Grecia: Insula Lefkada

Data publicarii: 26 aug 2019

Anul 2019 ne-a adus o noua calatorie in Grecia de data asta am explorat insula Lefkada, o insula vestita si mult laudata pentru frumusetea ei. Inainte de asta am studiat putin ofertele de cazare si ne-am oprit asupra unei pensiuni din satul Vasiliki.

Drumul a fost lung si l-am facut in doua etape dormind o noapte la Sofia, in Bulgaria. Apoi am constatat ca vecinii bulgari au mai dat drumul la doua sectoare de autostrada si ca lucreaza intens pentru a lega Bulgaria de Grecia pe o astfel de cale de acces. La momentul acela mai aveau de facut cam 33 de km intr-o zona ceva mai dificila, pe cheile raului Struma. Pretul combistibililor este destul de mare in Grecia asadar este de recomandat sa faceti un plin inainte de iesirea din Bulgaria.

In Grecia am parcurs un traseu destul de spectaculos pe autostrada. Apoi am luat-o indrumati de GPS spre Lefkada. Undeva am trecut pe un tunel pe sub mare. Am platit si o taxa de 3 euro. Pe masura ce ne-am apropiat peisajul a devenit din ce in ce mai frumos: cu munti albi, cu mare, cu barcute si vapoare.

Odata ajunsi in principalul oras, Lefkada Town, am cautat niste locuri unde sa facem aprovizionare. Gasiti in oras 3 supermarketuri mai mari si foarte bine aprovizionate: AB Vasilopoulos, Eklavenitis, Lidl.

Vasiliki

Catre seara am ajuns la Vasiliki iar pensiunea Steven am gasit-o destul de usor. Se afla cumva pe deal, pe o strada ingusta. Din fericire are suficiente locuri de parcare. Conditiile sunt foarte bune, doua camere curate, fiecare cu baia ei, bucatarie bine utilata si un balcon generos. Singura hiba e accesul: se urca un etaj pe niste trepte normale iar de acolo mai ai de parcurs o scara exterioara spiratala din metal. Si cu doi copii mici nu e chiar distractiv.

Ziua urmatoare facem cunostinta cu statiunea in care ne aflam: la o privire mai atenta Vasiliki nu e o statiune chiar bine pusa la punct. Pe trotuare e cam plin de praf si buruieni. Dar hai sa vedem plaja. Este cu pietre, ca mai toate plajele din Lefkada. Insa odata ce intri in apa este nisip. Faptul ca apa nu se adanceste brusc face plaja din Vasiliki ideala pentru cei cu copii mici. Exista si sectoare amenajate si sectoare unde se poate sta pe iarba.

De asemenea Vasiliki este o statiune frecventata de cei care practica sporturi nautice, In partea vestica a golfului se pare ca sunt curenti potriviti pentru windsurfing. Copiii sunt foarte entuziasmati. George este pentru prima data la mare si din fericire nu are frica de apa.

Dupa plaja mergem in zona de promenada a statiunii, aflata in zona portului. E plin de taverne, cafenele, terase. Locul este curat, aranjat. Se vind bilete pentru diverse croaziere in diverse configuratii. Personal mi s-au parut un pic scumpe, insa este si asta o modalitate de a petrece ziua.

Intr-un final ne-am oprit la una din taverne, Delfini pe numele ei. Aici am gustat prima data o specialitate locala: vinete coapte la care se adauga carne. O bunatate.

Cape Lefkada

Dupa-amiaza ne ascundem de soarele arzator. Si dormim bine. Aproape de ora 18 o luam din loc. Vrem sa mergem in Capul Lefkada un loc frumos de belvedere dotat si cu far. Gasim o scurtatura pe un drum forestier care ne scuteste de un ocol de citeva zeci de km. Drumul nu e chiar cel mai bun insa poate fi parcurs cu atentie cu orice fel de masina. Intr-un final da tot in drumul de asfalt.

De acolo intram pe un drum cu multe curbe si tot coborim pina in zona farului. Locul este superb, cu valuri si stanci verticale. Din fericire nu e mai nimeni asa ca te poti bucura in liniste de spectacolul marii. Se spune ca apusul cel mai frumos se vede la Capul Lefkada.

De acolo mergem spre o plaja faimoasa, Porto Katsiki. Urcam cu masina pina intr-un loc inalt cu punct de belvedere. Sub noi la citeva zeci de metri este Plaja Egremni. Este considerata cea mai frumoasa plaja a insulei. Insa deocamdata nu este eccesibila decit dinspre mare. Un cutremur produs in anul 2017 s-a soldat cu alunecari de teren care au stricat drumul si treptele de acces la aceasta plaja.

Porto Katsiki

Noi mergem in continuare spre Porto Katsiki pe un drum ingust unde este ceva deranj cind intilnesti alte masini. Ajungem la o parcare mare iar de acolo coborim pe scari pina la malul marii.

