Bucșa, Leaota, Bucegi

Data publicării: 21 mai 2012

Vremea amestecată de la acest început de mai ne-a pus în faţa a tot felul de alegeri. A trebuit să renunţăm la planurile pe mai multe zile. Am ales un traseu în Munţii Bucegi şi Leaota care se poate parcurge lesne într-o singură zi.

Planul arăta aşa : Moeciu de Sus – Muntele Bucşa – Vf. Bucşa – Şaua Strunguliţa – Şaua Strunga – Poiana Guțanu – Moeciu de Sus.

Şi a fost dus la îndeplinire de următorii : Ramona, Cristina, Bogdan, Sorin şi Bogdan.

Plecăm destul de târziu în traseu, pe la ora 11. Vremea e faină, nu e căldura excesivă, iar pe cer sunt doar câţiva nori răzleţi. Maşina o lăsăm la capătul staţiunii Moeciu de Sus, pe Valea Băngăleasa.

La început mergem cam 10 minute pe un drum forestier marcat cu cruce roşie. Trecem de intersecţia cu traseul triunghi roşu pe care urmează să coborâm din Poiana Guțanu. Ajungem la o bifurcaţie de drumuri : spre stânga crucea roşie continuă pe firul Văii Bangaleasa. Spre dreapta săgeata ne trimite pe triunghi roşu spre Cabana Bolboci prin Bucşa( în 7 ore ).

Urmăm triunghiul roşu care pentru puţin timp merge pe drum forestier, apoi intră în pădure. Începem să urcăm muntele Bucşa. Poteca e croită destul de bine, cu multe serpentine. Câştigăm altitudine repede dar drumul nu mi s-a părut obositor. În pădure vântul răspândea particule de polen. Bocancii mei cei negri au căpătat acum şi o nuanţă de galben.

Urcăm continuu şi pădurea începe să se mai rărească, Ajungem într-o mică poieniţă unde ne tragem sufletul. Apoi după alte câteva minute dăm într-o poiană mare de unde priveliştile se deschid. Se văd versantul vestic al Bucegilor dar şi Vârful Bucşa spre care ne îndreptăm. De asemenea găsim locuri de unde putem privi şi spre Munţii Leoata. Reperăm câţiva stâlpi din marcajul de creastă bandă roşie al Munţilor Leaota.

După o altă porţiune scurtă cu copaci începem să urcăm vârful Bucşa. Chiar în vârf întâlnim banda roşie de care aminteam mai mai sus iar de aici încolo acesta ne va fi marcajul.

Se vede bine de aici şi vârful Leaota, aflat undeva departe.

Însă partea spectaculoasă o constituie stâncăriile dintre şeile Strunga şi Strunguliţa, dar şi peretele vestic al Bucegilor cu Colţii Ţapului. Câteva limbi lungi de zăpadă mai stăruie pe văi. Începe să se înoreze, ne gândim că probabil vom fi un pic plouaţi la un moment dat.

Din vârful Bucşa urmează o coborâre la capătul căreia ne intersectam cu o curbă a unui drum de pământ. Dinspre Bucegi se aude zgomot de motoare. Noi continuăm să tăiem serpentinele drumului şi ne oprim în faţa unei mari pete de zăpadă aflată sub Şaua Strunguliţa.

Ne uităm pe unde e mai bine să o ocolim şi optăm pentru a merge pe partea stângă.

Odată ajunge cu noi în Şaua Strunguliţa un grup de motociclişti. Citim indicatorul spre Lacul Bolboci, să mă mai tot fie 3-4 ore pe triunghi galben. De aici mergem spre Şaua Strunga părăsind marcajul şi urmând linia crestei dintre cele două şei. Din când în când dăm de un marcaj vechi banda galbenă.

Efortul a meritat fiindcă ne-am aflat aproape de abrupt, am văzut mai bine lapiezurile, câteva locuri cu multe brânduşe dar şi o mare parte a Munţilor Bucegi : adică Vf. Furnica, Cota 200, Zona Babele, Releul de pe Coștila, Muntele Obârşia, Vf. Omu, Muntele Gaura, Bătrâna, Colţii Ţapului. În partea opusă este creasta Munţilor Leoata şi vârful omonim. Spre nord tronează Piatra Craiului, Munţii Iezer şi Făgăraş.

Ne oprim în Şaua Strunga să luăm masa. Mai apar două grupuri, unul dinspre Moeciu, celălalt dinspre Padina. Se înoreaza destul de tare şi bate vântul. Dar nu-i bai!

Din Şaua Strunga mergem, nu spre Vârful Omu cum suntem îmbiaţi de o săgeată, ci spre Poiana Guțanu. Puţin mai jos este un izvor, prima sursă de apă de la părăsirea Văii Bangaleasa. Realimentăm cu o apă bună şi rece şi ne vedem de coborâre pe sub pereţii stâncoşi.

Zona aceasta de Bucegi îmi este foarte dragă. Este puţin umblată, îţi dă perspective frumoase şi nu te supune unui efort intens. Coborârea e uşoară. Trecem pârâul Grohotisu şi intrăm în pădure pentru scurt timp. Dăm de o poiană unde este clădirea unei stâne, locatarii încă nu au venit.

Trupa de astăzi, de la dreapta la stânga: Bogdan, Bogdan, Ramona, Cristina, Sorin

Apoi intrăm în pădure pentru o perioadă mai lungă, traversăm paraie până ce dăm de Poiana Guțanu. Aici se află o construcţie veche, o fostă cabană de vânătoare probabil. Norii ameninţători din Şaua Strunga au dispărut, e foarte plăcut şi alegem să staţionăm o perioadă mai lungă stând la poveşti şi la soare.

Cu monocularul lui Sorin cercetăm în amănunt traseul de urcare spre Şaua Bătrâna. Într-un final plecăm mai departe. Ajungem la un punct unde traseele se despart. Banda roşie merge în satul Șimon iar noi urmează să coborâm pe triunghi roşu în Moeciu de Sus.

În urmă cu o săptămână prin aceste locuri a avut loc concursul de alergare Eco Maraton. Organizatorii însă nu s-au mai obosit să dea jos panglicile de plastic în copaci care marcau traseul ce îl aveau de parcurs competitorii. Ar fi bine să se scoată cuvântul Eco din numele concursului.

Ne aştepta o coborâre destul de abruptă printre brazii împodobiţi cu panglici roşii din plastic. La un moment dat din spate apar doi motociclişti. Tragem o sperietură zdravănă, dar din fericire nimeni nu păţeşte nimic. Motocicliştii îşi cer scuze.

De la un moment dat se aude din ce în ce mai tare zgomotul râului. Ştim că suntem aproape şi ieşim din pădure. Trecem râul pe o punte nou-nouţă şi dăm în drumul forestier. În cinci minute suntem la maşină. Sărbătorim finalul turei la o terasă din Moeciu.

Pentru mine urcarea pe Muntele Bucşa a fost un traseu nou. Mi-a plăcut foarte mult şi cu siguranţă voi mai merge pe aici fiindcă mi-am propus să ajung din Moeciu la Padina şi la Cabana Bolboci.