Bulgaria: Muntii Rila, Vf. Musala

Data publicarii: 24 dec 2015

Noua zi in  Bulgaria ne prinde in statiunea montana Borovets, baza pentru pirtii de schi dar si pentru trasee in Muntii Rila.  In noaptea ce a trecut am locuit in conditii foarte civilizate. Asadar suntem proaspat spalati, frezati. La ora 9 ne prezentam la telegondola din localitate.

9 iulie 2015

Aceasta ne va purta pina pe virful Yastrebets contra a 12 leva. Gondola asta ne scuteste de o gramada de drum, mana cereasca atunci cind timpul este limitat.

In gondola incap bine doua persoane. Exista si o statie intermediara. Statia superioara este la o altitudine care ne surprinde, 2369m. Gondola are o lungime de aproape 5km si urca peste 1000m diferenta de nivel.

De aici trebuie sa mergem catre Cabana Musala(2430m) in urcare..extrem de usoara.

Spre surpriza noastra mergem pe o poteca lata pe care incape lejer o masina. Drumul nu pune cine stie ce probleme. E doar vint din spate asa ca mergem destul de repede pina la Cabana Musala.

Aceasta cabana e pastorita de un tip cam dubios. Cind il intrebi cit costa cazarea, te masoara din cap pina in picioare, se scarpina la ceafa si abia apoi iti spune pretul. Nu stiu daca pretul e personalizat dar no..asta e.

Primim o camera la etaj, unde urcam si ne lasam cea mai mare parte din lucruri. Bem un ceai si apoi incepem sa urcam.

Chiar linga cabana Musala se gasesc trei lacuri: doua sunt destul de mari. Conform traditiei, nici pe harta si nici in teren nu exista informatii despre numele lor, ci doar o denumire cam generala Lacurile Musalei. De asemenea exista si o cladire mare inca aflata in costructie. Probabil este un viitor hotel.

Incepem ascensiunea catre cel mai inalt virf din Bulgaria, Musala - 2927m. Traseul pleaca cu citeva serpentine ce ne poarta printre bolovani pe malurile unui lac cu forma lunguiata. Apoi continuam in acelasi stil: pietre, serpentine, lacuri.

Admiram mai de sus lacurile Alekovo si Bezimenko.

Treptat incepem sa distingem o constructie care nu poate fi decit Refugiul Ledenoto Ezero care mai este cunoscut si sub denumirea de Refugiul Everest. Mica si cocheta cabanuta se gaseste pe malul unui lac numit tot Ledenoto. Acesta este aproape plin cu zapada.

De aici in sus poteca urmeaza un picior de munte. Exista doua variante: una de iara, care merge strict pe culmea matematica si care este semnalizata cu cabluri si stilpi. Si un traseu de vara, cu serpentine, care merge mai mult de-a coasta.

Cum vremea e reltiv buna si stabila, alegem traseul de vara. Practic abia acum se urca ceva mai serios. Cu toate astea noua ni se pare ca ajunge foarte repede pina in virf. Aici e destul de multa lume. De asemenea exista si o constructie numita Observatorul de Mediu Musala.

Pina la acest observator este construit unfunicular cu ajutorul caruia se face aprovizionarea. Musala incepe sa isi arate coltii, mai apar nori. Dar pe linga nori mai apar o gramada de turisti, mai bine ori mai prost echipati.

Am stat totusi destul de mult pe virf, ne-am mai plimbat prin jurul sau, am facut o multime de poze.

Intr-un final trebuie sa coborim insa iarasi ne despartim: nea Costel si Dan vor urma acelasi drum si la coborire, restul vom cobori pe un traseu nemarcat pe o creasta paralela cu valea pe care am urcat.

La putina vreme dupa ce ne-am despartit am observat ca traseul nostru nu e chiar nemarcat. Daca de cele mai multe ori nu exista poteca, ne putem ghida dupa momai.

Traseul a fost chiar dragut, am scapat de aglomeratie si am mers mai tot timpul pe buza prapastiei. De asemenea, mult timp ne-am mentinut la inaltime. Am urcat si doua virfuri mari, Bezimen de 2972m si Vf. Aleko, 2712m. Ne-am tot conversat prin semne cu Nea Costel si cu Dan care erau pe traseul de vale.

