Polonia: La pas prin Varsovia

Data publicarii: 16 nov 2015

Dupa periplul prin Tarile Baltice a venit timpul pentru a face cale intoarsa. Dar nu am vrut sa fie la fel ca si la dus, sa traversam Polonia oprindu-ne doar pentru realimentare cu carburant. Am gindit un plan de 4 zile de stat pe la polonezi in care sa  vedem cite ceva din aceasta tara mai ales ca nu apucasem sa o vizitam deloc.

Prima oprire a fost in capitala lor, Varsovia, un oras mare, modern in care poposim la prima ora a diminetii. Am gasit loc de parcare gratuit in zona centrala, linga Palatul Culturii si Stiintei, o cladire inalta construita in cel mai pur stil sovietic. Acum in preajma ei se afla si alte cladiri inalte, moderne, de otel si sticla, care personal mi se par si mai urite.

Palatul Culturii și Științei din Varșovia este cea mai înaltă clădire din Polonia si a șaptea cea mai înaltă clădire din Uniunea Europeană. Clădirea a fost inițial cunoscuta sub denumirea Palatul Culturii și Științei Iosif Stalin, dar în urma destalinizării dedicația lui Stalin a fost revocată. Numele lui Stalin a fost înlăturat din interiorul holului și de pe una dintre sculpturile clădirii.

Construcția a început în 1952 și a durat până în 1955 si a fost un cadou dat de Uniunea Sovietică  oamenilor din Polonia. La constructie au participat aproape 3500 de lucrători din Uniunea Sovietică, dintre care 16 au murit în urma accidentelor din timpul construcției.

Arhitectura clădirii este strâns legată de mulți zgârie-nori similari construiți în Uniunea Sovietică în aceeași epocă, mai ales Universitatea Lomonosov din Moscova. Cu toate acestea, arhitectul principal Lev Rudnev a adăugat unele detalii arhitecturale poloneze în proiect.

Intre evenimentele notabile gazduite aici sunt Al 5-lea Festival Mondial a Tinerilor și Studenților, un concert Rolling Stones( 1967 - primul cu un mare grup vestic de rock din spatele Cortinei de fier),  un concert a lui Leonard Cohen(1985).

În partea de sus a clădirii au fost adăugate patru fețe de ceas înainte de sărbătorirea anului 2000. Acestea, pentru scurt timp, au făcut clădirea cel mai înalt turn cu ceas din lume.

O gluma traditionala poloneza spune asa:
-Unde e locul in care se poate trai cel mai bine in Varsovia?
-In Palatul Culturii pentru ca nu il vezi cind te uiti pe fereastra.

Dupa ce am studiat cladirea pe toate fetele ne indreptam spre Parcul Lazienski. Mergem pe jos, avem tot timpul la dispozitie. In drum remarcam o statuie al lui Charles de Gaulle, expusa in piata ce ii poarta numele.

Putin mai incolo, intr-o cladire monstruoasa de tip comunist se gaseste cel mai mare muzeu din Varsovia. Practic e un bloc de beton care insa adaposteste lucruri foarte interesante.

Muzeul Național din Varșovia cuprinde o colecție de artă veche egipteană, greacă și romană, colecție care însumează circa 11.000 de exponate. Pe lângă acestea există o galerie imensă de pictură poloneză din secolul al XVI-lea și o colecție de pictură străină ( italiană, franceză, flamandă, olandeză, germană și rusă ), inclusiv picturi din colecția personală a lui Adolf Hitler, cedate muzeului de către autoritățile americane din Germania, imediat după terminarea celui de al doilea război mondial. Muzeul are spre expunere o bogată colecție numismatică, o galerie de arte aplicate și un departament de arta orientală ce conține cea mai mare colecție de artă chinezească din Polonia, colecție care are peste 5000 de exponate.

Noi am ajuns la muzeu cu vreo doua ore inainte de ora deschiderii asa ca am renuntat sa il vedem. Tinta noastra insa era Palatul de pe Insula din Parcul Lazienski.

Am mers la pas traversind alte citeva parcuri. De undeva se aude muzica tare, vedem din ce in ce mai des multe fete imbracete in tricouri roz. Ne dumirim repede despre ce e vorba: in parc se organizeza o competitie de alergare numita Warsaw Women Run, dedicata exclusiv doamnelor si domnisoarelor.

