Fagaras: dupa 15 ani pe Negoiu

Data publicarii: 18 nov 2014

Luna august din anul 2014 a fost una fructuasa din punct de vedere al excursiilor pe munte. Practic in fiecare weekend am fost in cite o excursie. Am inceput in Retezat. Am continuat in Piatra Craiului si Bucegi. Apoi am colindat Paringul si Munti Laoritei. Am mers si mai pe aproape in Postavaru si dupa aceea iar in Bucegi. Luna s-a incheiat cu doua zile in Muntii Fagaras.

Am plecat la drum cinci: eu, Ramona, Dan, Anca si Csabi. Am urcat cu masina pe Transfagarasan si am lasat-o imediat dupa iesirea din tunel, pe partea sudica a crestei. Ni s-a alaturat Nicu din Talmaciu.

Am plecat pe marcaj cruce albastra catre Lacul Caltun. De data asta am ales drumul pe sub creasta pe care il facem pentru prima data. Am urcat la inceput usor pina am traversat o muchie secundara. De aici avem de coborit intr-o mare caldare glaciara strajuta de virfurile Turnul Paltinului si Laita.

Prin aceasta caldare gasim si vreo doua piraie, sursa buna de apa. O vreme mergem relativ drept, cu urcari si coboriri usoare. Cind ajungem sub Vf. Laitel incepem o urcare mai sanatoasa printr-un loc cu jnepeni si stinci. Virfurile inalte, Caltun, Lespezi si Negoiu sunt inca vizibile.

Coborim din nou intr-o alta caldare glaciara iar de aici stiu ca urmeaza o urcare mai pronuntata pina linga Lacul Caltun. Ne regrupam inainte de urcare si dam asaltul final. Putin mai sus ne intilnim si cu traseul care urca de la Cabana Piscu Negru.

La Caltun e lume multa si vint. Stam pe malul lacului si ne odihnim. Deodata linga noi vin o fata si un baiat pe care ii remarcasem si nu stiam de unde sa-i  iau. Sunt Denisa si Beni de la Oradea, pe care ii cunoscusem in primavara in tura din Muntii Vladeasa. Ne bucuram de revedere si mai povestim de una-alta.

Plecam mai departe catre Negoiu. Intram pe randa rosie. Urcam deasupra lacului pe bolovani mari. Putin mai sus alegem traseul banda galbena pentru Strunga Doamnei. Nu am mai fost pe aici din 2012. Nu imi mai aduc aminte de mai nimic. Sunt surprins ca la finalul urcarii pe strunga  gasesc un cablu.

Prin Strunga Doamnei

Urcam cu bine si de aici incolo urmeaza o bucata mai lina, mai pe curba de nivel. De undeva se desprinde in stinga o poteca ce coboara in Caldarea Berbecilor si te urca apoi pe Muchia Podeanu. Prin locul asta se poate urca pe Vf. Lespezi. Dar pentru astazi aveam alte planuri.

Continuam catre Vf. Negoiu si incepem sa urcam mai sustinut. Oboseala si rucsacii mari incep sa isi spuna cuvintul dar, in ciuda panicii lui Nicu, stiu ca avem timp suficient sa facem tot ce ne-am propus pentru astazi.

Si iata-ne  pe virf: unii pentru prima oara, altii au pierdut sirul urcarilor. Eu sunt pe Negoiu abia a doua oara. Pe virf stam ceva mai mult timp. Facem cunostinta cu doi tineri din Sibiu, Raluca si Gerhard.
Dupa traditionala poza de virf incepem sa coborim catre Cabana Negoiu. Din pacate am prins o zi cetoasa si n-am vazut mai nimic de pe virf.

Ne indreptam catre Saua Cleopatrei si coborim destul de tare. Iar nu mai imi amintesc nimic. De jos apare un grup numeros de spanioli. Par tare obositi, au rucsaci mari si urcarea asta finala pe Negoiu pare ca ii cam demoralizeaza.

Ajungem si in Saua Cleopatrei iar de acolo coborim pe triunghi albastru. Marcajul e foarte des, cei ce au facut remarcarea nu au pus vopseaua peste marcajele vechi, preferind sa faca marcaje noi.

Drumul ne poarta pe niste bolovani mari pina la o stinca inalta ascutita, singuratica: Acul Cleopatrei.

Mai apoi bolovanii mari incep sa lase locul unei poteci obisnuite. Ajungem la Piatra Prinzului, loc de plecare catre Strunga Ciobanului. Incepem sa cautam niste locuri de cort dar nu gasim nimic potrivit asa ca ne ramane varianta foarte frumoasa de a dormi sub Cascada Saratii. Pina acolo insa mai e o bucata zdravana de coborit.

