Finlanda: la pas prin Helsinki

Data publicarii: 05 nov 2015

Click aici pentru a vedea galeria completa de fotografii

Cind am ajuns la Tallinn nu ma gindeam ca voi calca si prin Helsinki. Ideea a venit la fata locului cititnd undeva ca se poate face trecerea cu vaporul. M-am interesat de transport fara sa am convingerea ca planul ar putea fi si pus in practica.

Cu toate astea o calatorie pina la Helsinki s-a dovedit usor de facut si ieftina. Compania Tallink( tallink.com ) asigura legatura intre cele doua capitale cam din doua in doua ore cu niste feriboaturi de mari dimensiuni. Pe noi doi biletul dus-intors ne-a costat 56 de euro.

Dimineata, in jur de ora 7 ne infintam in port. Acesta are 4 terminale, ca la aeroporturi si trebuie sa fi atent de unde pleci ca altfel e nevoie sa ocolesti mult vreun golf. La noi treaba a mers ata ca ne documentasem bine. Cumparam biletele si ne indreptam spre poarta de imbarcare.

EI bine, de la casa de bilete si pina la feribot am facut cam 15 minute pe jos in ritm alert. Se merge mult prin burdufuri si suntem mereu atenti la numele navei noastre afisat pe panouri.

Ne imbarcam in sfirsit pe vasul MS Superstar. Nava are mari dimensiuni, o gramada de nivele este un fel de orasel plutitor. Primul nostru gind este sa gasim puntea, numita Sun Deck, unde poti sta afara si vedea panorama.



Pentru asta urcam cu liftul vreo doua etaje, mergem pe un coridor strimt unde se afla cabinele. Iesim pe punte si ne bucuram de o priveliste frumoasa cu capitala Estoniei, Tallin.

Incepind cu ora 7:30 urmarim cu interes maneverele de plecare, de ridicare a ancorei. Nava prinde viteza si incepe sa bata vintul. Distanta de 82km intre Tallinn si Helsinki este acoperita in doua ore.


Dupa ce ne departam de tarm incepem sa cercetam nava. Undeva gasim specificatiile tehnice:

MS Superstar este un feribot de mare viteză ce apartine Estoniei. Opereaza  pe ruta Tallin-Helsinki din aprilie 2008. A fost construit  în Italia iar interiorul navei a fost conceput de doi designeri italieni. Vasul poate transporta cam 2000 de pasageri şi 450 de autoturisme.

Vaporul este spatios cu multe etaje, cu cafenele, restaurante, supermarket, loc de joaca pentru copii, receptie ca la hotel. Exista trei clase de confort: Star-class, Comfort class si Business class.

Pe vapor exista tot felul de inscriptii in limbile engleza, finlandeza si estona. Doar daca iti arunci un pic ochii pe texte ai sa iti dai seama ca finlandeza si estona sunt inrudite.

Vasul are uneori aspectul unui tren de navetisti multi insi dorm direct pe jos, pe mocheta sau pe canapelele din restaurante.

Vaporul acosteaza in portul din Helsinki exact dupa doua ore. Urmeaza un alt drum prin burdufuri dar ceva mai scurt. Terminalul finlandez nu e asa de modern precum cel de la Tallinn insa este la fel de bine organizat.





In fata sa exista o statie de tramvai de unde poti luati bilet ca sa ajungi in centru. Noi am preferat sa mergem pe jos, plimbarea ia cam o jumatate de ora si iti da ocazia sa te aclimatizezi cu aerul de Finlanda.

Mergem ghidati de telefon si de niste turisti germani care merg inaintea noastra si par mai familiarizati cu orasul. Strazile sunt aproape pustii, abia in zona centrala gasim mai multa lume. Pasii ne sunt purtati pina la gara. In fata ei se gaseste o piata imensa. De aici o sa incepem sa exploram cele mai interesante locuri din oras.







Gara are dimensiuni impresionanta si o arhitectura destul de originala. Mergem pina la peron sa vedem si noi cum arata un tren finlandez.



Ne indreptam catre Piata Senatul in care intram dinspre vest. Aceasta a fost proiectată între 1830-1852 şi are forma unui dreptunghi în care se pot admira patru clădiri care încadrează acest spaţiu larg: Palatul Guvernului, clădirea Universităţii,  Biblioteca Naţională şi  Catedrala luterană din Helsinki.



Catedrala aceasta e cocotata pe un deal si de la ea si pina la piata ai de coborit( in cazul nostru ) sau de urcat o gramada de trepte.

Statisticile spun că anual peste 350 000 de vizitatori intră în acest templu. De afara edificiul arata foarte bine: scari abrupte, cupole verzi cu auriu, statui pe acoperis ale  sfinţilor apostoli veghează întregul oraş. Construcţia a fost finalizată în anul 1852.



Interiorul a fost o dezamagire, nu am gasit absolut nimic notabil. Dar privelistea de sus merita o pauza mai lunga. Noi am stat cuminti pe scari si am savurat momentul.



În faţa Catedralei se remarca statuia tarului Alexandru al II-lea reper important pentru intilniri. La picioarele sale, patru figuri aditionale spun povestea pietei: Lex(legea) (cu fata la Palatul Guvernului), Lux(lumina) (cu fata inspre soare), Munca (spre universitate), si Pax(pacea) (spre catedrala).

