Locuri faine din Bulgaria, episodul 5

Data publicarii: 15 mai 2019

In primavara lui 2019 am facut o noua incursiune in Bulgaria. De data asta ne-am axat pe zona de litoral si ne-am concentrat sa vedem in principal locuri noi. Ceea ce am scris aici este strins legat de articolul Locuri faine din Bulgaria, episodul 2.

Asadar, am urmat pasii normali. Ne-am cautat cazare insa in extrasezon, ca si in sezon de altfel, este tare greu sa gasesti ceva decent. Pina la urma am stat undeva in Mangalia, Casa Iaia, locul era bun sa stai o noapte insa scump pentru ceea ce ofera.

Nu mai fusesem in Mangalia de mai bine de 20 de ani. Iar reintilnirea a fost o dezamagire. Impresia generala este aceea a unui oras lasat de izbeliste, murdar, neingrijit.

A doua zi de dimineata am schimbat leva undeva in centru si am plecat spre punctul de trecere frontiera de la Vama Veche. Am trecut destul de repede si ne-am oprit pe teritoriul bulgaresc pentru a cumpara vinieta. Ar fi de mentionat faptul ca din 2019 Bulgaria a trecut la vinieta electronica. Ea poate fi achiziotionata online de pe siteul bgtoll.bg.

De obicei luam vinieta de la benzinarile sau magazinele din vama insa acestea au inceput sa o vinda acum la suprapret. De asemenea exista si un punct oficial de unde iti poti lua vinieta insa acesta este similar cu site-ul bgtoll.bg. Si se plateste la fel, tot cu cardul.

Odata formalitatile incheiate ne-am indreptat spre Tyulenovo, un fost sat pescaresc cu peisaj foarte pitoresc. Am mai povestit despre el pe site cu alte ocazii asa ca nu mai insist acum, ci doar va las sa vedeti citeva poze.

Rezervatia arheologica Yailata

Aceasta se gaseste linga satul Kamen Breag. Veti sti ca sunteti pe drumul cel bun atunci cind veti observa foarte multe piramide din pietre. Exista si o parcare generoasa linga o constructie cu functie de ghiseu.

Prima data cind am fost la Yailata nu am vizitat rezervatia dintr-un motiv stupid. Cind am intrat in Bulgaria, casele de schimb valutar de la vama erau inchise asa ca nu am putut schimba bani. Nu se putea plati nici cu cardul, iar doamna de la bilete nu a acceptat nici lei si nici euro.

De data asta situatia a fost inversa. Aveam bani, aveam valua, doar ca nu mai era nimeni aici care sa vinda bilete. Spunem bogdaproste si plecam in plimbare.

Peisajul seamana cu ceea ce se gasete la Tyulenovo. Faleza inalta, apa cu valuri, salbaticie. In plus mai poti vedea o cetate ce pare reconstruita si alte citeva vestigii argeologice aflate intr-o stare precara.

Aici, pe o costişă de coastă abruptă, de care marea se loveşte cu putere, se află rămăşiţele unui oraş datând din sec. al V-lea î.d.H.
Sunt documentate peste 100 de aşezări și 3 necropole din perioada bizantină.

Insa ceea ce m-a impresionat la Yailata au fost florile. Multe si toate foarte frumoase. Si care evident dau culoare si valoare acestei rezervatii. De asemenea mai pot fi observate diverse specii de pasari, iar daca esti cu adevarat norocos poti vedea si delfini.

Golful Pasarilor Taukliman

Acesta a fost urmatorul obiectiv al nostru. Este vorba despre un lac ce serveste drept loc de adunare pentru numeroase pasari. Din pacate nu am putut ajunge la el fiindca drumul ne-a fost inchis cu o bariera la citiva kilometri de el. In apropiere se gaseste o statiune ce pare a fi cu circuit inchis.

Plaja Bolata

Am continuat sa mergem cu masinile pina aproape de Cap Kaliakra. De data asta nu am mai vizitat celebrul punct de belvedere ci am cotit la stinga si am coborit pe un drum ingust si rau pe alocuri pina la plaja Bolata. Locul il gasim suprinzator de animat. Este plin de masini, toate cu numere de Romania. Dar nu sunt masini obisnuite, ele apartin unei echipe de filmare.

Pe plaja este actiune din plin. Cai, calareti, mers la galop si sunete razboinice. Toate acestea servesc unei reclame pentru o companie de telefonie mobila din Rusia.

Plaja Bolata in schimb pare a fi o minune. Intr-un loc in care tarmul este inalt si stancos, marea si-a croit cale intre doua stanci mare formand un mic golf. Omul a intervenit si el facind o faleza pentru plimbare. Din nefericire aceasta nu a fost intretinuta corespunzator si pe alocuri este afectata.

Plaja asta poate fi vazuta si de sus. Noi am explorat doua locuri de belvedere. Intr-unul  din ele am ajuns urcand direct de pe faleza si urmand o poteca.

Al doilea se gaseste exact in partea opusa. Accesul este mult mai facil, fiind amenajate trepte in stilul celor de la Cap Kaliakra. Iar peisajul de milioane, practic nu te astepti la asa ceva pe malul Marii Negre.

