Jurnal dobrogean: Piatra Roșie

Data publicării: 07 iun 2012

Odată pe an, în fiecare primăvară prin Munţii Dobrogei îşi face apariţia un grup de braşoveni. Când singuri, când însoţiţi de prieteni de prin zonă am străbătut Culmea Pricopanului şi Munţii Măcin.

Apoi graţie jurnalelor lui Gigi Cepoiu am aflat lucruri noi despre Dobrogea şi am călătorit cu gândul prin locuri interesante. De data asta a venit timpul să vedem cu ochii noştri o parte din aceste locuri. Am fost însoţiţi în excursia noastră de Adriana şi Vasile Labo din Bucureşti, Doina şi Dan Popa, Marin Baltă, Ştefan Bako şi Cătălin din Galaţi. Din Braşov plecat-am cinci : Costi, Cristina, Sorin, Ramona şi Bogdan.

Ca să nu vă plictisesc prea tare voi face un serial în care voi aborda de fiecare dată câte un alt loc. Astăzi am să vă povestesc despre Muntele Piatra Rosie.

Acesta este situat în Dobrogea de Nord în imediata vecinătate a comunei Niculiţel, vestită pentru podgoriile din jurul său.

Înainte de a urca însă facem o vizită la un muzeu arheologic ce adăposteşte rămăşiţele unei basilici paleocreştine.

Aceasta este unul dintre cele mai vechi complexe de cult creştin descoperite până în prezent în România, datează de la sfârşitul secolului IV -  începutul secolului V. Monumentul a fost descoperit întâmplător în anul 1971, făcând apoi obiectul mai multor campanii de săpături arheologice sistematice derulate pe o perioadă de circa 25 de ani. Este locul unde, în cripta bazilicii, au fost descoperite rămăşiţele a şase martiri dintre care patru cunoscuţi din actele martirice; cei patru, Attalos, Kamasis, Phillipos, Zottikos, au fost canonizaţi şi figurează în calendarul creştin ortodox la data de 6 iunie.

După vizita la bazilica, ne orientăm pe unde am putea urca mai bine pe Piatra Roșie. O fetiţă ne arată calea de urmat şi ne punem pe urcat. Deşi altitudinea este modestă diferenţa de nivel  e relativ mare.

Salutăm din mers o broască ţestoasă dobrogeană dar şi câţiva maci roşii. Creasta e din ce în ce mai aproape. Din când în când ne mai oprim să mai aruncăm o privire asupra satului Niculiţel şi a potcoavei de dealuri din jurul său. Mai în depărtare se vede Dunărea. Telefoanele încep să ne ureze bun venit în Ucraina.

Ajungem şi pe creastă. Aici e numai stânca iar în apropiere se află un vârf mai înalt care oferă privelişti înspre cele patru zări. Mergem către el şi nu regretăm, e un punct de belvedere excelent. Nea Marin ne arată Mănăstirea Saon, care este situată pe malul lacului cu acelaşi nume.

Creasta e îngustă în unele locuri îţi aduce aminte de Piatra Craiului. Ne întoarcem şi ţinem linia matematică a crestei urmând să ne cocoţăm pe un vârf şi mai înalt însă şi mai retras faţă de sat. Coborâm într-o şa pe o creastă îngustă de piatră care însă poate fi şi ocolită..dar ar fi păcat asemeni că în bancul cu comunismul şi Elveţia.

Întrebare la Radio Erevan:
- Se poate face comunism în Elveţia?
- Da, se poate, dar ar fi păcat!

Din să ocolim un alt vârf. Privind înapoi ai senzaţia că ai lăsat în urmă un trapez în miniatură gen Viştea Moldoveanu. Stânca are într-adevăr un colorit special ce îi motivează denumirea.

Urcăm cu toţii pe vârf şi mai întâlnim o ţestoasă dobrogeană. În apropiere Sorin găseşte o ţestoasă mică. Oare or fi rude ?

Drumul poate continua pe întreaga potcoavă de dealuri şi munţi din jurul Niculitelului, dar trebuie să ai la dispoziţie multe ore, ceea ce nu e  cazul nostru. Încercam să găsim o cale de coborâre spre sat. Toate potecile însă trec printr-o pădurice.

Începem coborârea şi mai jos găsim nişte ouă sparte. Or fi ouă de broască ţestoasă ?

Ajungem în sat unde suntem întâmpinaţi de o mulţime de duzi încărcaţi cu fructe. Am găsit dude de toate felurile, albe, negre, movulii, coapte şi numai bune de mâncat. Fiecare îşi face plinul că o ocazie cum este asta se întâlneşte mai rar. Cel puţin la noi.

Revenim la basilica unde ne lăsasem maşinile şi ne urcăm şi plecăm spre o altă perlă a Dobrogei, muntele Beştepe, dar despre asta am să vă povestesc cu altă ocazie.