Malta, episodul 1

Data publicarii: 01 apr 2015

Pe la sfirsitul toamnei lui 2014 aparusera la companiile aeriene niste bilete reduse pentru diverse destinatii. Am cintarit repede problema si am cumparat doua bilete catre Malta pentru februarie 2015.

Biletele au costat 602 lei pentru doua persoane. Am folosit compania WizzAir. Ce e enervant la compania asta e faptul ca transportul bagajului e chiar un pic mai scump decit transportul persoanei.

Cazare am gasit la un hotel de linga Valletta cu 804 lei pentru 7 nopti.





Zborul a fost unul placut si am putut admira de sus Dunarea si niste munti inzapeziti din Bulgaria.

Malta ne-a intimpinat cu un cod galben de vint puternic pe care l-am simtit inca din timpul zborului. Am aterizat in jurul orei 14:00, ora locala. Aeroportul e micut dar cochet.

Malta reprezinta un arhipelag alcatuit din sase insule: Malta, care este cea mai mare ca suprafata (246kmp), Gozo (67kmp), Comino (3,5kmp), Cominotto, Filfla si St. Paul, ultimele trei fiind nelocuite.

Situata la circa 90 km. sud de insula Sicilia si 290 km de tarmul Africii, Malta este de fapt un podis calcaros scund, cu inaltimea maxima de 253m. Situat in centrul Marii Mediterane, arhipelagul maltez imbina frumusetea naturala cu 7000 de ani de istorie.

Din timpuri stravechi, frumusetea incredibila a insulei, piatra de culoarea mierii si porturile naturale au fost raspunzatoare pentru influenta si reputatia cunoscuta in intreaga lume.
Malta este o tara in care densitatea populatiei este foarte crescuta. Mai exact 1562 de persoane / km patrat ceea ce o situeaza pe locul 7 in lume. Zonele cu terenturi agricole sau natura sunt foarte putine.

Cea mai facila si ieftina cale de a calatori in Malta este cu autobuzul. Asadar ne-am infiintat ca sa ne luam bilete. Biletele sunt valabile pe orice autobuz dar cu anumite limitari Preturile arata asa:

1.2 Euro - bilet valabil doua ore
1.5 Euro - bilet valabil o zi
6,5 Euro - bilet valabil o saptamina
26 Euro - bilet valabil 30 de zile
72 Euro - bilet valabil 90 de zile

Bineinteles am optat pentru biletul valabil o saptamina. Reteaua de autobuze din Malta acopera bine toata insula. Uneori insa calatoriile pot fi lungi si obositoare. De asemenea exista niste reguli de care trebuie sa tii cont daca vrei sa calatoresti cu un autobuz maltez:

Autobuzele au o singura usa pe unde se face si urcarea si coborirea.
Daca esti in statie si vrei sa urci in autobuz trebuie sa ii faci semn soferului sa opreasca, altfel ramai in statie.
Daca esti in autobuz si vrei sa cobori la urmatoarea statie trebuie sa apesi un buton pe care scrie stop, altfel ai sanse sa mai ramai in autobuz.
La urcare trebuie sa ii prezinti biletul soferului, iar daca nu ai, sa iti cumperi.
In timpul calatoriei trebuie sa fi atent la statia ce urmeaza. Aceasta este afisata pe un ecran. De asemenea este anuntata de o voce suava prin instalatia de sunet a autobuzului in limbile malteza si engleza.



Pina nu demult in Malta operau transport de persoane niste autobuze retro foarte sic. Din pacate, incepand cu 2011, compania care opereaza autobuzele pe insula a fost privatizata si a inlocuit vechile autobuze retro, care faceau deliciul turistilor, cu autobuze noi, moderne, pe care le vezi cam peste tot prin Europa.

 

A fost o afacere dubioasa in care au fost implicate companii renumite. Pina la urma compania de transport a dat faliment. Si astfel a fost ingropat unul dintre cele mai puternice simboluri ale Maltei. Cu putin noroc, mai poti vedea vechile autobuze prin Gozo sau pe linii private din Malta.

Limbile oficiale in Malta sunt malteza si engleza. Dar se vorbeste destul de mult si italiana. Se scrie numai cu caractere latine. Malteza mie mi se pare ca aduce mult cu limba araba. Daca incerci sa pronunti ceva ce vezi scris, sigur vei gresi.


Ziua 0



Drumul de la aeroport si pina in Capitala Valletta dureaza cam 20 de minute. Chiar la intrarea in cetatea ce adaposteste orasul se afla Fintina Triton in jurul careia este amenajata o mare statie de autobuze. Practic de aici poti ajunge cu autobuzul in orice oras ori sat al insulei.

