Bulgaria de la sud de Burgas

Data publicării: 11 nov 2020

De data asta vreau să vă prezint sudul litoralului bulgăresc.

Sozopol

Acesta este un oraș străvechi al Bulgariei, aflat cam la 30 de km de Burgas. Aici ne-am cazat pentru 4 zile.Am ales un apartament aflat undeva la marginea orașului dar cu toate acestea relativ aproape de zona centrala și de plaje.

Sozopol a fost fondat în secolul al VII-lea î.Hr. de coloniști greci din Milet Antheia. Orașul a devenit centru comercial și naval în secolele următoare și a ajuns una dintre cele mai mari și mai bogate colonii grecești din regiunea Mării Negre. Influența sa comercială în teritoriile tracice s-a bazat pe un tratat datând din secolul al V-lea î.Hr. cu regatul odrisian, cel mai puternic stat trac. Apollonia( vechiul nume al orașului ) a devenit un rival comercial legendar al altei colonii grecești, Mesembria, actualul Nessebar.

Orașul a fost locuit în mare majoritate de greci pînă la începutul secolului 20. În urma războaielor balcanice a avut loc un schimb de populații. Grecii din Sozopol s-au mutat in Grecia fiind inlocuiti de bulgari proveniți din regiunea Tracia de Est.

Astăzi Sozopol este un oraș-stațiune turistică. Are 3 plaje și o sumedenie de posibilități de cazare, pentru toate dorințele și buzunarele. Noi am fost doar la plaja cea mai sudică și am găsit condiții bune: curat și pe mal și în apă, liniște și lume relativ puțină.

Totuși principala atracție în Sozopol este centrul vechi. Acesta este construit pe un loc mai înalt și stîncos. Casele au o arhitectură specifică, există și o sumedenie de puncte de belvedere ce dau spre mare. Noi ne-am bucurat de o câteva plimbări prin acest cartier central. Cine dorește poatre face și plimbări pe mare pînă la două insule aflate in apropiere: insula Sfantul Ioan și insula Sf. Petru.

În Sozopol mai există încă o zonă pietonala aflată însă la ceva distantă de centru. Pietonalul este amenajat pe o stradă în pantă numită strada Ropotamo și aici găsești de toate: restaurante, jocuri mecanice, cabine de fotografiat in costume tradiționale bulgărești, cluburi, magazine de suveniruri, mîncare fast-food. Strada Ropotamo se termină unde începe plaja.

Primorsko

Este o stațiune numai bună pentru cei cu copii mici. Are două plaje, ce de nord și cea de sud. Noi am ales-o pe cea din sud pentru că este mai mare. Apa este excepțional de limpede, se văd cu ochiul liber, pești, raci. Nu am văzut alge și meduze. De asemenea intrarea în mare este lină.

Rezovo

Este un mic sat aflat la granița cu Turcia. Există si aici o plajă mica, dar mai mult cu pietre. De asemenea bisericuță, un restaurant. Vegetația în zonă este de tip mediteranean. Există o mică zonă de promenadă. Bulgaria este despărțită de Turcia de un mic canal.

Silistar Beach

Este o plajă cu peisaj care se găsește mai la nord de Rezovo. Accesul se face pe un drum forestier destul de rău dar care este străjuit de rugi imenși de mure.

Sinemorets

Este un sătuc pitoresc. Se află într-o zonă mai înaltă iar din el poți coborî la plajă dar pe niște drumuri groaznice.

În apropiere se află rîul Veleka și el se varsă direct în mare, ocolind cumva plaja. Pe acest râu se organizează excursii cu barca sau cu caiacul.

Kiten

Este o mică stațiune ce seamănă izbitor cu Sinemorets. Tot așa cu un rîu care se varsă direct în mare si care aproape de vărsare formează un lac. Rîul se numește Karaagac.

Și aici sunt tot două plaje, am ales-o pe cea din sud. Intrarea în apă este interesantă pentru că mai întîi calci pe niște nisip negru apoi ine nisipul fin și auriu. Apa este curată, limpede. Ca în Grecia doar că nu are culorile alea magice.

Beglik Tash

Este un sit arheologic aflat la câțiva kilometri nord de Primorsko. Se spune că aici este un vechi templu tracic.Ca să o spun pe șleau aici este vorba de o grămadă de bolovani mari, rotunjiti aflați la marginea unei poieni.

