Muntii Persani: viaductele si tunelul de linga Sinca Noua

Data publicarii: 04 mar 2016

Cum in ultima perioada ne-am tot apucat de explorat bucati din Muntii Persani, inevitabil trebuia sa ajungem si la Sinca Noua. De data asta nu ne-am propus nici atingerea unui virf, nici a gasi vreo cetate, nici intrarea in vreo pestera. Obiectivul excursiei a fost sa parcurgem traseul unei vechi cai ferate de-a lungul careia se gasesc doua viaducete de beton armat ( primele si deci cele mai vechi din Romania ) si un tunel, tot de cale ferata, numit Diana.

Si prentru acest demers s-au gasit suficienti oameni interesati: Florenta, Zoly, David, Maria, Ramona, Noemi, Radu si Bogdan.

Ne deplasam pina la Sinca Noua, urmam indicatorul catre Manastirea Sinca Noua, iesim din sat si lasam masinile linga indicatorul ce ne indruma catre Podul Ilii. De aici vom incepe un circuit foarte dragut.

Traversam pe pod de gheata un parau si iesm intr-un drum pe care se vad urme de tractor. Urmam acest drum o vreme, apoi il prasim ca sa vedem Viaductul Podu Ilii de jos. Acesta are poveste interesanta: a deservit o veche cale ferată, parte a traseului Făgăraș-Brașov, ce unea Șercaia cu Valea Homorod. Întreaga construcție s-a realizat în doar doi ani, între 1907-1908.







 

Dupa ce il de la baza, urcam prin dreapta podului si il traversam pe o lungine de 167m. Chiar daca are peste 100 de ani podul pare inca a fi o constructie solida. Este inca folosit de localnici care trec peste el cu masinile. Calea ferata a fost dezafectata de prin anii 1940.

 


Coborim apoi pe o poteca prin partea cealalta, mergem pina sub pod admirind structura impresionanta.





Urcam iarasi pe linga pod si ne oprim in locul in care incepusem traversarea podului. Odata a fost si un panou informativ pe aici. De aici incolo tinem terasamentul fostei cai ferate. Mergem printr-o zona usor impadurita. Dupa o curba suntem surprinsi sa intram pe Podul Negru pe care il traversam pe o distanta de 100m. Structura acestuia seamana foarte mult cu cea a Podului Ilii cu specificatia ca Podul Negru este construit in curba. In jur este padure pe toate partile si de aceea cu greu poate fi observat.

Unele probleme tehnice ale viaductelor au dus la renunțarea exploatării, după 30 de ani, a căii ferate Șercaia-Valea Homorod; între 1941-1943 s-a construit, în regim de urgență, tronsonul actual care trece prin Perșani.

Continuam pe terasamentul caii ferate si dam in drumul principal, cel care duce la manastire. Putin mai jos o si vedem si coborim la ea pe o potecuta mica si cochet amenajata.







Dupa vizita la manastire incercam sa gasim tunelul. Nu prea avem idee pe unde este si intram pe o vale. Bineinteles ca nu era acolo insa partea asta a fost cea mai frumoasa. Am trecut prin niste locuri inghetate, incremenite si pline de liniste.

Am revenit la Manastire iar pe drum un tractorist ne-a indicat aproximativ zona in care se gaseste Tunelul Diana. Dupa alte citeva incercari esuate am gasit terasamentul caii ferate, citeva ziduri de sprijin si la final, si tunelul.







I-am chemat pe ceilalti sa vada minunea. Tunelul arata inca destul de bine, chiar daca nu a mai fost folosit din anii 1940. In fata lui e un maldar de pamant pus probabil pentru a bloca intrarea.

Intram in tunel si admiram niste stalagmite de gheata. Cum suntem multi, ne facem curaj si mergem mai departe. Tunelul avea o lungime de 525m si a fost construit in curba. Aprindem toate sursele de lumina: frontale, telefoane, lanterne. Nu stiam ce ne asteapta la capatul sau. Am mers aproximativ 300m pein cind inaintarea ne este barata de o surpare.

Nu avem ce face altceva decit sa facem calea intoarsa. Revenim la drum si de data asta il tinem consecvent catre Sinca Noua pina ajungem la masini.

Pe scurt iarasi am avit parte de o zi frumoasa petrecuta in niste locuri deosebite care ne-au umplut sufletul de bucurie.

 

 

Adauga un comentariu Inapoi

Abonare RSS Articole Abonare la articole
Nu exista comentarii

Adaugati un comentariu

Citeste si alte articole:

Bogdan Balaban - © Copyright 2006 - 2017