Ferma de Midii Dalboka

La orele pranzului, foamea se instalase bine in sufletele si stomacurile noastre. Asa ca am purces spre celebra ferma de midii de la Dalboka. Pe un drum rau, aflat in panta si avind asfalt pe o singura banda coborim cu grija pina aproape de malul apei. Acolo se gaseste un restaurant unde vedetele sunt midiile dar si si pestele. Au meniuri si in limba romana. Se pot gusta tot felul de preparate, in ceea ce ma priveste am nimerit ceva gustos care mi-a picat foarte bine.

Kavarna si Capul Chirakman

Reluam in urcare de data asta drumul cel rau si ne indreptam spre Kavarna. Aici ne atrag atentia niste desene de pe blocurile comuniste: sunt reprezentati mari cintareti de muzica rock. De altfel la Kavarna are loc in fiecare an un festival de muzica de acest gen. Se spune ca unii dintre cantaretii care participa aici s-au indragostit de acest loc si si-au cumparat case ori apartamente in Kavarna.

Pe noi insa ne intereseaza sa ajungem din nou la malul marii. Mergem citiva kilometri pe un drum cu sens unic care se termina intr-o mare parcare. In jur sunt citeva hoteluri, restaurante. Si binenteles o plaja frumoasa cu promenada. Insa cu adevarat impunatoare este o mare stinca sub forma unei piramide. Stinca se numeste Chirakman si se ridica la aproximativ 150m deasupra marii.

Cam in 30 de minute de urcare usoara poti ajunge si admira privelistea de sus. Merita din plin, mai ales ca se poate merge lejer pe un drum forestier care te scoate pe o coama. Apoi se vine cumva inapoi pina in cel mai inalt punct. Ultima parte este destul de abrupta si accidentata asa ca recomand prudenta. Tot in partea de sus exista si ceva sapaturi arheologice si o cruce mare.

Peisajul este foarte fain, practic poti vede linia tarmului pentru citiva zeci de kilometri catre Varna.

Catre acest oras aveam sa ne indreptam si noi pe un drum bun dar cu multe urcari si coboriri si, de asemenea, cu multe curbe. Am ajuns dupa lasarea intunericului. Ne-am cazat intr-un apartament la bloc aflat relativ aproape de atractiile din oras.

Varna

A doua zi am inceput sa exploram orasul Varna. Cea mai populara atractie este Parcul Orasului care ocupa o suprafata vasta la malul marii. In el se gasesc Delfinariul, Gradina Zoo, citeva plaje, restaurante, monumente, Muzeul Naval, Obseravatorul Astronomic, Acvariul, Parcul de Distractii.

Noi ne-am inceput plimbarea undeva in zona Delfinariului. Pina sa ajungem in parc am admirat cladirile Academiei Navale si Palatul Sportului si al Culturii.

Parcul este chiar placut, foarte cochet si curat. Noi am intrat in zona cu Pantheonul, un monument masiv, tipic comunist, dedicat celor ce au murit in cele doua razboaie mondiale. La prima vedere pare o statuie a carei baza este si ea decorata cu sculpturi.

Oșuarul este situat sub nivelul solului. Zidurile monumentului poartă numele gravate ale celor căzuți în perioada 1923 -1944.

Am coborit apoi spre fintina arteziana. Noaptea aceasta este iluminata.

Usor usor am ajuns si linga plaja. Care arata decent. Apa, spre deosebire de litoralul romanesc este foarte curata. Nu am ratat bineinteles o plimbare pe faleza.

Am mers apoi paralel cu plaja si am urcat la loc tot ce coborisem. Si astfel ajungem la principala intrare a parcului. Iesim pe pietonalul Varnei, bulevardul Silvinitsa. Aici este zona de promenada, cu multe cafenele, restaurante si magazine de tot felul.

Imi atrage atentia celebrul restaurant McDonald’s a carui denumire este scrisa cu caractere chirilice. Nu ratam o scurta repriza de cumparaturi la magazinul nostru preferat, Rose of Bulgaria.

Pietonalul ne aduce usor-usor in zona cu masini. Consultam harta si ne indreptam spre alte doua simboluri ale orasului. Primul este Catedrala Adormirea Maicii Domnului. Este o biserica inalta masiva foarte frumoasa si pe dinafara dar si pe dinauntru. Este a doua catedrala din Bulgaria ca marime, dupa Catedrala Alexandr Nevski din Sofia. A fost deschisă oficial pe 30 august 1886 și este reședința episcopiei de Varna.

Al doilea monument este Turnul cu Ceas. Pe acest loc este mentionat un turn cu ceas intr-o scriere de la 1775 insa se pare ca a fost distrus. Cel actual dateaza de la 1888 si a fost folosit mult timp de pompieri ca turn de veghe.

De aici intram iarasi pe un bulevard pietonal, Preslav pe numele sau. Trecem pe linga cladirile Arhivelor Nationale si  Operei din Varna pentru a ne opri intr-o piata larga cu fantana arteziana. Din pacate nefunctionala la data vizitei noastre.

Continuam drumul pe un alt pietonal, bulevardul Kneaz Boris si la finalul sau inchidem circuitul.

In drum spre Varna ne-am mai oprit inca o data la Padurea de Piatra( Pobiti Kamani ), o rezervatie despre care v-am mai povestit.

Pe drumul de intoarcere mai remarcam ceva cu oarecare tristete. Autostrada Varna - Shumen a fost in mare parte refacuta si extinsa. In Bulgaria lucrurile chiar se misca.

Cam asta am vazut intr-un weekend de primavara din 2019 in Bulgaria. Eu consider ca a fost o excursie reusita.