Pe Vf. Bistricioru, in plan departat, Pietrosul si Negoiul Unguresc

Un ultim efort si suntem pe Bistricioru, la cei 1990 de metri ai sai. Si aici stam mult, facem pauza de masa, poze. De asemenea si pe Bistricior exista cruce si caiet de virf.

Plecam mai apoi catre virful Zurzugau. La inceput se coboara un pic pina ajungem intr-o sa. Catre Zurzugau pare a fi o padure de jnepeni din acest loc. Noi facem dreapta si incepem sa coborim puternic cind pe grohotis, cind pe poteca.

Dam de un parau de unde ne reaprovizionam cu apa. Apoi ne apropiem de Cabana Salvamont unde gasim multi copii. De aici mergem la vale trecind pe linga un refugiu nou care poate fi folosit cu incredere in caz de nevoie.

Intram in padure, mai iesim prin poieni si continuam sa coborim. Din cind in cind mai mergem pe portiuni mici pe drum forestier.

La un moment dat, fiind pe drumul forestier, pierdem locul in care marcajul o ia in padure. Si coborim, lin dar pe drumul lung, pina la o intersectie. In sus se poate merge la Taul Zinelor, e traseu marcat. Noi insa trebuie sa coborim catre masina. Intilnim aproape de intersectie o cabana noua, frumoasa, insa nu e nimeni sa intrebam care e statutul ei.

Cam dupa 8 ore incheiem circuitul. Luam Dusterul si plecam sa cautam un alt loc de cort. Ne mai oprinm linga Lacul Colibita pentru citeva cadre.

Concluzii si recapitulare: zona merita vizitata mai ales ca marcajele sunt noi, potecile neumblate, iar peisajul te lasa de multe ori fara cuvinte.