Bucegi: pe valea Doamnele

Data publicării: 06 nov 2014

Zilele lungi şi frumoase de vară e bine să fie folosite la maximum. De data asta am plecat la drum undeva mai aproape de casă pe o prognoză cam incertă. Suntem trei, m-au însoţit Ramona şi Mio.

Plecăm de la Moeciu de Sus pe Valea Băngăleasa. Trecem de barieră iar peste zece minute trecem râul şi intrăm pe un marcaj triunghi roşu către Poiana Guțanu. Urcuşul e abrupt dar se face repede şi aş zice că e eficient să urci pe această potecă. În nici o oră suntem lângă fosta cabană de vânătoare unde facem o pauză lungă. Vremea frumoasă te îndeamnă la leneveală.

Ne urnim cu greu şi mergem un pic mai sus unde marcajul o ia la dreapta spre refugiul din Şaua Bătrâna. Ieşim în golul alpin însă panoramele nu sunt generoase că în alte dăţi. Piatra Craiului nu se vede mai deloc. Printre jnepeni dăm de oi şi ne pregătim sufleteşte de o întâlnire cu câinii de stână. Care din fericire nu a mai avut loc.

Abia când am ajuns mai sus am văzut că dormeau undeva mai departe alături de stăpânii lor, ciobanii. Urcuşul se înteţeşte şi pe măsură ce urcăm vedem că vremea prin jur începe să se cam strice. Prognozele par a se îndeplini. Ajungem în Şaua Bătrâna unde întâlnim un grup mai mare. Facem pauză de masă lângă refugiul aflat în foarte bună stare.

Apoi ne îndreptăm spre Peştera, tot pe triunghi roşu. De aici se poate urca spre Vf. Omu, se poate coborî şi la Şaua Strunga. Bucata asta între Şaua Bătrâna şi Peştera nu am mai parcurs-o şi s-a dovedit foarte frumoasă.

La început am coborât pe o vale străjuită de doi munţi masivi. De jos urca un grup de străini chitiţi să ajungă la Omu. Ne întreabă cât mai au. În mod normal cam trei ore însă nu au nici un fel de bagaje. Pe vale, la o confluenţă dintre pâraiele Țapu şi Spinării dăm iarăşi de o stână. Ciobanii ne văd din timp şi îşi potolesc câinii.

Ţinem tot timpul pe dreapta apei şi începem să coborâm uşor. Valea e chiar spectaculoasă cu câteva cascade frumoase. Între timp încep să se audă tunete şi să se vadă traznete. Noi încă scăpăm neudati.

Valea Doamnele

Trecerea prin râul Ialomiţa

Trebuie că urmăm marcajul să trecem pârâul Doamnele. Nu întâmpinăm probleme deosebite. Peste câteva sute de metri ajungem pe malul Ialomiţei. Nu există punte, pod trebuie să trecem prin apă. Aşa că toată lumea descălţarea, traversarea, uscarea şi...continuarea.

Pe un cer din ce în ce mai întunecos ne apropiem de staţia de telecabina de la Peştera. Au trecut cam 15 ani de când nu am mai călcat pe aici. Locul mi se pare complet schimbat, nu mai recunosc aproape nimic. Schitul nu mai e cum mi-l aminteam. În memoria mea era o bisericuţă mică de lemn. Acum în curte se afla o biserică mărişoară.

Până la urmă văd şi vechea bisericuţă ascunsă între două clădiri noi, moderne. Drumul către Peştera Ialomiţei a fost şi el amenajat. S-au făcut trepte de beton. Eu îmi aminteam de o potecă pe lângă un pârâu.

Peştera e închisă dar oricum nu intenţionam să o vizităm. Mergem către Padina unde ajungem cam după 15 minute. E multă lume, multe maşini. Mai facem o pauză la cabana conştienţi fiind că o să ne prindă ploaia şi pregătindu-ne psihic pentru asta.

Plecăm spre Şaua Strungă. Spre Cheile Zănoagei e deranj mare, tunete şi fulgere. La noi încă nu plouă.Ţinem drumul de piatră până aproape de stână. Părăsim marcajul urcând către dreapta şi folosind poteca ciobanilor. Marcajul coboară şi apoi urcă. Măcar pe aici avem doar urcare uşoară.

Se vede refugiul din Şaua Strunga. E la fel cum îl ştiam. Ne oprim puţin iar apoi facem trecerea în partea cealaltă, către Moeciu. Surprinzător, pe partea asta vremea e mai prietenoasă. Pentru coborâre alegem varianta de pe Valea Bangaleasa, rapidă, uşoară şi binecunoscută. Închidem circuitul după 10 ore. De acum încolo poa ‘să plouă!

Date tehnice:
Traseu:
Moeciu de Sus - Poiana Gutanu - Şaua Bateina - Peşteră( triunghi roşu - 6 ore ) - Cabana Padina( banda roşie -15 minute ) - Şaua Strunga - Valea Bangaleasa - Moeciu de Sus( cruce roşie - 3 ore )