Muntii Bucegi: Cheile Orzei

Data publicarii: 13 nov 2014

Bucegii au fost dintotdeauna niste munti pe care i-am iubit mult. I-am colindat pe diverse trasee, mai blinde ori mai grele dar niciodata nu am ajuns in Cheile Orzei. Am fost aproape doar o singura data, in 1999.

Pina la urma a venit si un alt prilej, dar abia dupa 15 ani. Ne-am strins cinci: doua Ramone, doi Dani si un Bogdan. Am plecat la drum cu un Duster care ne-a urcat in Saua Dichiu ca mai apoi sa coboare usor catre Lacul Scropoasa.

Cabana Scropoasa

Lacul Scropoasa si amenajarile din apropierea lui

Linga lac e o uzina electrica si o cabana. Am aflat ca lacul fusese golit in zilele precedente asadar nu existau premise sa fim surprinsi de vreo viitura mai tirziu, in chei. Si intr-adevar, in amintirile mele Lacul Scropoasa era mai mare.

Cheile Orzei in amonte, inainte de baraj

Plecam pe o poteca bine conturata, dotata si cu marcaj cruce albastra. Lacul este prins in partea superioara a Cheilor Orzei de un baraj. Acolo este contruit un pod pentru a trece dintr-o parte intr-alta. Pe o stinca scrie Dobresti. Meregm pe o poteca ingusta marginita catre lac de niste balustrade. Apoi incepem un urcus destul de abrupt. Bineinteles ca am urcat ca sa avem de unde cobori.

Pod peste Ialomita in aval de Cheile Orzei

Proba de coborire

In citeva serpentine suntem iarasi pe malul Ialomitei. Un pod nou de lemn ne faciliteaza trecerea. De aici incolo insa parasim marcajul si mergem pe o poteca inspre amonte. Poteca nu e intotdeauna foarte clara dar drept e ca singura alternativa e sa mergi pe bolovani prin albia riului. Peretii se ingusteaza din ce in ce mai tare.

Albia

La un moment dat poteca se rupe si nu se mai poate inainta in siguranta. De aceea alegem sa coborim in albia riului. Trecem in partea cealalta si ne cataram pe bolovani mari. Trecem riul iarasi inapoi si urcam abrupt ca sa dam iarasi de poteca. Avansam si peretii se apropie din ce in ce mai tare.

Trecem iarasi apa de data asta pe un pod metalic de toata frumusetea. De aici incolo incepe sistemul de scari si punti care ne va duce pina aproape de baraj. Trebuie sa fim atenti fiindca in general pasim pe lemn alunecos iar in unele zone traversele sunt rupte. Incet-incet ne trezim suspendati pe unul din pereti. Mai incolo un pod ne trece pe partea cealalta. Inaintarea ne este oprita de o mare usa metalica.

Si daca tot trebuie sa ne oprim stam si ne cinstim cu tot felul de bunatati: de la ciocolata, ursuleti de guma si pina la batoane cu cereale. Desi suntem in plina vara in acest loc soarele patrunde cu greu. E racoare dupa pauza prelunga decidem sa ne indreptam spre locuri mai calde.

Barajul

Sistemul de poduri si punti

Pauza de masa

Drumul de intoarcere

Proba de urcare

Asadar facem cale intoarsa. Pe drum ne depasesc doi oameni care lucreaza la uzina electrica. Ei au coborit printr-un tunel care i-a adus mai jos de baraj scutindu-i de inca cel putin o ora de mers.

Ne oprim intr-un loc pentru a inspecta canalul prin care se da drumul la apa din baraj. Nu e chair mare,are cam 2 metri inaltime.

Cascada in Cheile Zanoagei

Revenim la Scropoasa pe acelasi drum. Si avind in vedere ca tot suntem aproape si ca tot mai este timp parcurgem si Cheile Zanoagei. Urcam pe poteca marcata catre Cabana Zanoaga si Lacul Bolboci. Pe drum ne oprim de citeva ori pentru a fotografia citeva cascade interesante. Ne oprim dupa pod, foarte aproape de iesirea din Cheile Zanoagei. Apoi coborim cuminti si relaxati catre Scropoasa unde ne asteapta Dusterul.

Excursia a fost una agreabila, nu ne-a supus la mare efort. In plus am vazut pentru prima oara spectaculoasele chei ale Orzei.

Deci sa recapitulam:
Traseu:

Lacul Scropoasa - Cheile Orzei si retur
Marcaj: cruce albastra + nemarcat

Lacul Scropoasa - Cheile Zanoagei si retur
Marcaj: cruce albastra
Durata: o ora si jumatate