Plaja de la Porto Katsiki se afla sub o stanca imensa. Plaja e cu pietre, apa de asemenea e tot cu pietre. Se adinceste insa rapid. Noi am prins valuri ceea ce m-a facut sa am un plus de precautie. Recomand sa fiti aici ori dimineata devreme ori spre seara ca atunci este lume mai putina si sa puteti bucura din plin de ceea ce ofera aceasta plaja.

Plaja Amoussa si impresurimile sale

In a doua zi ne-am trezit ceva mai tarziu si am ales de dimineata o plaja din apropiere numita Amoussa. Plaja asta este ceva mai faina pentru ca are si citeva locuri umbroase. De asemenea in apropiere este si un beach bar. Apa este incredibil de curata iar in ea se vad cu precizie pietre mari.

Aproape de Amoussa am mai gasit cu ajutorul GPS-ului alte doua plaje superbe. Prima este foarte mica, incap acolo pina in 10 persoane. Se numeste Plaja cu Turnuri de Piatra.

Putin mai incolo se gaseste Plaja Kastri. Din cite imi dau seama este o plaja privata iar accesul la ea se poate face fie dinspre mare, fie dintr-o curte. Noi am putut doar sa o admiram de undeva de sus. Superba.

Muntele Elati

Lefkada este o insula muntoasa si cum suntem iubitori de munte va dati seama ca nu am putut rata o plimbare prin muntii insulei. Accesul este destul de simplu fiindca exista o retea de drumuri asfaltate care te duc pina la cel mai inalt virf din insula, Vf. Elati, 1157m.

Mergem pina in satul Stavros iar de acolo urcam o gramada de serpentine pina in satul Agios Ilias. Pe masura ce urcam drumul se tot ingusteaza. In sat GPS-ul ne indruma pe o strada ingusta, in panta, pe care masina de abia incape. Se termina si asfaltul insa cumva mai sus dam iarasi de o sosea adevarata. Drumul plin de curbe continua pina pe Vf. Elati. Chiar pe virf nu putem urca ci doar pina aproape de el. Pe virf este o cladire ce gazduieste o gramada de antene. Chiar si asa suntem foarte multumiti. Putem privi in zari si putem admira de sus marea si insulele invecinate.

Si cand esti sus vezi tot soiul de chestii si iti vin si idei. Sunt prin muntii astia din Lefkada citeva constructii ciudate. Apropiindu-ne vedem ca in unele zone accesul este interzis fiidca pe acolo se gaseste o baza militara.

Un alt loc ce ne-a atras atentia a fost o mica bisericuta cocotata pe un virf. Mergem pina la ea insa urcam cu greu fiindca drumul este cam prost. Bisericuta se numeste Profiti Ilias. Privelistea de pe virful asta te lasa fara cuvinte. Oriunde ai intoarce capul vezi ceva frumos.

Lasam in urma mica bisericuta si coborim in satul Eglouvi. Si aici strazile sunt extrem de inguste. Undeva trebuie sa rabatez oglinzile ca sa incap pe strada principala din sat, in alt loc trebuie sa iau o curba din doua miscari.

Coborim cumva lent catre Nydri iar pesisajul devine si mai incintator. Linga Nydri este un mare golf in care sunt ancorate o serie de barcute. In acelasi timp avem priveliste si spre insulele apropiate dar si spre Vf. Elati. Si spre alte citeva sate de munte.

Ajungem inapoi in Vasiliki abia seara. Ne delectam cu o inghetata buna iar pina sa ajungem la locul de cazare, la insistentele Mariei, mai stam pe plaja o ora. Maria se duce la balaceala, George o admira de pe mal.

Plaja Kavalikefta

In ziua urmatoare plecam spre o alta plaja numita Kavalikefta. Asta a fost plaja care mie personal mi-a placut cel mai mult. Am mers pe drumuri de munte, am coborit abrupt pina aproape de apa. Si ce apa! Culori ce credeai ca le vezi doar in reclame, pietre mari in apa, golfulete peste care te puteai simti stapan. Si cel mai fain este ca plaja asta ofera si citeva locuri umbroase.

Aici am petrecut cel mai mult timp. Firea prietenoasa a Mariei ne-a permis sa ne apropiem si sa schimbam citeva vorbe cu doi turisti sarbi de loc din Smederevo. Povestim fiecare despre Romania si Serbia, facem schimb de impresii legate de Lefkada. Oamenii au fost tare simpatici. M-au intrebat pe unde am fost in Serbia si dupa ce le-am spus mi-au ca am vazut cam tot ce este important.

Pe la pranz plecam de pe plaja. Aici am stat cel mai mult. Urcam iarasi Muntele Elati dar de data asta gasim un drum ceva mai prietenos catre Nydri. Aici lasam masina in curtea unui supermarket si dam o tura pe jos prin statiune. Strada principala e plina de taverne si magazinase. Facem citeva cumparaturi: ne dotam cu o umbrela de soare si cu o bagheta de spuma. Apoi cautam o taverna cu umbra si cu mincare buna. Poposim la restaurantul Familia unde savuram cite o ciorba.