Dupa ce depasim zona alergatoarelor, trecem peste un sant artificial cu apa si continuam pina la principalele obiective din Complexul Lazienski.

Palatul Myslewicki a fost resedinta de vara a regelui polonez Stanislau August Poniatowski si este una din cele mai interesante constructii Rococo din istoria artei poloneze a secolului XVIII. Interiorul contine picturi si sculpturi realizate de artisti polonezi, dar si fresce mitologice reprezentandu-i pe Zephyr si Flora. Nu este deschis publicului.

Palatul de pe Insula a fost initial o baie comunala ce in secolul XVIII a devenit resedinta regelui Stanislau August Poniatowski. Palatul este construit pe o insula artificiala ce imparte lacul in doua, si este conectat cu restul parcului Lazienki prin doua poduri cu arcade.

Astazi Palatul de pe Insula este un muzeu ce se poate vizita. Este decorat in stil baroc si contine o serie de picturi si sculpturi realizate pentru regele Stanislau August Poniatowski.

Nazistii planuisera sa arunce in aer cladirea insa nu au mai apucat sa duca la capat acest plan.

Amfiteatrul este un exemplu tipic de teatru de vara. Partea de jos este incadrata de doua sculpturi: Gladiatorul si Cleopatra. Elementul central al Amfiteatrului ce putea gazdui in jur de 1.000 de persoane este insa loja regala. Partea superioara a Amfiteatrului este decorata cu 16 sculpturi ale celor mai renumiti scriitori din toate timpurile (Sofocle, Shakespeare, Moliere).

Vechea Livada cu Portocali aflata in vestul complexului Lazienki, a fost creata pentru a adaposti copaci si plante exotice. In prezent aici se afla sculpturi ce formeaza un frumos muzeu in aer-liber. Printre acestea se afla busturi ale diversilor imparati romani, dar si sfincsi din marmura si doi lei din piatra.

In apropiere se Noua Livada cu Portocali. Aici se gaseste Restaurantul Belveder unul dintre cele mai selecte din Varsovia.

Pavilionul Alb este o cladirea mica construita pe doua nivele, ce contine un cadran solar, si este decorata cu picturi in stil renascentist si grotesc.

Observatorul astronomic a fost construit in acest parc in 1824 si apatine Universitatii din Varsovia.

Iesim din parc prin zona dedicata lui Frederic Chopin unde exista si un monument dedicat marelui compozitor. In parc se tine un concert in aer liber.

Revenim la bulevard si la zgomotul specific. Mergem catre centru si ne atrage atentia cladirea Gradinii Botanice. Multe chestii sunt de vazut in parcul asta.

Totusi ceva mai incolo mai facem o incursiune in parc pina la Centrul de Arte Moderne gazduit de fostul palat regal Zamek Ujazdowski aflat pe un loc mai inalt.

Revenim pe elegantul bulevard Aleje Ujazdowskie care ne va purta spre centrul istoric. Strada asta e marginita de cladiri impunatoare ce  astazi gazduiesc ambasade. Inaintind ajungem in Piata celor Trei Cruci. Care de fapt sunt doua, fiecare fiind montata pe cite o coloana.

In Piata aceasta, pe o mica insula se gaseste Biserica Sf. Alexandru. A fost prima biserica in care am intrat si in care am vazut amenajat un spatiu dedicat papei Ioan Paul al II-lea despre care se stie ca a fost polonez. De altfel in toate bisericile catolice din Polonia am vazut mai apoi ca exista un astfel de loc.

De aici incolo intram pe strada Nowi Swiat care ne va purta in Orasul Vechi. Dupa Piata Charles de Gaulle Strada devine mai ingusta si e marginita de cladiri cu doua nivele. Astazi circulatia e inchisa caci in strada are loc un festival al mestesugarilor. Undeva mai incolo se desfasoara o parada a modei pentru copii.

Strada ne duce apoi intr-un loc mai larg, numit Piata Cracovia. E foarte usor de identificat dupa statuia lui Nicolaus Copernic aflata in mijlocul ei.

Putin mai jos este o catedrala mare care iti atrage atentia. Este de biserica Sf. Cruci care gazduieste, intre altele, si inima compozitorului Frederic Chopin. Biserica a avut mult de suferit in al II-lea Razboi Mondial, si de aceea a fost reconstruita.

De aici incolo strada pare facuta pentru pietoni. Trotoarele sunt foarte largi iar masinile nu au la dispozitie decit o banda ingusta.

