Italia: la pas prin Verona

Data publicarii: 05 feb 2015

Verona e unul dintre cele mai cunoscute orașe din Italia și asta datorită unei singure atracții – asa-zisa casa a Julietei. Surprizele pe care orașul ăsta ție le rezervă ție, turist ignorant, sunt însă atât de mari încât după două-trei zile de explorat nu-ți mai vine să pleci. O dată pentru că te îndrăgostești de Verona mai ceva ca Romeo de Julieta și apoi pentru că îți dai seama că mai erau atât de multe de văzut și de făcut.

Noi ne-am cazat undeva la marginea Veronei, la vreo 8km de centru. Prima problema pe care am intimpinat-o a fost traficul sufocant. Am mers in pas de melc pina in centru am avut insa noroc fiindca am gasit chiar linga zidul cetatii o mare parcare gratuita. Aceasta se afla pe strada Colonnello Galliano. E bine de retinut daca mergi cu masina si ai si GPS.

Am intrat in cetate si am mers pe linga zid pina la Porta Palio. Menirea ei nu a fost aceea de a fi tinta privirilor viteilor ci de a asigura o alternativa la intrarea in cetate. Ne indreptam spre centru ajutati de indicatoare. Drumul ne aduce linga Castelvecchio, una dintre emblemele Veronei.

Piazza Bra

De aici ne indreptam spre cea mai mare piata a orasului, Piazza Bra. Pe o latura a ei se afla Arena, un vechi edificiu folosit de romani pentru distractiile specifice. Arena aduce cu Coloseumul de la Roma si este considerat al treilea amfiteatru ca marime din Imperiul Roman. Terminat in anul 30, are structura intr-o forma surprinzator de buna. Doar nivelul al treilea a disparut in urma unui cutremur din anul 1183. Arena putea gazdui peste 20000 de oameni, adica mai toata populatia Veronei in vremea romanilor.

In plus in zilele acestea se fac pregatirile pentru festivalul de opera care are loc chiar in Arena. E plin de echipamente, de oameni care muncesc, de tribune montate inauntru. Din cauza asta renuntam sa intram.

Am uitat sa va spun ca am avut cu noi un ghid National Geographic, cel aparut la editura Adevarul acum citiva ani. Aici am gasit un traseu de facut pe jos care sa te poarte pe la cele mai interesante locuri din oras. L-am urmat cu incredere si nu am fost dezamagiti.

Verona are farmecul sau, specific oraselor italiene. Stradute inguste pe care te pierzi, catedrale somptuase, restaurante, cafenele, piete, cladiri interesante, poduri. Orasul este cunoscut pentru povestea de iubire dintre Romeo si Julieta.

Acum mai multi ani, cind fotbalistul Adrian Mutu, atunci proaspat casatorit, s-a transferat la echipa de fotbal din Verona circula urmatorul banc:
-Unde a dus Mutu iapa?
-...La Verona!

Plecam pe Via Mazzini, un pietonal ingust dar plin cu magazine. Iesim in Piazza delle Erbe. Locul asta mi-a placut mai mult decit Piazza Bra pentru ca este marginit de cladiri mai inalte si mai interesante. In plus destinatia initiala si-a pastrat si piata e plina de negustori.

In Pizza delle Erbe a fost forumul roman si centrul istoric al orasului. Pe o latura se afla Arco delle Costa. Trecind pe sub el ajungem in Piazza dei Signiori, pe vremuri principala piata publica e Veronei. Pe o latura a ei se afla Palazo del Comune, cladire ce a fost primarie si mai apoi tribunal. Tot de aici se observa Torre dei Lamberti locul cel mai bun pentru a admira panorama orasului. Din pacate cind am fost noi era inchis.

Pe o alta latura a pietei se gaseste Palazzo degli Scaligeri sau prefectura. Palatul a fost construit de familia Scaligeri si mai apoi a fost insusit de guvernatorul venetian al orasului.

In centrul pietei se afla o statuie care il reprezinta pe Dante serios. Ultima parte a Divinei Comedii a fost de altfel dedicata unui dintre familiei Scaligeri.

Parasim Piazza dei Signiori prin partea opusa si imediat ajungem la biserica Santa Maria Antica, fosta biserica parohiala a familiei( ati ghicit!) Scaligeri, ale caror morminte remarcabile se aliniaza in spatele unui gard de fier.

Dincolo de usa secundara a bisericii se gaseste mormintul patriarhului familiei, Casagrande I( in traducere Caine Mare ) care a murit in 1329. Un alt membru remarcabil al familiei inmormintat aici este Mastino I, intemeietorul dinastiei, care se odihneste linga zidul bisericii inca de la 1277 cind a fost asasinat in Piazza dei Signori.

Biserica Santa Anastasia

Fotografii de interior in biserica Santa Anastasia

Ne indreptam apoi spre Biserica Santa Anastasia, cea mai mare biserica din Verona, construita intre 1290 si 1481. De aici ne luam un bilet care ne asigura intrarea la cele patru mari biserici din Verona, una mai frumoasa ca cealalta.

