Croația: un alt înțeles al cuvîntului Zadar

Data publicării: 05 mar 2014

Se spune despre unele lucruri sau acţiuni ca sunt în zadar. Despre altele că nu sunt în zadar. În Croaţia, cuvântul Zadar are o cu totul altă semnificaţie. Astfel a fost numit un oraş frumos, cândva capitală a Dalmației.

Recunosc faptul că am plecat în a vizita  Zadarul cam nepregătiţi. L-am privit ca un bonus, ca un punct intermediar în drumul nostru către Plitvice.

Pe lângă istoria zbuciumată a oraşului pe care o găseşti în muzee, biserici, pieţe şi străzi vechi, această aşezare beneficiază şi de forme de arta modernă, foarte apreciate de vizitatori. Amintesc aici "Orga Mării" şi "Salutul Soarelui", amândouă purtând semnătura arhitectului Nikola Basic.

Orga Mării este o amenajare în trepte. Aici poţi asculta sunetele produse de cele 35 de tuburi verticale plasate sub apă. De diferite înălţimi şi grosimi, cu fluiere pe ele, aceste tuburi te lasa să auzi muzica mării.

Salutul Soarelui este format din trei sute de plăci de sticlă multi-strat plasate la același nivel cu malul mării, pavată cu piatră în formă de cerc cu diametrul de 22 de metri. Sub plăcile de sticlă există module solare foto-voltaice prin care se comunica simbolic cu natura, prin lumină. Noi nu am vizitat acest obiectiv care este foarte spectaculos doar la apus.

Deloc de neglijat în cazul acestui oraş este latura culturală care a jucat un rol important de-a lungul timpului. Zadar a fost gazdă mai multor premiere din Croaţia: prima universitate (1396),  primul roman croat (1536) şi primul ziar din ţară.

Noi am avut la dispoziţie puţin timp şi l-am folosit pentru o plimbare prin oraşul vechi. Bineînţeles că nu ne-am putut abţine să nu ne urcăm în turnul bisericii Sfânta Anastasia.

De sus se vede impresionant marea, vechiul oraş prin care oamenii par nişte furnicuţe.

Un fapt insolit a fost atunci când am vizitat o biserică ortodoxă sârbească, singura biserica deschisă la acea oră. Preotul de acolo ne-a întrebat de unde suntem, în sârbeşte. Nu ştiu cum se face dar Ramona pricepe întrebarea şi îi spune preotului că suntem din România. Preotul a fost foarte entuziasmat să afle acest lucru şi ne-a povestit cu însufleţire ceva, păcat că în afară de Beograd nu am înţeles nimic…

Am mers apoi pe malul mării, pe faleză. Aici nu există plajă însă copii nu aveau nici o problemă cu asta şi săreau în mare direct de pe cheu.

Am ajuns din nou în vecinătatea bisericii Sf. Anastasia într-un parc unde erau expuse fragmente vechi ce aparţinuseră odată construcţiilor oraşului.

Pentru că venea seara, şi încă nu ştiam pe unde vom dormi. Am plecat din Zadar pentru a ne găsi un locuşor. Între timp am schimbat un pic planul din cauza căldurii şi am hotărât că nu se mai poate şi că e musai să tragem o tură şi prin munţii de aici. În apropiere se afla Parcul Naţional Paklenica aşa că ne-am căutat un camping aproape de intrările din acest parc.

Am găsit ce am căutat şi ne-am luat o ţeapă tipic croată: camping şi urât şi prost( am renunţat să ancorez cortul findcă solul era pietros şi tare ) şi scump ( dacă te cazai la un apartament te costă cu 4-8 euro în plus ). Până şi internetul era pe bani. Cu toate astea se găsiseră destui nemţi cu rulote care să fie mulţumiţi de toate astea.

Cum a fost în Parcul Naţional Paklenica o să vedeţi în următorul jurnal.