Tot pe strada asta se gaseste si Universitatea din Varsovia. Nu putem decit sa intram printr-o poarta de fier forjat si sa dam un tur printre multele corpuri de cladire.

Remarc niste banci mai speciale, dotate cu buton. Ce se intimpla daca il apesi? Ei bine ai posibilitatea sa asculti un fragment muzical compus de Chopin.

La un moment dat gasim o coada mare, ca pe vremea comunismului. Ce se dadea: sa dadea posibilitatea de a vizita Palatul Presedintelui folosindu-te doar de actul de identitate. Din cite am inteles asta e o ocazie rara. In virtutea inertiei ne-am asezat si noi la coada si am inceput sa studiem mersul ei. Citi intra si la ce interval. Apoi am numarat oamenii si ne-a iesit ca avem de asteptat cam doua ore. Timpul nostru insa e mai pretios de atit asa ca am parasit coada preferind sa vedem altceva.

In apropiere se afla un monument dedicat poetului, dramaturgului si eseistului Adam Mickiewicz. Acest monument dateaza de la 1889 cu ocazia centenarului nasterii marelui om de cultura polonez.

Ne vedem de drum spre principala piata a orasului. Pina acolo remarcam cladirea Bibliotecii Nationale. Aproape de ea este Biserica Sf. Ana care gazduia un concert de orga. Am profitat de moment, am ascultat si concertul si am vazut si biserica.

Imediat ce iesi din biserica dai de Turnul Taras, un loc perfect de unde puteti observa capitala Poloniei de sus. Urcarea costa 5 zloti, in banii nostri 5 lei si ceva. Dar merita.

De sus puteti observa bine Piata Castelului, Castelul din Varsovia, Columna lui Sigismund, Galeria de  Arta si toate celelalte cladiri ce marginesc piata. Ce e interesant e faptul ca pe sub aceasta piata trece un tunel rutier pe care l-am parcurs si noi de dimineata.

Dar sa le luam pe rind.

Coloana lui Sigismund dateaza de la 1644 si il reprezinta pe rege cu o sabie si o cruce mare. Este un reper al Varsoviei si un loc folosit des pentru intilniri.

Castelul din Varsovia a devenit resedinta regala si sediu al Parlamentului din secolul XVI. In 1791 aici s-a votat prima constitutie din Europa. Castelul a fost distrus de nazisti in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. Din 1971 s-a decis refacerea sa din donatii private ale polonezilor din tara si a celor din toata lumea. Comunistii nu au contribuit cu bani la acest efort. Castelul a fost deschis pentru public in 1984.

Linga castelul regal se afla Palatul Pod Blacha care gazduieste o colectie de covoare si carpete, exepmplare rare din Persia si Turcia. Tot aici se gaseste si cea mai mare colectie din lume de carpete din Caucaz.

Din piata aceasta mergem pe o straduta strimta catre Piata Orasului Vechi. Drumul te duce pe linga catedrala Sf. Ioan, cea mai veche din Varsovia. Ea adaposteste osemintele unor duci, ale romancierului Sinkiewicz, ale primului presedinte independent al Poloniei, ale primului arhepiscop al Poloniei.

Piata Orasului Vechi este un loc mai mereu aglomerat plin de restaurante si cafenele. Locul insa are un farmec aparte si mie personal mi-a placut mai mult decit piata castelului. Case frumos renovate marginesc piata, fiecare avind un stil arhitectonic individualizat.

Pe o latura a pietei se afla Muzeul National de Istorie, aflat in mijlocul unor ample lucrari de renovare atunci cind am fost noi.

O alta casa din piata gazduieste un muzeu dedicat scriitorului Adam Miskiewicz.

Aici, in Piata Orasului Vechi, ne-am incheiat explorarea Varsoviei. Ne-am mai plimbat apoi pe stradutele inguste de linga ea, am intrat in citeva biserici mai putin impunatoare si importante.

Inainte de a parasi capitala Poloniei am tras si noi la un resturant traditional. Mincarea avea niste nume intortocheate, imposibil de retinut. Comanda am facut-o dupa niste poze. In final nu stim ce am mincat insa a fost ceva tare gustos.

Dupa Varsovia am vizitat celelalt oras ce a a fost capitala a Poloniei, Cracovia. Dar despre aceasta o sa va povestesc cu alta ocazie.