In apropiere, cam la 10 minute de mers pe jos catedrala ruseasca Uspenski. Ea fost construita pe niste stinci personal mi s-a parut o cladire fabuloasa, mai ales pe interior.




Catedrala Uspenski  Catedrala Uspenski este cea mai mare biserică ortodoxă  din Europa Occidentală. Creată de arhitectul rus Alexey Gornostaev, catedrala a fost construită si după moartea acestuia, între anii 1862-1868, în timpul ocupării Finlandei de Imperiul Rus.



Ca şi catedrala luterana, Catedrala Uspenski este construită pe un deal şi poate fi admirată aproape din orice parte a oraşului.

De aici o luăm încet în jos şi ajungem în portul principal unde ne aşteaptă "Kauppatori", piaţa de la malul  mării, de unde putem cumpăra suveniruri, fructe şi tot felul de preparate din peşte. Din primăvară până-n toamnă, localnicii vând aici tot felul de produse finlandeze proaspete şi o gramada de suveniruri. De jur împrejurul pieţei sunt cafenele şi terase unde vă puteţi relaxa sau admira iahturile care poposesc aici.

Din piaţa Kauppatori luăm un feribot spre Suomenlinna, un buchet de insule pe care se află cea mai mare cetate a imperiului suedez. Atentie mare cu cine calatoriti. Ca si la Venezia compania locala de transport in comun ofera cele mai bune preturi pentru aceasta calatorie. Exista si asa-numitele tepe turistice unde vaporasul va poate costa si triplu.















Construită în 1778 pentru a proteja partea de est a imperiului, Suomelinna a căzut mai târziu în mâinile ruşilor, care au controlat-o până în 1917, când Finlanada şi-a câştigat independenţa. Câteva muzee care prezintă istoria fortăreţei intrate în Patrimoniul UNESCO şi un şantier naval destul de vechi dar încă activ, ne captează atenţia pe parcursul plimbării.  Din depărtare, de pe mare, se pot vedea cele două catedrale, Luterană şi Ortodoxă, care parcă plutesc deasupra oraşului.

Revenim in Piata orasului unde incercam citeva bunatati locale gatite pe baza de peste. A fost totul delicios.



De aici intram apoi in Parcul Esplanadi un parc ingust si lung amenajat intre doua bulevarde destul de aglomerate.





Pasii ne duc apoi pe o strada larga ce trece pe linga gara. Remarcam apoi cladirea moderna a Helsinki Musical Centre si parcul de liga ea. Citiva tineri cu skateboarduri incearca diverse miscari specifice, spectaculoase.



Putin mai sus, peste drum se gaseste Muzeul Naţional al Finlandei gazduit într-o clădire clasică. Exponatele includ artefacte şi obiecte ce au legătură cu istoria Finlandei.





Cautam apoi si ne si incurcam un pic, Biserica din Stinca. Pe străzile şerpuitoare ale cartierului Toloo, pe un mic deal, între clădiri se află Tempelliaukion Kirko, o piesă uimitoare de arhitectură modernă. A fost construită în întregime sub pământ, are 12 metri înălţime şi are o formă circulară. Biserica are o excepţională acustică, motiv pentru care este folosită şi ca sală de concerte. Pentru noi a fost un bun prilej de relaxare dupa o zi intreaga de emrs pe jos. In plus muzica din interior a avut darul de a ne introduce in starea speciala pe care o simti in acest loc.



Pentru ultima parte a zilei am ales o plimbare in Parcul Vainamoisen. Sau asta credeam noi. Pina la urma ceea ce ne-a iesit a fost o plimbare prin cimitirul de linga, un loc linistit aflat pe malul marii, plin cu monumente funerare interesante si cu copaci. Nu ne-a parut rau.





La capatul cimitirului se afla o plaja unde cu siguranta locuitorii din Helsinki se relaxeaza in zilele mai calde. De aici am plecat din nou spre port unde ne astepta nava Baltic Queen care urma sa ne duca inapoi la Tallinn.

Vaporul asta era si mai mare decit cel cu care am venit dar se misca si mai incet. Calatoria era programata sa dureze de la 18:300 si pina la ora 22. Asatar ne-am deplasat cu o viteza medie cam de 25km/h.

Nava asta mi s-a parut mult mai luxoasa. Si pe aici gaseai de toate: bar, restaurant club, loc de joaca pentru copii. Baltic Queen a inceput calatoriile intre Tallinn si Helsinki in aprilie 2009. Are 212m lungine, 12 punti( adica etaje) si 927 de cabine. Poate transporta 2800 de pasageri.

Calatoria am petrecut-o cind inauntru, la receptie sau plimbindu-ne pe la toate etajele, fie afara, unde simteam vintul din plin. A fost prima calatorie cu vaporul in care nu am vazut pamant in nici o parte.







Am ajuns la Tallinn cu bine, la timp, si ne-am bucurat inca odata de privelistea frumoasa din capitala Estoniei. A fost o zi de neuitat.
 

 

 

Toate fotografiile Adauga un comentariu Inapoi

Abonare RSS Articole Abonare la articole
Nu exista comentarii

Adaugati un comentariu

Citeste si alte articole:

Bogdan Balaban - © Copyright 2006 - 2017