Noi am avut cazare in statiunea Il Gzira, cam la 5km de capitala. Cu autobuzul cei 5km se parcurg cam in 20 de minute.



Malta a fost o perioada stapinita de englezi. De la ei a ramas regula circulatiei masinilor pe partea stinga. Indicatoarele sunt insa rare. Restrictiile de viteza sunt insa exprimate european, in kilometrii pe ora. Poti gasi si celebrele cabine telefonice londoneze.

Ne cazam la hotel intr-un apartament cu dormitor bucatarie si baie. Conditiile oferite sunt foarte bune. Ce ne contrariaza e faptul in  toata cladirea nu exista instalatie de incalzire. Temperatura in perioada in care am fost noi a fost cam de 15-16 grade dar ceea ce ne-a dat cu adevarat de furca a fost vintul.

Seara am petrecut-o in mica insula Manoel unde am admirat de pe cheu o mare varietate de iahturi.

Ziua 1





Prima zi plina pe care am avut-o in Malta a fost foarte aglomerata. Am profitat de vremea buna pentru a merge in citeva locuri interesante. Am inceput ziua cu o plimbare in capitala Valleta. Am intrat in cetate trecind peste un pod inalt si am inceput sa o exploram.



Prima data am vizitat Gradinile Barakka de Sus. E inca dimineata si e lume putina. Gradinile sunt situate intr-un loc inalt al cetatii ce permite o vedere completa spre Grand Harbour, cel mai mare port natural din Mediterană. Pe partea opusa se gasesc cele Trei Orase, Senglea, Birgu si Kalkara, fiecare ocupind o peninsula.



In Gradinile Barakka de Sus exista bunul obicei de a se trage cu tunul in fiecare zi la ora 12:00. Linga gradini se afla o constructie bizara din metal inalta cam de 60 de metri. Ne apropiem si vedem ca e vorba de un lift care face legaura cu portul. Urcarea sau coborirea e taxata cu un euro. Liftul a fost construit ca sa faca legatura intre port si cetate.

Balcoanele de lemn sunt un simbol al Vallettei

Am revenit in oras si am nimerit exact strada cu oficiul turistic. Intram sa ne interesam daca spectacolul In Guardia se va tine astazi. Primim informatii complete si detaliate. Desore acest spectacol am sa va vorbesc mai tirziu.


Pina una alta mergem in centrul capitalei, la catedrala Sf. Ioan, locul de unde provin Cavalerii Sfântului Ioan, purtătorii Crucei Malteze cunoscuti si sub numele de Cavalerii de la Malta.



Catedrala este impresionanta atit prin dimensiuni cit si prin picturile valoroase din interior. Placile funerare din marmura, care formeaza podeaua catedralei, somptuosul tavan pictat de Mattia Preti si statuile in stil baroc te vor ajuta sa-ti imaginezi splendoarea care caracteriza ceremoniile Ordinului. Dintre numeroasele picturi valoroase care se gasesc in catedrala ai grija sa nu ratezi Taierea Capului Sf. Ioan Botezatorul si Sfantul Jerome, doua capodopere ale lui Caravaggio pictate in timpul sederii lui in Malta.


Catedrala are doua turnuri cu ceas insa acestea indica ore diferite. Legenda spune ca acest lucru are menirea sa incurce planurile diavolului care va fi confuz nestiind ce ora este.


Putin mai incolo de catedrala se gaseste piata mare a orasului, numita St. George. Pe una din laturile sale se gaseste Palatul Marilor Maestri. In prezent acesta gazduieste biroul presedintiei si reuniunile Parlamentului maltez. Imobilul a fost initial o structura simpla din lemn, inconjurata de un zid de piatra.











Ca de obicei vreme ignora prognoza si momentul a fost numai bun cit sa ne refugiem de ploaie si sa vizitam Palatul Marilor Maestri.



Ordinul Maltez l-a achizitionat in 1571, aducandu-i multiple imbunatatiri de-a lungul mai multor generatii. Cladirea actuala prezinta stilul arhitectului sau maltez, Girolamo Cassar, caracterizat prin sobrietate si grandoare.



