Pe cărările Munților Codru-Moma

Data publicării: 03 iun 2015

Tot cu prilejul 1 Mai 2015 am propus şi am şi făcut o excursie-circuit în Munţii Codru-Moma. Ce-ai căutat acolo, îmi vor spune unii? N-am căutat nimic special însă ceea ce am găsit ne-a lăsat fără cuvinte. Urmăriţi povestea şi o să aflaţi de ce.

Punctul de plecare este staţiunea Moneasa. La 9:30 ne prezentăm la intrarea în traseu aflată chiar în spatele hotelului Moneasa. Vremea e uşor mohorâtă după ploile abundente din ziua precedentă. Dar prognoza dă astăzi vreme foarte bună.

Vom urma un marcaj punct glaben spre cabana Izoi. Plecăm pe un drum forestier ce merge pe lângă apa unui râu nervos. Din loc în loc mici pâraie umflate vin de pe versanţi traversează drumul şi se varsă în râul cel mare.

Marcajul este foarte rar însă intersecţiile sunt bine semnalizate nelăsând loc de confuzii. Ţinem drumul, urcăm câteva serpentine largi şi ne oprim la marginea platoului carstic Tinoasa. Un indicator ne trimite spre traseul de creastă.

Vremea s-a îmbunătăţit semnificativ între timp. Platoul ăsta este o splendoare, mai ales astăzi. Şi de ce spun asta: cantităţile mari de ploaie din zilele trecute au creat un fenomen interesant, pe care eu nu l-am mai întâlnit până acum.

Mă aşteptam ca pe acest platou să găsesc nişte tăuri. Asta văzusem eu în poze. În această zi însă apa nu a putut fi absorbită în pământ aşa că s-au format nişte pâraie care ajung într-un tău din care se vărsa într-un alt tău de unde merge pe pat de iarbă şi dispare brusc într-un aven.

Zona avenului este semnalizată de ciobanii din zonă care au pus crăci în zonele periculoase, două la număr. Probabil acesta este un mijloc de precauţie folosit pentru ca animalele să nu cadă în subteran.

Am făcut un tur complet al acestui platou carstic, am traversat nenumărate fâşii de ape curgătoare temporare. Dacă te uiţi atent sub apă vezi iarba şi florile care acum câteva zile probabil îi încântau pe cei ce se plimbau prin aceste locuri.

Plimbarea asta ne-a umplut efectiv de bucurie şi de energie pozitivă.

Revenim la drumul forestier unde ne întâlnim cu doi ciobani. Aceştia vin să mai repare câte ceva pe la stâne şi de la ei mai aflăm câteva informaţii. După câteva minute ajungem la o răscruce de drumuri unde se afla o clădire abandonată. Nu am idee ce a fost. În orice caz e păcat că sunt lăsate de izbelişte clădiri mari aflate la altitudine.

Ţinem drumul tot înainte, de-a costa, şi ne apropiem de o poiană mare în care se afla Cabana Izoi. Deşi e închisă şi nu e nimeni în jurul ei se vede că este întreţinută. Pe un panou apare denumirea de Cabana Gaudeamus - Izoi şi Universitatea Vasile Goldiș din Arad. Nu am înţeles exact care este statutul acestei cabane însă mă bucur mult că nu este distrusă.

Zărim în apropiere un punct de belvedere. E necesar să coborâm uşor şi apoi să urcăm susţinut câteva minute. Pe un plai foarte frumos ne punem jos, la odihnă, având în faţă o panoramă de zile mari. Privind de jur-împrejur realizezi de ce Munţii Codru-Moma se numesc aşa. E plin pădure, iar verdele ăsta crud al primăverii îi accentuează frumuseţea. Undeva departe, cu zăpadă pe el, cel mai înalt vârf din Apuseni, Vârful Bihor(1849m) sau Cucurbăta Mare, veghează asupra acestui spectacol de verde al primăverii.

Distingem bine şi creasta Munţilor Zărand pe care îi vizitasem cu două zile în urmă. Stăm la odihnă ceva timp în toată această oază de linişte. Dacă închizi ochii şi asculţi vei distinge zeci de triluri ale păsărilor.

Plecăm în căutarea marcajului care să ne readucă la Moneasa. Îl găsim uşor, e bine semnalizat. Mai mult de atât avem şi de ales între punctul galben care ne scoate pe valea Meghes, în zona campingului, şi banda albastră care iese chiar lângă bisericuţa de lemn.

Alegem banda albastră, e un traseu mai drept, mai scurt. Acesta ne poartă prin pădure traversând câteva poieni.

La un moment dat găsim un perimetru izolat cu bandă de culoare alb-rosie. În centrul acestui perimetru se găseşte o gaură cam de 1,5 m. Puțin mai jos se află însă un aven adevărat şi anume avenul Izoiu Mare. Şi perimetrul său este delimitat. Aici nu e de joacă, o cădere poate avea urmări neplăcute.

Coborâm în continuare pe un sol noroios care nu mă iartă: la un moment dat cad şi mă murdăresc bine de noroi. Dar nu-i bai. La Moneasa ajungem în jurul orei 15. Profităm de faptul că bisericuţa este deschisă şi o vizitam, aprindem câte o lumânare.

Excursia noastră în Munţii Codru - Moma o apreciez ca fiind foarte reuşită. Suntem siguri că un fenomen cum a fost cel din Platoul Carstic Tinoasa nu vom mai vedea prea curând.

Traseu:
Moneasa - Platoul Carstic Tinoasa - Cabana Izoi(punct galben) - Moneasa(banda albastră)