Revenim in Piazza delle Erbe si mergem catre una din iesiri. Puhoi mare de oameni pe o straduta strimta care se straduie sa intre la Casa Julietei. Intrarea se face pe un gang ai carui pereti sunt plini de mesaje de iubire. Apoi se ajunge intr-o curte interioara unde se afla si o statuie a Julietei. Mai toti turistii se pozeaza punind mina pe sinul drept al Julietei, care acum arata foarte uzat. Nu am reusit sa deslusesc povestea acestui gest. Daca ridici ochii vei vedea celebrul balcon unde Romeo si Julieta isi faceau, chipurile, declaratii de dragoste.

Casa asta a Julietei este totusi un fals mit. Desi personajele fictive se bazau pe niste familii care intr-adevar au existat, Capello si Montecchi, nu exista dovada existentei unei Juliete. Dar povestea lui Shakespeare care plaseaza actiunea in romanticul oras Verona aduce in fiecare zi sute de oameni la asa-zisa casa a Julietei.

Mergem apoi spre biserica San Fermo Magiore aflata pe malul riului Adige. O vizitam si ramanem surprinsi de frumusetea ei.

Biserica San Fermo Magiore

Ponte di Pietra

Baptisteriul San Giovani in Fonte

Santa Elena

Interior din Dom

Tot din interiorul DOmului din Verona

Apoi trecem pe partea cealalta a riului si ne indreptam cu pasi mici spre Ponte di Pietra, un vechi pod care asigura trecerea catre Dom, principala catedrala a orasului. Construcctia lui a inceput in jurul anului 1200. Fatada e acoperita cu o piatra in nuante de roz care se gaseste si pe alte biserici si palate din Verona. Complexul catedralei mai contine si baptisteriul San Giovani in Fonte si o parte a unei alte biserici numite Santa Elena. Daca nu stii de ele dinainte le poti rata cu succes.

Revenim pe malul apei si ne indreptam in directia Castelvecchio, un minunat palat-fortareata care astazi este gazda unei impresionante colectii de arta avind drept autori de prima mina pe Pisanello, Mantehna, Carlo Crivelli, Veronese si Giovanni Bellini. Constructia lui a inceput in 1354 la initiativa lui Casagrande al II-lea. Alaturi este cel mai frumos pod din Verona, Ponte Scaligero, refacut cu minutiozitate dupa ce a fost distrus de nazisti in 1945 cind se retrageau din Italia.

Italienii au ceva ce noua ne lipseste in viata de zi cu zi: patriotismul pe care il manifesta la modul vizibil afisindu-si drapelul la geam.

Urmatorul nostru obiectiv este Catedrala San Zeno Maggiore, considerata cea mai frumoasa biserica in stil romanesc construita in Italia. Intre cele patru vazute astazi de noi, aceasta mi-a placut si mie cel mai mult. Catedrala a fost construita incepind din secolul XII peste mormintul Sfantului Zeno, ocrotitorul Veronei.

Impresioneaza foarte mult tavanul acestei biserici. Seamana cu interiorul unei barci rasturnate. Plimbarea prin Catedrala San Zeno a incheiat turul nostru in frumoasul oras Verona. Dar plecam pina nu mai facem o pauza de inghetata care merge la fix avind in vedere ca am prins o zi foarte calda.

Verona este cu siguranta un oras ce merita vazut. Cu bani putini poti vedea intr-o zi destul de multe lucruri, poti afla o parte din istoria orasului si poti petrece citeva ore in atmosfera romantica din Romeo si Julieta.

• Maria Obarse

07 feb 2015 02:26:21

Ne-am regasit tineretea acum in pozele voastre de la Verona! Greu de imaginat o familie de montagnarzi cum sunteti voi,mereu cu rucsacul in spate catarandu-va pe unde doar caprele negre umbla,iar acum in postura de... simpli turisti,indragostiti,de Shakespeare, Romeo si Julieta... Frumos tablou,pentru care meritati felicitari! Pozele,foarte reusite,(ca de obicei),completeaza imaginile pe care le mai pastram in memorie,de acum aproape o jumatate de veac,cand pasii ne-au calcat prin acele locuri,ca de imagini color???nici vorba la vremea aceea, doar un pliant alb-negru si cam atat! Explicatiile,inclusiv cu locul de parcare gratuit(?),ne face sa ne gadim la o revenire in zona,cand vremea va fi ceva mai prietenoasa. Va multumim inca odata,si va dorim sa aveti un sfarsit de saptamana la fel de luminos ca si sufletele voastre. Mai asteptam!

11 feb 2015 04:42:45

Maria, sa stii ca dupa atitea zile de munte a fost cam straniu sa ne aflam intr-un oras. Dar pina la urma ne-am obisnuit pentru ca si aici am gasit destula frumusete. Doar ca era de alt fel.

• ciubotaru alexandra

02 nov 2015 22:19:29

intraevar frumos ca si oras,locuim de 10 ani aici si ne gandim sa ramanem definitiv.Verona este un oras pozitionat excelent,avand alaturi Lago di Garda care merita vazut si imprejurul muntilor Lessini o prelungire al Alpilor.Mare e la nici 160 km,cel mai aproape de verona.Deci este tot in jur,peisaje,munte,mare ,lac un loc in care nu ai cum sa te plictisesti.In ciuda unor oamnei care nu ne vor in tara lor,sunt si destui locuitori prietenosi.Merita vazute tot ce tine de zona