Palatul Ordinului de Malta - Palatul Marilor Maestri cuprinde doua curti interioare, cea mai mare dintre acestea fiind numita dupa statuia zeului Neptun, care se afla in centrul sau. Cea mai mica dintre curti poarta numele printului Alfred, unul dintre fiii reginei Victoria, insa este celebra mai curand pentru ceasul Pinto, realizat cel mai probabil in 1745 de catre ceasornicarul maltez Gaetano Vella. Orologiul are patru cadrane, care indica, in afara de ora, ziua, luna si fazele lunii. In cladire se mai afla doua galerii ce contin o impresionanta colectie de armuri, din diverse epoci.



Dupa iesirea din Palat facem plimbare prin stradutele mai mici ale capitalei. Trecem pe linga Teatru Manoel si Domul Camelite. Vis-a-vis de acesta din urma se afla Catedrala Anglicana Saint Paul.

Am uitat sa va spun ca in Malta bisericile au dimensiuni uluitoare. In fiecare oras sau sat biserica iese imediat in evidenta fiind cea mai mare cladire. Fiecare biserica e un fel de Catedrala a Mintuirii Neamului Maltez.

O luam in jos pe linga catedrala englezeasca sperind sa ajungem la timp la Fortul St. Elmo. In ziua aceasta aici se desfasoara spectacolul In Guardia. In sezonul turistic acesta se desfasoara in fiecare duminica. Iarna se tine doar odata pe luna.





Paradele Garzilor reprezinta reconstituiri ale unui eveniment istoric autentic care a avut loc in interiorul Fortului St. Elmo: inspectia periodica a fortului si a garnizoanei de catre marele intendent din Ordinul Cavalerilor Sf. Ioan, responsabil cu afacerile militare. Pe durata reconstituirii, garnizoanele fortului (in numar de aproximativ 70), decorate cu toata pompa, gazduiesc o serie de exercitii militare specifice epocii.





In timplul paradei se trage cu pusca si doua feluri de tunuri. Luptele cu sabii sunt de asemenea spectaculoase. Am observat ca maltezii au o mare pasiune pentru efectele pirotehnice zgomotoase.



Fortul St. Elmo – a fost ridicat in 1552 de catre cavaleri pentru a apara portul, insa a fost distrus in intregime in timpul asediului din 1565. Ulterior fortul a fost reconstruit de catre liderii militari ai orasului., iar in prezent o parte a acestuia gazduieste Muzeul de Razboi.

 



 

De la Fortul St. Elmo facem o plimbare cam de 10 minute pina la Gradinile Barakka de Jos. Si aici e loc frumos de belvedere catre portul natural si cele Trei Orase.

Dupa spectacol luam autobuzul pentru a vedea templul Megalitic de la Tarxien, monument UNESCO. Templele Tarxien datoreaza numele lor localitatii unde s-au gasit (de la Tirix, ceea ce înseamnă o mare piatră), așa cum au fost rămășițele excavate la Skorba.





Cărbunele găsit in site-ul la Skorba a fost crucial în datarea Templului. Templele au fost rezultatul mai multor etape de construcție, de la circa 3000-2200 î.Hr., există dovezi de activitate umană în insulele din neoliticului timpuriu (cca. 5000 î.Hr.), cioburi de ceramică, ramasitele carbonizate ale incendiilor și oase .



Sir Temi Zammit, un arheolog maltez eminent al secolului al XIX-lea, a datat templele neolitice la 2800 î.Hr., iar cultura Tarxien in Epoca Bronzului la 2000 î.Hr.

De la templu ne deplasam catre piata centrala a orasului dominata de o alta Catedrala ( tot a Mintuirii Neamului) deosebit de frumoasa la exterior insa inchisa din pacate.



Ambarcatiuni la Birgu




Valletta vazuta din orasul Birgu


Orasul Sanglea


Ne-am deplasat la Birgu pentru a vizita un orasel medieval frumos aflat pe o peninsula. Am intrat in Muzeul Maritim si nu am fost deloc dezamagiti.

Muzeul este o combinatie placuta intre o plimbare prin port, admirand yachturile, si initierea in tainele marii. Suntem incantati de machetele navelor feniciene si ale altor ambarcatiuni, care reproduc pana la cele mai mici detalii vasele originale.

Mergem apoi pe jos, tot pe linga apa, pina la extremitatea peninsulei. De pe faleza admiram citeva iahturi mari si un fort ce pare a fi in renovare sau constructie. Gasim un pasaj care ne poarta tot pe malul apei catre cealalta peninsula, Kalkara. Tinem conturul unui golf si pina la urma vizitam si o parte din acest mic oras. Coborim in golful Rinella si admiram de pe mal, un alt fort, numit Ricazoli, aflat si el in renovare si constructie.

