Prin Muntii Neamtului in luna cu flori

Data publicarii: 16 iun 2015

Perioada de primavara merita cinstita cu excursii din plin. Mai ales cind vremea se anunta buna, cind florile au iesit prin munti. E luna mai, poate cea mai frumoasa din an: cind dimineata esti trezit de cintecul pasarilor; cind padurea de la munte e invadata de verde crud; cind in aer miresmele florilor se amesteca.

Asa ceva am cautat atunci cind am planificat iesirea in Muntii Baiului si Neamtului. Ne-am adunat patru pentru aceasta excursie: Ramona, Dan, Mihai si eu.

Am plecat de la Azuga, prima parte a excursiei petrecind-o in telegondola. De la statia superioara am tinut drumul care tine culmea principala. In fata noastra e un grup mai numeros in care se afla si citiva oameni cunoscuti. O buna parte din traseu o vom face impreuna.

Vizibilitatea este excelenta. Muntii Baiului sunt perfecti pentru a admira Bucegii, mai exact partea estica a lor. Din acest motiv in prima parte a zilei aparatele de fotografiat sunt mereu indreptate spre muntii inalti de peste vale.

La un moment dat parasim drumul si tinem o culme secundara. Aceasta ne va duce pina la o cruce metalica instalata chiar pe Vf. Cazacu. In jur sunt tot felul de gropi, semne ramase probabil de la vreun exercitiu militar.

Facem o pauza mai lunga. De data asta stam cu fata spre creasta Muntilor Neamtului si deslusim  drumul pe care il vom urma in continuare.

Tinem mai departe linia crestei, de data asta in coborire accentuata pina dam iarasi intr-un drum. Practic trebuie sa parcurgem Culmea Petru Orjogoaia(in dreapta fotografiei ), o culme domoala fara prea multe suisuri si coborisuri.

Tinem in continuare drumul si norocul ne suride dupa ceva timp. Gasim narcise inflorite care nu au cum sa scape de asaltul paparazilor.

Marcajele sunt rare insa aplicate bine mai ales la intersectii de drumuri si poteci. La un moment dat trecem pe partea opusa a culmii si admiram permanent un virf care a forma unei piramide numit Unghia Mare( 1847m ) Acest virf se afla in afara crestei principale a Muntilor Neamtului, ceea ce ii da o aura maiestuasa.

Bucegii

Lacul paltinu in departare

Ciucas si Zaganu

Dupa ce depasim virful lui Petru(1591m) incepem o urcare sanatoasa. practic de aici incepe creasta Muntilor Neamtului. Perspectivele se deschid dindu-ne posibilitatea sa admiram urmatoarele: Lacul Paltinu de pe Valea Doftanei, Muntii Grohotis, Zaganu, Ciucas. Bineinteles si parti ale Bucegilor.

Locul merita din plin o pauza de poze si odihna mai ales ca urmeaza o urcare ceva mai sustinuta.

Unde-s multi puterea creste, spune o veche vorba romaneasca. Foarte adevarat si cind ai de urcat pe munte, o panta pronuntata: gasim tot felul de lucruri de vorbit, mai facem un pas, un gest si uite asa ajungem pe nesimtite intr-o zona mai plata. Gata, greul s-a sfirsit. Acum nu avem decit de mers pe culme.

Ne oprim undeva inainte de Vf. Rusu pentru odihna si pentru a studia putin traseul de coborire. Grupul cel mare va continua pina pe Vf. Neamtu. E deja destul de tirziu si de aceea noi hotarim sa facem coborire in Valea Unghia Mare.

Coborirea se anunta abrupta, nu avem ca reper decit o stina care apare pe harta. Dupa ce ne luam ramas bun de la restul gastii urcam pina pe Vf. Rusu(1902m) si tinem culmea matematica de legatura cu Vf. Unghia Mare. Intre cele doua virfuri exista o sa foarte frumoasa. De acolo mergem pe o poteca slab conturata ce ne duce o vreme pe o curba de nivel ocolind pe la baza citeva stincarii.

Nu vedem stina, ci doar banuim unde ar putea fi. Coborim abrupt pe un picior larg si abia dupa ceva timp observam stina undeva mai la dreapta. Am avut un pic de ocolit dar nu-i bai. Vederea unei stine este intotdeauna o veste buna: unde e stina e si apa; unde e stina e adapost in caz de vreme rea( azi nu e cazul ); unde e stina e un drum sau o poteca mai lata care te duce spre vreo localitate.

Toate cele de mai sus se adeveresc. Gasim fara probleme poteca de coborire. Dupa citeva serpentine si o parte finala ceva mai abrupta suntem pe fundul Vaii Unghia Mare. De aici avem de strabatut un drum forestier ce merge pe linga riu pina la confluenta cu Valea Azugii.

Pina in Azuga, in locul in care o sa inchidem circuitul mai avem de mers cam inca 5km. Nu e nimic spectaculos, doar drum forestier si riu. Excursia se incheie cu bine dupa 9 ore.

Traseu:
Azuga - Statia de Sus a Telegondolei - Vf. Cazacu - Culmea Petru Orjogoaia - Creasta Muntilor Neamtului - Vf. Rusu - Valea Unghia Mare - Valea Azugii - Azuga
Marcaj: Vf. Cazacu - Culmea Petru Orjogoaia - cruce rosie. In reste nu exista marcaj