Muntii Persani, zona Comana de Sus

Data publicarii: 18 feb 2016

Anul 2016 l-am inceput asa cum l-am terminat. Adica mergind in Muntii Persani. Dupa teapa luata la Cabana Valea lui Ivan, unde n-am mai fost, ne-am trezit cu multe zile libere. Prilej foarte fain de a descoperi locuri noi. Locul ales a fost Comana de Sus, judetul Brasov.

Obiectivele propuse sunt Pestera Comana si Coloanele de Bazalt de la Piatra Cioplita.

Ne-am adunat iarasi multi: Florenta, David, Zoly, Mimi, Codrin, Noemi, Denisa, Larisa, Ramona, Maria, eu si tata.

Din sat mai mergem citiva kilometri pe un drum forestier aflat in stare foarte buna. Trecem prin niste chei scurte, apoi de o fosta cariera si dupa citeva sute de metri, oprim in dreptul a doua indicatoare. Ambele indica aceeasi directie. Insa va spun ca daca vreti sa mergeti la Coloanele de Bazalt de la Piatra Cioplita, indicatorul corespunzator este orientat gresit. Din fericire stiam asta.

Asadar intram pe o vale inghetata si urcam cu usurinta. Nu exista marcaj. Se vede foarte clar o stinca mare in spatele careia stiu ca se gaseste pestera. E mare ger asa ca fiecare pas ne pune cum trebuie singele in miscare.

La un moment dat trebuie sa parasim valea si ne asteapta un urcus foarte consistent pe o poteca acoperita cu zapada si gheata. Urcam destul de greu si ne oprim intr-o sa unde ne tragem sufletul.

De aici, dupa 5 mimnte de mers pe curba de nivel, ajungem la intrarea in pestera. Locul e foarte interesant, pestera are o intrare mica insa si citeva ferestre. Pentru a o explora in adevaratul sens al cuvintului este nevoie de pricepere si echipament specific.

Pestera cuprinde un sistem de galerii dispus pe 3 nivele, avand o dezvotare pe aproximativ. 2500 m si o denivelare de 70 m. Peștera are o valoare științifică deosebită din diverse puncte de vedere (stalagmite de mari dimensiuni, scurgeri parietale masive, bazine cu cristale sub formă de brăduți, prezența helectitelor, Galeria cu Excentrite, stilolite translucide cu dimensiuni de până la 1,5 m, cristalicite, cristale de aragonit, planșee suspendate)

Noi nu am fost decit in sala mare de la intrare de unde pleaca mai multe galerii. Dupa cum spuneam si mai sus nu sunt accesibile pentru omul de rind: e nevoie de echipament, de catarat, de tirit prin galerii si de mers prin apa. Cu alte cuvinte e nevoie de experienta.

Iesim din pestera si scopul nostru este sa ne intoarcem la masini prin alta parte. Zoly face munca de cercetare si repede gaseste un drum de coborire. Drumul asta a fost superb, am iesit repede din padure si am mers pe niste plaiuri desprinse parca din Miorita.

La momentul oportun am gasit un drumeag catre dreapta si consultind gps-ul am hotarit sa o luam pe acolo fiindca drumul batut ne-ar fi ocolit destul de mult. Alegrea a fost inspirata si am ajuns rapid linga cariera.

Mergem pina la masini, urcam si mai mergem in continuare drumului aproximativ inca un kilometru. Aici gasim un indicator corect catre Coloanele de Bazalt de la Piatra Cioplita. Traseul e scurt si e marcat destul de ciudat, cu o bandarosie si una glabena. Cam in zele minute ne aflam in fata coloanelor de bazalt.

Locul asta mi s-a parut foarte salbatic, aflat in mijlocul padurii. Ma asteptam la un peisaj larg, asa cum este la Racos insa am gasit altceva. Oricum ar fi, daca ajungeti la Comana, nu ratati excursia la Piatra Cioplita.

Am incheiat astfel o zi agreabila, desi foarte geroasa. Un inceput perfect pentru anul 2016 care mi-l doresc plin de momente frumoase.