Barca traditionala malteza si orasul Kalkara

Si uite asa se duse prima zi. Obositoare lunga, dar faina.

 

Ziua 2
Plecam de dimineata catre Mdina, orasul tacut. Avem de mers vreo ora cu un autobuz care merge pe un drum foarte intortocheat.

Poarta de intrare in Orasul Tacut

Mdina, vechea capitala a insulei, este considerata a fi una dintre cele mai frumoase cetati medievale locuite din Europa. Nu trebuie sa ratati acest labirint de strazi inguste si serpuite presarate cu biserici si palate. Catedrala inchinata Sfintilor Petru si Pavel, cu frumoasa fatada in stil baroc, merita vizitata cu siguranta.

Mdina este bijuteria medievala a Maltei. Stradutele sale inguste si serpuite, langa care isi fac loc zidurile impunatoare ale caselor, te imbie parca la plimbare. Semnele dezvoltarii moderne sunt putin vizibile. In Mdina exista numeroase locatii incarcate de istorie si tot de aici poti admira cele mai frumoase privelisti din Malta.



In fata portii de intrare in cetate asteapta cuminti, in rind citeva trasuri. Sunt destul de diferite fata de ceea ce am mai vazut prin aceea ca sunt destul de mici.



Patrundem in oras inainte de ora 10 si  ne plimbam prin stradutele strimte. Orasul e pustiu si de asta intelegem foarte bine de ce mai este numit orasul tacut. Pina se deschid principalele obiective am timp suficient sa batem toate cotloanele orasului care de altfel nu e foarte mare. De pe ziduri se vede marea.

In orasul vecin Mosta ne atrage atentia un dom urias.





Gasim deschisa biserica San Roque si o vizitam. Inauntru nu e nimeni asa ca ne bucuram de o asa ocazie rara ca sa examinam pe indelete tot ceea ce e inauntru.



Piata mare din Mdina e dominata de o contructie imensa, biserica Sf. Petru si Pavel. Interiorul este exceptional.



Impunatoarea constructie din Mdina a fost ridicata pe ruinele alteia, o cladire normanda, grav avariata de cutremurul din 1693, care a distrus o mare parte din oras. Noul edificiu a fost inaltat dupa planurile arhitectului maltez Lorenzo Gafa si a fost sfintit in 1703. A fost inchinat Sfantului Apostol Pavel care a convertit Malta la crestinism, cand a ajuns aici, in urma unui naufragiu, in drum spre Roma, in anul 60. Sarbatoarea Sfintilor Apostoli Petru si Pavel si cea a Adormirii Maicii Domnului constituie cele doua hramuri ale bisericii.



 Chiar la intrarea in catedrala puteti vedea numarul mare de morminte pentru ca cei mai multi dintre episcopii Maltei au fost ingropati aici. Alte pietre tombale se afla in Capela Sfantului Juramant si intr-o cripta special amenajata. Tavanul este acoperit cu fresce reprezentand scene din viata Sfantului Pavel. In partea stanga a intrarii se afla baptiseriul impodobit cu o statuie a acestuia si doua medalioane pictate, reprezentand Botezul Mantuitorului si Martiriul Sfantului Patron al locasului. Sunt si cateva dintre piesele ramase din vechea catedrala.

 In toate navele exista monumente din marmura si bronz, iar la usa de intrare in sacristie, ea insasi o opera de arta, apar pe langa imaginile sculptate in lemn irlandez a Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, doua steme, una a Mdinei si cealalta goala, fara o imagine anume, deoarece in secolul al XVI-lea scaunul episcopal al Maltei era vacant. Usile si intreaga lemnarie sunt realizate in stil sicilian cu unele adaptari.



 Una dintre atractiile Catedralei o constituie pictura aflata intr-o capela laterala. Lucrarea a fost realizata in 1886 de Domenico Bruschi in culori vii reprezentand Buna Vestire alaturi de imaginile profetilor anuntand nasterea lui Mesia. In biserica exista si o orga, opera a mesterului A. Rossi din Neapole, plasata aici in 1774. Orga a fost restaurata de R. Buhagiar in 2005. O alta pictura deosebit de frumoasa il reprezinta pe Sfantul Pavel pe un cal alb in mijlocul unei batalii din 1429. Sfantul apare aici pentru a-i incuraja pe credinciosii din Mdina care i-au cerut ajutorul in timp ce zidurile cetatii erau atacate de barbari.