Dupa Vf. Aleko avem o portiune foarte accidentata. Trebuie sa venim inapoi si sa il ocolim pe la baza. Din fericire gasim si poteca. Revenim in creasta si incepem sa cautam o posibilitate de a cobori la Cabana Musala. Nu de alta, dar cam trecusem de ea.

Rabdarea ne-a fost rasplatita pina la urma. Putin mai incolo am gasit o poteca numai buna de coborit rapid. Am ajuns fara prea mari batai de cap in traseul Yastrebets - Cabana Musala si cam in 5 minute eram in fata cabanei.

Seara am facut o mica plimbare in zona cabanei si am facut fotografii. In sala de mese ne-am imprietenit cu un cuplu de bulgari, proaspata casatoriti. Ne spun ca au venit la Cabana Musala pentru a celebra primul lor sarut, care avusese loc chiar aici in urma cu 5 ani. Acum locuiesc in Germania. facem schimb de palinci si de impresii privind organizarea nuntilor in cele doua tari.

Intre timp cabanierul ne-a mai gasit colegi de camera: 4 tineri care vorbeau o limba nemaiauzita. Noi credem ca erau evrei. Pina la urma am dormit in camera doar noi fiindca Nea Costel s-a ingrijit de cei 4 tineri si i-a trimis intr-o camera goala. S-a ales cu multumiri sincere din partea lor si probabil cu ceva injuraturi din partea cabanierului.

Traseu:
Borovets - Yasterbets( cu telegondola ) - Cabana Musala - Refugiul Ledenoto - Vf. Musala - Vf.Aleko - Cabana Musala.
Durata: 7:30 ore

10 iulie 2015

Ne trezim dis-de dimineata. Pina sa ne dezmeticim si sa ne spalam pe fata, ne pomenim cu cuplul de bulgari echipati si gata de drum. Ne luam rapas bun. EI ne spun ca se grabesc sa urce pe Vf. Musala fiindca pe dupa-amiaza se anuntasera ploi.

La noi mai dureaza pina sa ne facem gata. Dar reusim sa ne mobilizam suficient de repede cit sa mai prindem citeva belvederi. Vom urma un traseu care nu apare pe harta dar care, conform GPS ne va scoate la Cabana Chakr Voivoda iar apoi iese in Borovets.

In prima parte se urca destul de usor pina intr-o sa. Dinspre Borovets urca un mare val de ceata. Acesta pune repede stapinire pe zona cu cabana si Lacurile Musalei. La un moment dat ajungem in sa. Aceasta este inalta, are cam 2550m si acolo exista o bifurcatie de trasee: unul urca peste niste virfuri inalte ducind in final la Vf. Musala, celalalt merge pe curba de nivel spre cabana Chakr Voivoda.

Ceata ne ajunge din urma si nu mai vedem mare lucru. Distingem insa faptul ca mergem pe un traseu frumos ce ocoleste o caldare glaciara. La un moment dat gasim un punct de belvedere si profitam cit putem de faptul ca ceata se ridica un pic. La picioarele noastre, in caldare, sunt trei lacuri.

Dupa acest punct de belvedere poteca ne duce prin jnepeni. Marcajul este din ce in ce mai rar iar pe ceata si fara GPS orientarea ar fi fost extrem de dificila. De la un moment dat incepem si coborim destul de tare. Poteca nu prea e circulata avem tot felul de obstacole dar pina la urma ne descurcam si ajungem la un drum forestier.

Apoi, cam in 10 minute stateam la masa si beam un ceai la Cabana Chakr Voivoda.

Vremea se strica de tot, incepe o ploaie slaba. Pina la Borovets avem de mers prin padure pe un drum forestier. In afara de niste cabane aflate intr-o poiana dar nelocuite  si de un traseu amenajat pentru moutain bike nu ne mai atrage nimic atentia.

Abia cind ajungem aproape de Borovets gasim in padure un telescaun abandonat, un turn de observatie si o trambulina pentru sarituri cu schiurile. Toate arata jalnic. Nu peste multa vreme intram in statiune unde ne confruntam cu o mare dilema. Cum vremea a fost peste asteptari de buna mai avem o zi, chiar doua in care nu programasem nimic.

Dupa indelungi cautari am optat pentru o excursie in Muntii Rodopi. Dar despre asta va spun alta data.

Pina atunci sa recapitulam traseul:
Cabana Musala - Cabana Chakr Voivoda - Borovets
Durata 5:10 ore
Marcajul e destul de greu de urmarit si orientarea e grea pe timp de ceata.