Muntii Gutai: spre Creasta Cocosului

Data publicarii: 02 aug 2016

Excursia in Muntii Gutai a fost una neasteptata si neplanificata. Am stat citeva zile in zona orasului Baia Mare insa caldura excesiva ne-a impins prin locuri mai inalte si mai racoroase. Asadar plecam cu masina spre Pasul Gutai. Trecem de o gramada de serpentine si intr-un final ajungem sus.

Ne pregatim, o punem pe Maria in rucsacul special insa ceva neprevazut s-a intimplat. O piulita a cedat si practic nu avem cum sa facem pe loc o reparatie ca lumea. Asa ca renuntam la idee, mergem in civilizatie sa cautam ceva piese si sa facem reparatia. Toata treaba asta cam dureaza si ne reconfiguram traseul urmand sa revenim ziua urmatoare.

Pina una-alata urcam la Lacul Albastru de linga Baia Sprie. Acest lac este deosebit datorita felului in care s-a format si datorita unei proprietati pe care acesta o are: isi schimba culoarea in functie de anotimp (pozitia soarelui, temperatura apei). Primavara lacul are culoarea albastru deschis si albastru inchis, vara are culoarea verde inchis si uneori cu reflexe de smarald , iar toamna acesta devine verde inchis si uneori maro.

Pina la acest lac exista traseu marcat si nu este un efort prea mare. Traseul incepe linga catedrala romano-catolica.

Restul zilei il petrecem vizitind citeva obiective culturale, biserici de lemn si manastiri.

In ziua urmatoare urcam din nou Pasul Gutai. Desi nicaieri nu e indicata intrarea in traseu, o gasim usor si incepem sa urmam crucea rosie care ar trebui sa ne duca spre principalul obiectiv din acesti munti: Creasta Cocosului.

Drumul este foarte placut, nu are urcusuri accentuate decit la inceput. In rest merge prin padure, in cea mai mare parte pe curba de nivel. La un moment dat iesim intr-o poiana larga cu belvederi catre partiile de schi de la Suior.

Putin mai incolo, dupa o curba peisajul se deschide si mai tare si avem pentru prima data in raza vizuala si principala noastra tinta de astazi: Creasta Cocosului.

Mai jos vedem poteca ce vine din statiunea Mogosa. Poiana e lunga si ne ia un pic de timp pina sa o traversam. Vremea insa pare ca vrea sa se strice. Se inoreaza si incepe sa bata vintul. Cu toate astea nu ne oprim. In capatul poienii dam de un drum foerstier iar marcajul o sa meraga in continuare pe el. Urmeaza citeva bucati cu urcari si coboriri usoare prin padure.

Exista si citeva puncte de belvedere catre Muntii Lapusului si satele de la poalele lui.

Iesim din padure si dam intr-o poiana mare din nou. Avansam, trecem de citeva zone mlastinoase. Ne opresc insa niste sunte ciudate care vin din padure. Doua animale par ca se infrunta dar nu imi dau seama ce ar putea fi. Banuiala mea se indreapta catre niste cerbi. Sunetul lor este extrem de descurajant.

Intre timp peste Creasta Cocosului se aduna nori negri de ploaie. Renuntam sa mai urcam la ea. Si asta cu mare durere in suflet, dar no, o sa o gasim si alta data tot acolo.

Sa va spun insa si citeva cuvinte despre ea.:

Creasta Cocosului este o formatiune stincoasa ascutita, crenelata, cam de 200 m lungime, aflata la o altitudine medie de 1200 m. La sud de creasta principalã se aflã centrele miniere Baia Mare, Baia Sprie si Cavnic, centrul turistic Mogosa si Complexul Suior, iar la nord, peisajul idilic cuprinde taurile de munte Chendroaisei si Morarenilor.

Rezervatia Creasta Cocosului este considerata monument al naturii, avand ca scop protectia si conservarea unor elemente naturale cu valoare si semnificatie ecologica, stiintifica si peisagistica.

Traseul de intoarcere este acelasi cu cel de urcare. Si ca sa ne suparam si mai tare, pe masura ce ne apropiam de pas vremea se facea din ce in ce mai frumoasa. Dar asa a fost sa ne fie de data asta. Am ramas cu dorinta de a reveni, de a urca la Creasta Cocosului si pe Vf. Gutai.