Amintirile mele au fost bune de data asta. Am gasit loc foarte fain pentru corturi aproape de cascada. Ne luam ramas bun de la Raluca si Gerhard care merg la Cabana Negoiu.

Punem corturile, ne instalam cit se poate de confortabil si ne punem pe povesti. Se face frig. De la un moment dat incolo purtam discutiile din cort in cort. Speram ca ziua urmatoare sa ne aduca vreme mai limpede.

Cabana Negoiu

Dimineata ma trezesc devreme sa il salut pe Nicu. El pleaca repede ca trebuie sa ajunga acasa pina la prinz. Noi mai lenevim, asteptam primele raze de soare care sa ne usuce corturile.

Pe la ora 10 incepem sa urcam. Luam la deal toata bucata coborita ieri pina la Piatra Prinzului, unde schimbam marcajul. Urmam crucea rosie care ne va duce prin Strunga Ciobanului. Peisajul se schimba pe masura ce urcam. Vedem bucati din Custura Saratii si admiram de jos Vf. Serbota. Ne rasfiram tare si clar avem nevoie de un moment de regrupare.

In fata noastra se vede o trecatoare ingusta printre stinci mari: Strunga Ciobanului. Facem o pauza mai lunga sa fim cu totii gata de atac. Urcarea se face printre doi pereti. Exista mai multe cabluri care ne inlesnesc ascensiunea mai ales ca avem rucsaci mari.

Trebuie sa fim atenti unde punem piciorul, sa ne tinem bine de cablu. Ajungem in punctul cel mai inalt din strunga si privim in partea cealalta. Cablul continua si ne asteapta o coborire ce pare mai dificila decit urcarea.

Ce e fain la Strunga Ciobanului este faptul ca, spre deosebire de Strunga Dracului si Strunga Doamnei, oricum ai aborda-o vei avea atit de urcat cit si de coborit.

Cind a fost vorba de ascensiune ne-am descurcat bine insa partea care ne-a pus probleme a fost coborirea. Pina la urma am trecut cu bine de zona mai accidentata. Dupa iesirea dintre stinci trebuie sa coborim destul de accentuat pe grohotis.

Mergem prudent, iar din cind in cind ne oprim pentru a admira Vf. Laitel. Drumul catre Caltun parea sa mearga pe sub creasta pe curba de nivel. Nu a fost chiar asa. Am avut citeva portiuni cu urcari si coboriri, citeva locuri unde a trebuit sa ne si cataram putin. Am gasit si sursa de apa.

Strunga Dracului

Ne reintilnim cu banda rosie undeva deasupra lacului Caltun. Coborim pe pietrele mari si facem o pauza mai lunga. Spre deosebire de ieri azi e putina lume. Citiva turisti germani ne intreaba cit fac pina pe Negoiu si inapoi, fara bagaje.

Noi facem sedinta tehnica: pe unde sa continuam: personal mi-as fi dorit pe creasta principala, restul grupului decide sa ne intoarcem pe sub creasta pe unde veniseram ieri. Zis si facut. Csabi pare a avea probleme ramane in urma si face pauze dese. Ne regrupam tirziu, dupa ultima urcare zdravana.

Cind apare Csabi ma speriu de-a binelea. Ceva nu functioneaza cum trebuie, e transpirat tare si foarte rosu. Clar are nevoie de o pauza de racire. De aici pina la masina distanta e relativ scurta iar drumul nu mai pune probleme deosebite. Asta bineinteles daca mergi cu atentie. Avem timp berechet sa ne uitam la culmea de vis-a-vis dominata de Vf. Musteica.

Incheiem excursia cu bine. Masina ne asteapta si ne va aduce repede spre casa. Pina la urma a iesit bine: am revenit pe Vf. Negoiu dupa 15 ani si in plus am mers pentru prima data pe Strunga Ciobanului. Obiectivele au fost atinse si de aceea consider excurisa o reusita.

Iar la final, sa recapitulam:

Ziua 1:
Traseu: Tunel Bilea( capatul sudic ) - Lacul Caltun( triunghi albastru ) - Strunga Doamnei( banda galbena ) - Vf. Negoiu - Saua Cleopatrei - Piatra Prinzului - Cascada Saratii

Ziua 2:
Cascada Saratii - Piatra Prinzului ( triunghia albastru ) - Strunga Ciobanului - Lacul Caltun( cruce rosie ) - Tunel Bilea( capatul sudic )