 Capela Sfantului Juramant prezinta un tabernacol cu ornamente de argint si un tron datand din secolul al XVIII-lea, realizat de Anuetto Pullicino. Capela este dedicata Sfintei Fecioare si exista aici o icoana bizantina din secolul al XV-lea care o reprezinta cu Pruncul in brate. Pictura altarului este opera lui Mattia Preti si reprezinta convertirea Sf. Pavel. De asemenea o alta lucrare de deasupra acesteia, semnata de acelasi artist infatiseaza naufragiul Sfantului Apostol. Lespezile altarului principal au apartinut vechii catedrale si au fost completate in 1726 cu unele din marmura pretioasa si incrustatii de lapislazuli. Podeaua Capelei Crucifixului din stanga altarului principal a fost desenata de Francesco V. Zahra si realizata de Fra  Innocenzo da Petralia Soprana. Crucifixul este considerat facator de minuni si de aceea o multime de credinciosi vin si se roaga inaintea lui.

Iesim din catedrala si intram intr-o cladire invecinata in Muzeul Catedralei. Vizita face toti banii. Aici gasiti o mare colectie numismatica, manuscrise, harti, gravuri ale lui Albrecht Durer. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult au fost cele citeva edicate papale, unele dintre ele nedesfacute.

Apoi am intrat si in Palatul Depiro. Acesta este in mare parte transformat in restaurant. La subsol gazduieste un mic muzeu de etnografie. Ca sa intri in el e rost de un pic de aventura: trebuie sa mergi in bucataria restaurantului si sa rogi pe cineva sa iti deschida.

Mdina mai este vestita pentru articolele din sticla facute in oras.





 









Dar mai e ceva ce nu te poate lasa indiferent: decoratiunile de pe usi si porti. Acestea se gasesc in forme foarte variate si daca stau bine sa ma gindesc sunt specifice fiecarei porti.

Ne indreptam apoi catre orasul Rabat. Ca sa ajungi din Mdina in Rabat trebuie doar sa treci strada care desparte cele doua orase. Rabatul este un oras mai animat, cu masini, magazine si tot ceea ce are un oras din secolul XXI.



Cu toate astea e un oras unde se gasesc niste lucruri interesante: catedrala Sf. Pavel contruita deasupra catacombelor Sf. Pavel si catacombele Sfintei Agata . Noi le-am vizitat doar pe cele din urma. Pina sa ajungem la ele si sa intram impreuna cu ghidul nostru am vizitat un mic muzeu plin cu elemente minerale dar si cu multe obiecte bisericesti, bancnote, icoane`si sculpturi in piatra.



Criptele sunt foarte interesante ca atmosfera, poveste si organizare. Povestea lor si poze( nu e permisa fotografierea ) o gasiti aici:


http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/locuri-de-pelerinaj/catacombele-din-malta-locurile-de-nevointa-ale-sfantul-apostol

 

 

Ramona a avut o senzatie ciudata in cripte. Aceasta i-a produs un oarecare disconfort drept pentru care am renuntat sa mai intram si in catacombele Sf. Pavel. Am vrut in schimb sa intram in catedrala. Am gasit-o inchisa. Pentru ca era foarte mare, initial am crezut ca poate nu am nimerit intrarea care trebuie. Un localnic insa ne-a povestit ca in urma cu putin timp s-a comis un jaf in aceasta biserica si ca deocamdata chiar este inchisa.

 

 

Curiozitatea ne-a impins intr-o localitate vecina, Mosta. Ce are el, cu adevarat deosebit, este domul, situat pe al treilea loc in Europa ca inaltime, dupa Sf Petru din Roma si Sf Paul din Londra.

O intamplare memorabila s-a petrecut in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand o bomba uriasa, gaurind peretii si aterizand pe podeaua de marmura, nu a explodat. Replica acelei bombe se pastreaza si acum in biserica.

In drum spre casa ne oprim in micul oras Attard ca sa vedem Gradinile Sf. Anton. E vorba de fapt de un parc. o gradina botanica in aer liber.

 

Desi este doar luna februarie am gasit flori. In apropierea se afla palatul St. Anton, o cladire oficiala unde accesul este restrictionat.

 


Ma uit si vad ca deja am scris destul de mult asa ca am sa inchei aici prima parte. Urmatorul episod va fi dedicat insulei Gozo.

 

 

Adauga un comentariu Inapoi

Abonare RSS Articole Abonare la articole
Nu exista comentarii

Adaugati un comentariu

Citeste si alte articole:

Bogdan Balaban - © Copyright 2006 - 2017