Plaja Pefkoulia

Ziua urmatoare avea sa fie ultima zi plina pe care o aveam in Lefkada. M-am interesat mai intai sa vad daca pe insula asta exista o plaja cu nisip. Si se pare ca este. Asadar am luat-o cu masina spre Plaja Pefkoulia. Am vrut nisip si in sfarsit am gasit! Si plaja asta e tare frumoasa si primitoare.

Suntem iarasi impresionati de culorile apelor. Linga exista o terasa mare cu beach bar, restaurant, sezlonguri si piscina. Ca sa nu o mai lungesc, este unul dintre cele mai faine locuri de pe insula.

Manastirea Faneromeni

Dupa plaja dam o fuga pina in principalul oras, Lefkada Town. Ne oprim undeva in partea de sus la Manastirea Faneromeni. Asta as zice ca e primul si cam singurul obiectiv turistic in afara plajelor. Este un loc linistit, umbros, un loc numai bun sa te ascunzi de soarele torid al verii.

Aici totul este organizat ca intr-o cetate. Cu toate astea zidurile nu sunt mari. Biserica este inconjurata de ele. Pe cealalta iesire este o priveliste de zile mari: se vede Plaja Agios Ioannis, loc excelent de snorkeling si mai ales de practicat kite-surfing. Maria este foarte incintata sa vada parapante. Asa ca ii promotem ca mergem sa le vedem de aproape.

Tot aici la manastirea Faneromeni exista si o mica gradina zoologica. Poti vedea citeva specii de papagali, lebede si caprioare.

Plaja Agios Ioannis

E timpul sa ne tinem de promisiune si mergem spre plaja Agios Ioannis. Aici suntem intimpinati de vint puternic. Si de mori de vint. Si de zeci de sportivi amatori de kite surfing. Maria este in culmea fericirii si topaoie bucuroasa stringand: Parapanteleee!!! Parapanteleee!!!. George o priveste atent si rade si el.

Kite-surfingul asta este un sport spectaculos. Am vazut de toate: manevre periculoase, sarituri, cazaturi. Poti sa stai aici si sa te uiti la sportivi fara sa te plictisesti.

Castelul Agia Mavra

Mergem apoi pe o limba ingusta de nisip spre Castelul Agia Mavra. Dezamagirea este totala. Desi este cam impropriu sa ii spui castel, cladirea este atragatoare dar seamana mai degraba cu o cazemata.Din pacate este inchisa si nevalorificata in nici un fel.

Si apoi ajungem in partea centrala din Lefkada Town. Este un loc boem cu stradute mici si inguste unde ai vrea sa te pierzi. Mai devreme sau mai tarziu vei da de principalul pietonal din oras, Ioannu Mela. Din pacate majoritatea magazinelor sunt inchise caci grecii sunt la siesta. Doar pe la restaurante mai este ceva miscare. Mi-a placut tare mult Piata Orasului, nu e mare insa cladirile si terasele ii dau un farmec aparte.

Ne oprim la una dintre terase unde savuram ardei umpluti si sarmale grecesti.

Dupa ce trece arsita dupa-amiezii ne indreptam spre cea mai mare plaja din Lefkada, Kathisma.  Este o plaja spectaculoasa, mai ales vazuta de sus. Dar si de jos. Este o plaja imensa cu multe locuri de parcare. Am facut baie iar apoi am plecat la o sedinta foto.

Am mers pina in capatul plajei. Sau asa credeam eu. Pe masura ce inaintam erau tot mai putini oameni. Am dat cumva intr-un drum de pamant, am mai mers 5 minute si apoi am vazut ceva extraordinar: o plaja pustie cu ape frumoase, cu valuri. Si fara picior de om. Daca vreodata mai ajung in Lefkada clar o sa vin sa fac plaja si baie aici.

Ma intorc la ai mei. Si dau de un peisaj ciudat. Pe plaja a aparut un un grup de oameni imbracati elegant. Toti se uita in sus si parca asteapta ceva. Apare o parapanta care aterizeaza nu departe de ei. Un batranel iese se desface din aripa si se alatura grupului. Lumea continua sa se uite spre cer. Mai apare o parapanta, de data asta cu o o fata imbracata in mireasa. Care aterizeaza in aplauzele asistentei.

Binenteles ca ne dumirim care este treaba: pe plaja are loc o ceremonie de nunta. Initial credeam ca fata se merita cu batranelul, dar de fapt am dedus ca acesta era tatal ei. Dupa accent oamenii pareau a fi englezi. A avut loc o scurta dar emotionanta ceremonie in care mirii isi jura iubire vesnica si inca citeva chestii de care probabil ca vor uita dupa vreo luna, apoi  grupul se retrage la unul din restaurantele aflate in apropierea plajei.

Eu ma duc sa fac poze si in cealalta parte a plajei si nu vin deloc dezamagit. Acolo este o zona stincoasa unde apa isi face loc printre niste bolovani imensi.

Pe drumul spre cazare ma apuca oarecum tristetea ca plecam. Cam asa patesti atunci cind parasesti un loc frumos. Si desi eu n-am colindat Grecia prea mult Lefkada cred ca este cea mai spectaculoasa insula dintre toate in care am fost.