Bulgarii au dat denumiri fiecărei pietre sau formațiuni. Astfel poți vizita: intrarea, patul conjugal, altarul, tronul, bolovanul mare, bolovanul mic, găurile, piatra sculptată, Apostolul Tash, Peștera sacră, Răsăritul, Labirintul, Lumea lui Hades, Casa Oracolului.

Ropotamo

Ropotamo este un rîu supranumit Amazonul Bulgariei. De-a lungul său este o zonă umedă care a fost declarată rezervație naturală. Se pot face plimbări cu barca, se pot face mici excursii la niște puncte de belvedere, se poate vizita o mică bisericuță cu hramul Sf. Parascheva.

Lozenets

Lozenets este o stațiune mai bine închegată, cu construcții moderne. Plaja este drăguță cu multe facilități. De asemenea și peisajul este demn de admirat.

Paradise Bay

Este un mic golf dotat cu plajă aflat în orașul Sozopol. L-am descoperit din întîmplare luîndu-ne după niște oameni care coborau pe niște scări.

Burgas

Burgas este fără îndoială cel mai important oraș din sudul litoralului bulgăresc. Deși are structura unui oraș comunist-sadea, este clar că unele elemente nu au fost lăsate la voia întîmplării.

Astfel Burgas are o plajă ce se întinde pe kilometri buni. Între plajă și orașul propriu-zis se întinde un parc imens numit Grădina Mării. Așadar este un fel de barieră între mare și oraș.

Primul obiectiv de pe lista noastră a fost o expoziție de sculpturi în nisip. Ne-am căutat un loc de parcare undeva între blocurile de lîngă Grădina Mării. Apoi am trecut un bulevard aglomerat și am început să căutăm locul expozitiei.

Am ajuns acolo destul de repede. Expoziția este impresionantă. Pentru mine este prima dată cînd văd așa ceva. Din cîte am înțeles în fiecare an artiștii ce sculptează în nisip făuresc altceva. Anul acesta tema predilectă este legată de desene animate și filme. Așadar îi poți întâlni pe cei din Familia Addams, pe Masha și prietenul ei ursul, pe Transformers, pe eroii din Sesame Street, pe iepurașul și lupul din celebrele desene rusești Nu zaieț pagadi, pe Mowgli și ursul Baloo, pe Godzilla, pe KingKong, pe Rapunzel.

Marea enigmă a mea este cum rezistă aceste creații mai ales după niște furtuni zdravene de vară, așa cum fuseseră cu o zi înainte.

Am mers apoi să ne plimbăm pe faleza de lîngă plajă. Locul este agreabil, bine întreținut. Din loc în loc sunt terase și restaurante.

Plaja din Burgas se prezintă surprinzător de bine. Nisip fin, curățenie. Umbreluțele și sezlongurile sunt gratis.

La capătul din sud se află un ponton lung, Burgas Pier, care merge in mare cam 300 de metri.

Revenim în parc pe niște scări și încercăm să găsim o ieșire spre pietonalele din centrul orașului. Din fericire nu era departe. Și aici Burgasul mi-a plăcut. În centru se află kilometri întregi de pietonale. Te plimbi de te saturi.

Începem să explorăm zona centrală pe bulevardul Aleko Bogoridi, unde găsim la scurt timp un gramofon gigantic. Dacă învârți de o manetă cîntă o melodie.

Mai jos trecem pe lîngă muzeul de arheologie. Bulevardul se termină lîngă un parc unde se găsesc trei repere importante din Burgas: Biserica Armenească, Ceasul și Hotelul Bulgaria. După ce treci de parc dai de două clădiri masive construite în stil sovietic. Ele adăpostesc astăzi Primăria și Consiliul Județean. Aici cotim brusc la dreapta pe strada Aleksandrovska care ne va duce în final într-o piață imensă numită Piața Troika. Unde mai întîi savurăm cîte o înghețată, iar mai apoi niște fîntîni care aruncă din asfalt niște stropi fini de apă. Pe o zi caniculară așa cum am prins noi la Burgas asta e o adevărată binecuvântare.

În mijlocul pieței se află o statuie a unui soldat cocoțat pe o coloană înaltă. Pe o latură se găsește o nouă clădire impunătoare care, dacă am înțeles eu bine, este Tribunalul. Pe latura opusă este un mare centru comercial.

Mergem și mai departe pe strada Aleksandrovska. Pe zona aceasta este mai multă umbră de care profităm. La capătul acestui lung pietonal se găsește un bulevard foarte circulat. De aici încolo este doar drumul de întoarcere spre mașină.